بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سیستم ها به مثابه تغییر سازمانی برنامه ریزی شده

ساختن یک سیستم اطلاعاتی جدید یکی از انواع تغییرات سازمانی برنامه ریزی شده می باشد و شامل تغییراتی در مشاغل، مهارت ها، مدیریت و سازمان می شود. یک سیستم اطلاعات جدید، چیزی بیشتر از نصب سخت افزار یا نرم افزار جدید است.

پیوند دادن سیستم های اطلاعاتی به طرح تجاری

تدوین نیازمندی های اطلاعات سازمانی

 

اسلاید 2 :

تجریه و تحلیل بنگاه (برنامه ریزی سیستم های کسب و کار)

تجزیه و تحلیل بنگاه، بر این دلالت دارد که نیازمندی های اطلاعاتی سازمان، تنها از طریق بررسی سازمان در قالب واحدها، وظایف، فرآیندی های سازمانی و عناصر داده ای درک می شود. تجزیه و تحلیل بنگاه، به شناسایی موجودیت های کلیدی و مشخصه های داده های سازمان کمک می کند.

اسلاید 3 :

تجزیه و تحلیل راهبردی یا عوامل حیاتی موفقیت

تحلیل راهبردی یا عوامل حیاتی موفقیت (CSF) دیدگاهی را مطرح می کند که نیازمندی های اطلاعات یک سازمان، از طریق شماری از عوامل حیاتی موفقیت مدیران تعیین می شود. اگر بتوان به این اهداف دست یافت، موفقیت سازمان تضمین می گردد.

CSF ها توسط صنعت، سازمان، مدیر و محیط بزرگتر شکل می گیرند. سیستم های اطلاعاتی جدید، باید بر ارائه اطلاعاتی که به تحقق اهداف سازمان کمک می کند، متمرکز شوند.

مزیت روش CSF این است که داده های کمتری را برای تجزیه و تحلیل تولید می کند. فقط مدیران ارشد مورد مصاحبه قرار می گیرند و سوالات بر تعدادی از CSF ها متمرکزند. این روش، کاملاً صریح از مدیران سوال می کند تا محیطشان را بررسی نمایند و پاسخ دهند که چگونه به نیازهای اطلاعاتی سازمان شکل می دهند. این روش، برای توسعه سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS) و سیستم های پشتیبانی مدیریت عالی (ESS) مناسب است. بر خلاف تحلیل بنگاه روش CSF بر توجه سازمان به چگونگی راهبری اطلاعات، تمرکز دارد.

اسلاید 4 :

توسعه سیستم ها و تغییر سازمانی

فن آوری اطلاعات درجات گوناگونی از تغییر سازمانی را ایجاد می کند. چهار نوع تغییر سازمانی ساختاری را نشان می دهد که از طریق فن آوری اطلاعات به وجود می آیند:

1- ماشینی کردن

2- منطقی کردن

3- مهندسی مجدد

4- تغییر الگو.

اسلاید 5 :

مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار و بهبود فرآیند

- مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار

- گام هایی در مهندسی مجدد اثربخش

- بهبود فرآیند: مدیریت فرآیند کسب و کار، مدیریت کیفیت جامع و شش سیگما

- مدیریت کیفیت جامع و شش سیگما

 

مروری بر توسعه سیستم

موضوع و اهداف سیستم های اطلاعاتی جدید هر چه باشد، نتیجه فرآیند حل مشکلات سازمای هستند. یک سیستم اطلاعاتی جدید به مثابه راه کار برخی از مشکلات سازمانی، ساخته میش و د. مشکل ممکن است در این باشد که مدیران و کارکنان پی برده اند که سازمان آن طور که انتظار می رود خوب کار نمی کند یا اینکه باید از مزیت فرصت های جدید برای عملکرد موفقیت آمیزتر بهره ببرد.

اسلاید 6 :

تحلیل سیستم ها

تحلیل سیستم ها، نقشه سازمان و سیستم های موجود را ایجاد، و مالکان اصلی و کاربران اصلی داده ها و سخت افزار و نرم افزار موجود سازمان را شناسایی می کند. تحلیلگر سیستم، جزئیات مشکلات سیستم های موجود را شرح می دهد. از طریق بررسی اسناد، و رویه ها، مشاهده عملیات سیستم و مصاحبه با کاربران اصلی سیستم ها، تحلیلگران می توانند مشکل و راه حل آن را شناسایی کنند. اغلب، این راه حل نیازمند ساختن یک سیستم اطلاعاتی جدید یا بهبود سیستم موجود می باشد.

 

تعیین نیازمندی های اطلاعات

شاید چالش برانگیزترین وظیفه تحلیل سیستم ها، تعریف نیازمندی های اطلاعاتی خاصی باشد که باید از طریق راه کار انتخابی سیستم تأمین شود. در پایه ای ترین سطح، نیازمندی های اطلاعات یک سیستم جدید شامل شناسایی اینکه چه کشی، به چه اطلاعاتی، در کجا، چه هنگام و چگونه نیاز دارد می شود.

اسلاید 7 :

طراحی سیستم

تحلیل سیستم ها، شرح می دهد که یک سیستم باید چه کاری انجام دهد تا نیازمندی های اطلاعاتی برآورده شوند و طراحی سیستم، حاکی از چگونگی دستیابی به این اهداف است. طراحی یک سیستم اطلاعاتی طرح کلی یا مدلی برای آن سیستم است. طراحی سیستم، شبیه طرح معماری یک ساختمان یا خانه، شامل تمام مشخصاتی می شود که شکل و ساختار سیستم را تعیین می کند.

 نقش کاربران نهایی

نیازمندی های اطلاعاتی کاربر است که منجر به ساختن سیستم می شود. کاربران باید کنترل کافی در طول فرآیند طراحی داشته باشند تا از اینکه سیستم، منعکس کننده اولویت های کسب و کار و نیازهای اطلاعاتی آنان است نه تعصبات کارکنان فنی، اطمینان یابند. نقش داشتن کاربر در طراحی، شناخت و پذیرش او را افزایش می دهد. مشارکت ناکافی کاربر در طراحی علت اصلی شکست سیستم ها می باشد. به هر حال برخی از سیستم ها نیازمند مشارکت بیشتر کاربر و در طراحی نسبت به برخی دیگر می باشند.

اسلاید 8 :

-فرآیند تکمیل توسعه سیستم

-برنامه نویسی

-آزمایش

-تبدیل

- تولید و نگهداری

اسلاید 9 :

مدل سازی و طراحی سیستم ها: روش های ساخت یافته و شی گرا

روش ساخت یافته

روش های توسعه ساخت یافته، فرآیند محور هستند و اصولاً بر مدل سازی و طرح یک فرآیند، یا عملیات گردآوری، اداره و توزیع داده ها در قالب جریان داده ها تمرکز دارند. این روش ها، داده ها را از فرآیندها تفکیک می کنند. هر زمانی که شخصی بخواهد عملی بر روی بخش خصای از داده ها انجام دهد، یک رویه برنامه نویسی جداگانه نوشته می شود. رویه ها بر اساس داده های به دست آمده، عمل می کنند.

ابزار اصلی برای نشان دادن فرآیندهای اجزای سیستم و جریان داده های میان آن ها، نمودار جریان داده ها می باشند. نمودار جریان داده ها، مدل گرافیکی منطقی از جریان داده ها را ارائه می کند و یک سیستم را به بخش های جزئی تقسیم می کند تا سطوح قابل مدیریت از جزئیات را نشان دهد. این نمودار، فرآیندها یا انتقالاتی را که در محدوده هر یک از بخش ها رخ دهد و مداخلاتی را که در میان آن ها وجود دارد مشخص می سازد.

اسلاید 10 :

روش توسعه شی گرا

مدل سازی شی گرا بر مبنای مفاهیم طبقه و وراثت می باشد. اشیایی که به یک طبقه خاصی تعلق دارند یا طبقه بندی های کلی اشیاء مشابه، مشخصه های آن طبقه را دارند. طبقه های اشیاء در عوض می تواند تمام ساختارها و رفتارهای یک طبقه کلی تر را به ارث ببرند و سپس متغیرها و رفتارهای منحصر به فرد هر شی بدان افزوده می شود. طبقه های جدید اشیاء، از میان طبقات موجود ایجاد می شود و مشخص می سازد که چگونه طبقه جدید از طریق موجود متفاوت است.

سیستم اطلاعات از طریق تبدیل طراحی به کد برنامه نویسی به اجرا گذاشته می شود و از طبقاتی که در دسترس هستند در یک کتابخانه اشیاء نرم افزاری، استفاده می کند و اشیاء جدید به وجود آمده در طول مرحله طراحی را بدان می افزاید. سیستم در نهایت باید به طور کامل آزمون و ارزیابی شود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید