بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

چکیده:

مطلب پیش رو مروری بر تحقیقات مرتبط با سرمایه اجتماعی در ایران است.در این پژوهش علل ،عوامل وزمینه های فرسایش سرمایه اجتماعی بر اساس تحقیقات پیشین بررسی و با استفاده از مفاهیم مدل سپهر علل و عوامل فرسایش سرمایه اجتماعی در ایران تبیین می شود.

 

اسلاید 2 :

متن گزارش:

مروری بر تحقیقات پیشین

ربانی خوراسگانی و ارشدی یکی از تغییرات مهم مؤثر بر تخریب سرمایه اجتماعی درایران بعداز جنگ را جریان تغییر ارزش ها اعلام کرده ا ند که دراین جریان ثروت اندوزی به یک ارزش تبدیل گردید. دراین مقاله با ارزش شدن ثروت، حاصل وجود نابرابری های اجتماعی و فرایند نیازآفرینی قلمداد گردیده است، و برخی از عوامل فرهنگی مانند نیاز به احترام و احساس فقر و بی عدالتی، تغییر ارزش ها را تشدید کرده  است.

 

اسلاید 3 :

برخی تحقیقات (قاسمی:1387) ،توسعه نامتوازن وتک بعدی، با تأکید بر بخش سخت افزاری،را عامل فرسایش سرمایه اجتماعی دانسته اندوآسیب توسعه راناشی از بی توجهی برنامه ریزان به بعد نرم افزاری وانسانی آن دانسته اند.

اسلاید 4 :

   مهدوی و برخورداری(1385) رویدادهای مانند انقلاب  وجنگ را در افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی موثر دانسته اند.

بدین ترتیب با پیروزی انقلاب اسلامی وآغاز تغییر وتحولات گسترده در ساختارهای سیاسی و اقتصادی، میزان مشارکت مردم و اعتماد متقابل دولت و مردم به شدت افزایش یافت به عبارت دیگرمی توان یکی از نتایج بزرگ پیروزی انقلاب را تقویت سرمایه اجتماعی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور دانست.اما برخی سیاست ها و برنامه های دولت ها، بعد از انقلاب آثار منفی بر سرمایه اجتماعی گذاشته اند.(برخورداری ومهدوی:1385)

 

اسلاید 5 :

سعادت(1387) نیز در تبیین علل فرسایش سرمایه اجتماعی در ایران عوامل مذکور را محوری قلمداد می داند، بر این اساس :

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي همدلي، همكاري و روحية ايثار در بين مردم بيش تر شد و اين امر سرماية اجتماعي را بين مردم افزايش مي داد و مظاهر سرماية اجتماعي در طول جنگ به كرات ديده شد .

 

پس از جنگ و با ايجاد شكاف نسبي طبقاتي، روحية منافع جمعي جاي خود را به روحية منافع شخصي داده و رفته رفته افراد جامعه ديد منفعت طلبي شخصي را در پيش گرفتند .

 

دردوم خرداد نيز سرماية اجتماعي در شكل جديدمشاركت­درانتخابات­خودرانشان­داد.

اسلاید 6 :

از نظر محقق در برخي از شرايط خاص سياسي و تاريخي، همدلي و سرماية اجتماعي نشانه های مثبتی از خود نشان مي دهد، اما با توجه به اين كه به درستي مديريت نمي شود، روند نزولي به خود مي گيرد . به دليل عدم وجود مديريت صحيح و هدايت كنندة سرماية اجتماعي در قرن گذشته، استفادة مناسبي از قابلیت ها و ظرفیت های سرمايه اجتماعی در ایران نشده است.

 

اسلاید 7 :

مسئله ای که در این مورد  وجود داردداین است  :

که آیا بسیج توده ای در انقلاب 1357 با گردهم آوردن غریبه ها بر مبنای شهروندی مشترک،هویت شرکت کنندگان را درانقلاب گسترش داد

یا اینکه مشارکت تنها برمبنای وفاداری های سنتی استوار بود و از رهبری کاریزماتیک الهام گرفت یا دست کم  افراد رامجبور نکرد خود را شهروند بدانند؟

  • اگر پاسخ دوم درست باشد بناچار به این نتیجه خواهیم رسید که انقلاب به ایجاد سرمایه اجتماعی نیانجامید(تاج بخش ،کوهستانی نژاد،1382)

 

اسلاید 8 :

دلایل فرسایش سرمایه اجتماعی(صیدایی و دیگران:1388)

بی سامانی درعرصه مدیریت، تعدد و تکثر الگوهای ساماندهی فرهنگی و اجتماعی و عدم انطباق سازمان مدیریتی کشور با تحولات اجتماعی و فرهنگی

 

ساختارهای اجتماعی که شدیداً سلسله مراتبی یا نابرابر هستند، زمینه نامناسبی برای رشد سرمایه اجتماعی پدید می آورند. وجود نابرابری، فاصله اجتماعی بین افراد یک جامعه را افزایش داده و احتمال پیوندهای اجتماعی یا تحقق هنجارهای مشترک را کاهش می دهد.

 

اسلاید 9 :

 

دینی ترکمانی(1385) در تحلیل افول سرمایه اجتماعی در ایران سه فرضیه را مطرح کرده است:

اول،نامناسب بودن ساخت فرهنگی جامعه که اجازه همیاری و همکاری گروهی ،اعتماد به یکدیگر و برخورد عقلانی با مسایل را نمی دهد

دوم،نامناسب بودن ساخت اقتصادی اجازه شکل گیری جامعه مدنی متکی بر گروه ها و طبقات اجتماعی مستقل از دولت را نمی دهد.بنابراین،در این چارچوب دولت به صورت یک نهاد فراقانونی تجلی پیدا می کندوحقوق مالکیت به عنوان یکی از ارکان اصلی شکل گیری جامعه مدنی و روابط ومناسبات اجتماعی مبتنی بر اعتماد شکل نمی گیرد

اسلاید 10 :

 

 

سوم،نامناسب بودن ساخت قدرت، این مسئله بیشتر تحت تاثیر ماهیت درونی دولت و رابطه اجتماعی دولت با نیروهای اجتماعی است،هم مانع از شکل گیری نهادهای مدنی ناظر بر عملکرد دولت می شود و هم از طریق سازماندهی ضعیف فعالیت های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی برنظام انگیزیشی جامعه تاثیر منفی می گذارد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید