بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه:
مدارک و شواهد علمی نشان داده است که استعمال دخانیات عمده ترین مشکل قابل پیشگیری بیماریها در جهان است که تاثیر مخربی بر سلامت افراد و بهداشت عمومی دارد.
اعتیاد به سیگار شایعترین، سخت ترین و بدترین نوع اعتیاد است که بسیاری از بیماریها را به همراه خود دارد و ترک آن باعث بازگشت سلامتی فرد خواهد شد. استعمال دخانیات مهمترین عامل مرگهای قابل پیشگیری است.

اسلاید 2 :

چرا بسیاری از افراد سیگار می کشند:

 1) عدم آگاهی در مورد مضرات سیگار

 2) نداشتن اعتماد به نفس کافی

3) خودنمایی

4) احساس آرامش و خوشایندی کاذب

5) جو خانوادگی نامطلوب

6) نداشتن مهارتهای لازم برای زندگی

7) فقر

8) بیکاری

9) نبود نظارت خانواده به خصوص در دوران نوجوانی

10) رفتارهای ضداجتماع

اسلاید 3 :

تعریف اعتیاد:

هر کار یا عملی که وابستگی به وجود آورد، حال این عمل هر چه که باشد سیگار نیز یکی از مواد اعتیادآور است که کشیدن آن به سرعت باعث وابستگی به آن و دروازه ورود به دنیای اعتیاد است.به عبارت دیگر اعتیاد عبارتست از یک تمایل غیر طبیعی نسبت به یک ماده مخدر که فرد نسبت به آن وابستگی جسمی و روحی پیدا می کند.

اسلاید 4 :

توتون

توتون تنهاهی گیاه در جهان است که دارای ماده ای به نام نیکوتین است. اگر مقدار بسیار کمی از این ماده ی بسیار سمی وارد جریان خون انسان شود در مدت زمان کمتر از یک ساعت شخص را خواهد کشت. اگر چه دود توتون دارای مقدار بسیار  ناچیزی از نیکوتین بوده و کشنده نیست، اما به سلامتی ما آسیب می رساند.

اسلاید 5 :

اثرات زیست محیطی سیگار

1- اغلب فيلترهای سيگار زیست فروپاش (تجزیه پذیر در طبيعت) نبوده و درواقع 95 درصد آنها از جنس پلاستيک سلولزاستات می باشند، که سالها طول ميکشد تا در طبيعت تجزیه و به چرخه محيط زیست بازگردند.

2- در ته سيگارها بيش از 165 ماده شيميایی وجود دارد که حيوانات کوچک و پرندگان ممکن است آنها را با غذا اشتباه گرفته و ببلعند.بلعيدن ته سيگار منجر به سوء تغذیه، بی اشتهایی و یا مصرف نکردن غذا در حيوان و یا پرنده می شود. چراکه ته سيگار ميتواند مجاری گوارشی را مسدود و از هضم غذا جلوگيری کند. و یا با گير کردن و انباشته شدن در مجاری گوارشی حيوان احساس سيری و پری کاذب کرده و از غذا دست بکشد.

3 - ته سيگارها برای تجزیه شدن در طبيعت حداقل به 5 سال زمان نيازدارند.

4 - فرآیند خشک کردن برگهای تنباکو و یا تهيه کاغذ برای کاغذ سيگار یکی از عوامل جنگل زدایی به ویژه در جوامع توسعه نيافته ميباشد.

اسلاید 6 :

مواد شيميایی خطرناک موجود در سيگار:

  سيگار حاوی 4000 ماده شيميایی ميباشد. تنباکو حاوی بيش از 60 ماده سرطانزا و بيش از 700 ماده افزودنی (نگهدارنده ها، طعم دهنده ها) است.

 

اسلاید 7 :

بخش گازی:

   بخش گازی 85درصد دود سیگار را شامل می شود و اکثرا از اکسیژن، نیتروژن و اکسیدکربن تشکیل می گردد. مهمترین مواد بخش گازی شامل:

الف) مونواکسیدکربنco

   این ماده میل ترکیبی زیادی با هموگلوبین خون دارد. در رقابت با اکسیژن برای ترکیب با هموگلوبین پیروز می شود و در نتیجه، انتقال اکسیژن به بافتها کاهش می یابد. بدن برای جبران کاهش اکسیژن بافتی، تعداد سلولهای رساننده اکسیژن(گلبولهای قرمز) به بافتها را افزایش می دهد و در نتیجه پلی سیتمی(افزایش غلظت خون) به وجود می آید.

    ترکیب  coو هموگلوبین در افراد طبیعی 1درصد و در سیگاریها5 تا15 درصد است. افزایش سطح ترکیب مونواکسیدکربن با هموگلوبین و کاهش اکسیژن رسانی بافتی ناشی از آن سبب خستگی زودرس، کاهش قدرت عضلانی، عوارض پوستی و عوارض عصبی می گردد.

اسلاید 8 :

ب- سیانوتوکسینها یا سموم مژکی

مخاط مجاری تنفسی با سلولهای مژکدار پوشیده شده است که وظیفه آنها پاکسازی مجاری تنفسی از گرد و غبار و مواد آلاینده راههای تنفسی است. سموم موجود در دود سیگار سبب فلج شدن این مژکها و اختلال در عمل پاکسازی ریه میگردد و به ناچار سیستم تنفسی برای پاکسازی خود از مواد زاید به سرفه متوسل گشته، این مواد را با خلط خارج می کند.

بخش ذره ای:

بخش ذره ای 15 درصد دود سیگار را شامل می شود. این ذرات به اندازه0.5 میکرون هستند و در هرمیلیمتر مربع حدود سه میلیارد ذره وجود دارد که تا بخشهای انتهایی ریه می رسند.مهمترین مواد بخش ذره ای شامل نیکوتین و قطران است.

اسلاید 9 :

جریان دود سیگار: جریان اصلی و جریان کناری

جریان دود اصلی به هنگام پک زدن مستقیما وارد دهان فرد سیگاری می شود.

جریان دود کناری از نوک مخروطی و مشتعل سیگار وارد هوا شده که افراد غیر سیگاری آنرا استنشاق می کنند. این جریان که فیلتر نمی شود شامل مواد شیمیایی است که اغلب در غلظتهای بالاتری نسبت به جریان اصلی وارد هوا می شود. مواد شیمیایی سرطانزا و نیتروز آمینها با غلظت 50 برابر بیشتر از جریان دود اصلی وجود دارد.

اسلاید 10 :

هزینه روزانه مصرف سیگار:

سرپرست مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، هزینه روزانه مصرف دخانیات در کشور در حدود 5 میلیارد تومان است. دكتر غلامرضا حيدري افزود: طي تحقيقات انجام شده از سوي جمعيت مبارزه با دخانيات، اولين دريچه ورود افراد به دنياي بزهكاري و مواد مخدر، استعمال سيگار است و دليل اين امر در دسترس بودن دخانيات در جامعه است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید