بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

عملکرد پی ها در هنگام زلزله

غالبا پی ها در ساختگاههايی که پتانسيل جابجايی زمين در اثر گسلش، زمين لغزش يا روانگرايی وجود ندارد، عملکرد خوبی دارند.

گسلها در مواقعی که نيروهای وارد شده بر سنگهای سازنده پوسته زمين بيش از حد تحمل آنها باشد، بوجود می آيند. در صورت وجود گسل در ساختگاه مورد مطالعه، اطلاعات زير ضروری است:

  • درجه فعاليت گسل بر اساس سن آخرين حرکت گسل
  • نوع گسل بصورت امتداد لغز، عادی، معکوس
  • جهت حرکت گسل در ارتباط با هندسه و موقعيت ساختمان
  • اندازه جابجايی های قائم و افقی بر مبنای سطح خطر انتخابی برای زلزله
  • طول و عرض منطقه خردشده گسلی

اسلاید 2 :

عوامل موثر در خرابی پی ها در هنگام زلزله

بررسی ها بر اساس شواهد گسيختگی ها در حين زلزله نشان می دهد که عوامل زير بصورت جداگانه و يا توام می تواند باعث خرابی پی ها گردد:

  • مشکلات مربوط به مقاومت برشی: ناشی از اضافه برآورد مقاومت برشی، کاهش مقاومت برشی بر اثر وقوع روانگرايی و کاهش مقاومت رسهای حساس بر اثر وقوع زلزله می باشد.
  • بارهای سازه ای اضافی و شرايط اعمال تنش بيشتر حاصل از بارهای زلزله: بدين صورت که با اعمال بار جانبی حاصل از زلزله و تحميل کشش و فشار بر پی، بارها و تنشهايی بيشتر بر پی اعمال می گردد که خود آنها می تواند باعث مشکلات توان باربری گردد.

اسلاید 3 :

  • تغييرات در وضعيت سايت: بر اثر وقوع زلزله ممکن است سطح آب زيرزمينی و فشار آب منفذی تغيير کرده و جابجاييهای سطحی رخ دهد.

اسلاید 4 :

توان باربری خاک

با در نظر گرفتن بارهای زلزله در طراحی به روش تنشهای مجاز، افزايش 33 درصد مقاومت مصالح و يآ توان باربری مجاز خاک توصيه می شود. رعايت اين دستورالعمل در موارد زير صادق است:

  • بستر متشکل از توده سنگها باشد که پس از وقوع زلزله سالم و دست نخورده باقی بماند.
  • بستر از خاکهای متراکم يا خيلی متراکم تشکيل شده باشد.
  • بستر از خاکهای پيش تحکيم يافته رس و يا خاکهای رس از نوع سفت تا سخت باشد

اسلاید 5 :

عملکرد پی ها در هنگام زلزله

مدلسازی رفتار غير خطی خاک با در نظرگرفتن يک رفتار الاستوپلاستيک معادل در تحليل صورت می پذيرد. برای ملحوظ داشتن اثر عدم اطمينان در تعيين مقدار پارامترهای معرف رفتار خاک در تحليل و نيز تغيير مقادير اين پارامترها در حين وقوع زلزله، لازم است کرانه های بالا و پايينی برای سختی و مقاومت پی در نظر گرفته شود.

پی های ساختمان بايد حتی المقدور بر روی يک سطح افقی ساخته شود و در مواردی که به علت شيب زمين و يا علل ديگر احداث همه آنها در يک تراز ميسر نمی باشد، بايد هر قسمت از آنها بر روی يک سطح افقی قرار داده شود.

اسلاید 6 :

برای محاسبه سختی پی، ابتدا بايد مدول برشی اوليه خاک (G0)  از رابطه زير محاسبه گردد:

مدول برشی اوليه را می توان با استفاده از آزمايشهای ژئوسايزميک و اندازه گيری سرعت موج برشی در کرنشهای کوچک بدست آورد.

در صورت عدم امکان انجام آزمايش، مدول برشی می تواند با تاييد متخصص ژئوتکنيک از برخی روابط از جمله رابطه صفحه بعد بدست آيد:

اسلاید 7 :

مدول برشی خاک که با افزايش کرنش، کاهش می يابد می تواند بر اساس شتاب حداکثر سطح زمين بصورت زير تخمين زده شود (G/G0)

اسلاید 8 :

  • در صورتی که قبلا مطالعات ژئوتکنيک در ساختگاه انجام و پارامترهای مزبور در اين مطالعات برآورد شده باشد، بايد از مقادير واقعی استفاده نمود.
  • برای مقادير مربوط به شتاب حداکثر موثر بين مقادير ارائه شده، می توان درون يابی خطی نمود.

اسلاید 9 :

بر اساس سختی نسبی شالوده و خاک زير آن، سختی پی بايد توسط يکی از سه روش زير محاسبه گردد:

  • روش اول: در مورد شالوده های سطحی که نسبت به خاک زيرشان صلب هستند می توان از مدل فنر غير درگير برای مدل سازی سختی پی استفاده کرد.

اسلاید 10 :

  • روش دوم: در مورد پی های کم عمقی که نسبت به خاک زيرشان صلب نيستند، مدل سازی خطی يا غير خطی رفتار خاک در زير شالوده می تواند به روش اجزای محدود با استفاده از مدل وينکلر صورت پذيرد. محاسبه مقدار سختی فنرهای قائم گسترده يکنواخت بايد با تقسيم سختی قائم کل بر سطح شالوده انجام گيرد. مقدار سختی فنرهای چرخشی گسترده يکنواخت نيز با تقسيم سختی چرخشی کل پی بر ممان اينرسی سطح تماس خاک و پی در جهت بارگذاری خمشی بدست می آيد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید