بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

·        وضعیت فیزیکی کلاس :

فضای فیزیکی شامل رنگ ، نور ، چینش  نیمکت ها ، تهویه  و تعداد دانش آموزان برخی از دانشمندان معتقدند تمایل ناخودآگاه ما به یک یا چند رنگ خاص می تواند نشانه ای از نیازهای بدن ما در جهت ترمیم خود باشد. به عنوان مثال رنگ نارنجی رنگ گرم و صمیمی است . نارنجی پرتوهای شادی آفرینی از خود ساطع می کند که موجب رفع خستگی است . رنگ سبز که انرژی زا و آرامش بخش است به طوری که اضطراب را از انسان دور می کند  و موجب رفع تنش و گرفتگی عضلانی     می شود. به خصوص که سبز رنگی     ایده آل برای فضاهایی است که در آنها تمرکز و آرامش مورد نیاز است.

 

اسلاید 2 :

چینش نیمکت ها

علمای تعلیم و تربیت بهترین روش چینش صندلی ها را به صورت دایره ای یا «  U» شکل پیشنهاد می کنند. خصوصا در درسهایی که نیاز به بحث و بررسی فعالیت های گروهی برای حل یک مسئله و یا انجام آزمایش و یک پروژه می باشد. در این صورت تعامل و ارتباط به شکل صحیح انجام پذیر خواهد بود . این امر باعث می گردد تمامی فراگیران درگیر آن فعالیت شوند و حالت انفعالی  و خستگی در آنها به وجود نیاید.

 

اسلاید 3 :

·        تهویه و تعداد دانش آموزان

تهویه  هوا باعث می شود به صورت مستمر هوای تازه و پر اکسیژن در کلاس جریان داشته باشد و تنفس راحت تر انجام گردد. ضمن آن که تعداد دانش آموزان باید به خصوص نسبت به مساحت و فضای کلاس متناسب باشد.

 

اسلاید 4 :

·        ابزار تشویق

تشویق عامل وادار کننده ای است که به انسان نیرو و انرژی می بخشد. شخصی که  تشویق می شود از کار و زحمت خود احساس رضایت و خشنودی می کند و این رضایت خاطر است که جلوی خستگی و بی میلی او را می گیرد.

·        خواب کافی

دانش آموزانی که خواب کافی نداشته باشند ، عصبی ، نگران ، ناپایدار ، و سپس مضطرب شده و از مرحله ی روانی شدید به مرحله ی کوفتگی و خستگی می رسند. افسردگی ، کم اشتهایی  ضعف انرژی ، مشکلات روحی کناره جویی از دوستان و فعالیت ها  احساس بی ارزش بودن ، کم خونی  مشکلات گوارشی  و اندوهگینی از جمله عوامل دیگری است که جسم و روح دانش آموزان را تحت الشعاع خود قرار می دهد .

 

اسلاید 5 :

·        اهمیت هدف در آموزش

از خصوصیات آموزش این است که برای فعالیت خویش  یک هدف و مقصد آگاهانه ای قائل گردیم ، این نوع فعالیت فقط برای فردی امکان پذیر خواهد بود که خود را بشناسد و قادر به تنظیم طرح آگاهانه ای باشد و آزادانه وسایل را برگزیند که امیال او را ارضا نماید و به کمک آنها به اهدافش برسد . ایجاد این حق و توسعه امکانات آن همانا چیزی جز پرورش و آمادگی احترام به شخصیت نیست.

·        تقویت انگیزه درونی شاگرد

اگر معلم بکوشد انگیزه های درونی را در عمق جان شاگرد به وجود آورد چنین شاگردی خود جوش ، به حرکت در آمده و دیگر نیازی به عوامل بیرونی از قبیل تشویق و ترغیب نخواهد داشت ؛ لذا در اسلام بیشترین تاکید بر انگیزه های درونی شده است. روی این اصل    خانواده ها و معلمان باید توجه داشته باشند که معیار های اولیه تربیتی خود را باید بر محور علایق درونی و انگیزه های داخلی قرار دهند تا در پرتو این محرکات درونی فرزندان خود به خود با میل و رغبت به سوی کمالات انسانی در حرکت باشند ، بدیهی است در مواردی هم برای این که کشش های درونی تقویت گردد می توان از تشویقات و عوامل ترغیبی استفاده کرد

اسلاید 6 :

پرورش ابتکار عمل و خلاقیت در دانش آموزان

ممکن است در نگاه اول برای خواننده این سوال پیش آید که ابتکار و خلاقیت چه ارتباطی با شادابی و ایجاد نشاط در دانش آموزان کلاس دارد ؟ در جواب باید گفت که اگر بتوانیم در کلاس دانش آموزان را برای پرورش خلاقیت و ابتکار عمل در درس خواندن و طراحی علمی تربیت کنیم دانش آموزان چنین کلاسی همیشه با انگیزه و شاداب بوده و بیشتر از معلمشان به درس خواندن و اکتشاف و خلاقیت علاقه نشان می دهند.

اسلاید 7 :

روش های کاربردی پرورش خلاقیت در دانش آموزان

1.تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان

اصولا ایده های مثبت و ایمان به توانایی های فردی شرط اول موفقیت و پیروزی است.

2.اهمیت جدی به امر آموزش ابتکار عمل و خلاقیت

اگر ما خواهان داشتن دانش آموزانی خلاق و مبتکر هستیم باید اصول ابتکار و خلاقیت را به صورت منسجم و هدف دار به دانش آموزان داده تا خلاقیت در دانش آموزان نهادینه و پایدار گردد.

3. ترتیب دادن سخنرانی برای شخصیت های خلاق دانش آموز

 

اسلاید 8 :

4.ترغیب و تشویق دانش آموزان به حدس زدن

اندیشه های خلاق زمانی بروز خواهند کرد که شرایطی برای ایجاد آن فراهم شود . بهره گیری از روش حدس زدن در شرایط مختلف خود عاملی در شکوفایی استعداد ها و تجلی خلاقیت می باشد.

5.دادن فرصت برای ابراز احساسات  مثبت و منفی به دانش آموزان

یقینا هر دانش آموزی در برابر مسائل و رویدادها  واکنش منحصر به فردی خواهد داشت ، که بیان آن واکنش ها   می تواند زمینه ای برای تجلی خلاقیت در سایر دانش آموزان باشد.

بنابراین ایجاد فضا و بستری طبیعی و آرام برای بیان واکنش ها و احساسات دانش آموزان و دور نمودن فضاهای خشن و پر التهاب خود اقدامی عملی در پرورش خلاقیت دانش آموزان است.

 

اسلاید 9 :

6.پرهیز از عجله و شتاب در تقویت دانش آموزان

پرورش و تعالی خلاقیت امری است تدریجی و از حرکتی آرام برخوردار می باشد . معمولا حرکت هایی که از روند یکنواختی برخوردار هستند ریشه دارترند از حرکت هایی نسنجیده  و پر شتاب .

7. پرهیز از تمسخر ، تهدید ، شرمنده کردن و تنبیه

یکی از روش های موثر در پرورش خلاقیت حذف عوامل منفی و تحقیرآمیز از فراروی دانش آموزان می باشد. اصولا تحقیر ، تهدید ، تنبیه و شرمنده کردن از اموراتی هستند که مانع شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها می شوند. در نقطه ی مقابل  احترام گذاردن ، ارزش نهادن و تقویت خود باوری از لوازم شکوفایی خلاقیت می باشد.

 

اسلاید 10 :

. توجه به تفاوت های فردی  دانش آموزان

هر دانش آموزی ، انسانی ویژه با امکانات و توانایی های منحصر به فرد خویش است. در پرورش خلاقیت ، توجه به این اصل ضروری به نظر می رسد که ما همگان را یکسان و برابر لحاظ نکنیم . بهره گیری و اطلاع از این تفاوت ها خود عاملی در تحقق و شکوفایی استعدادهای بالقوه موجود در دانش آموزان خواهد بود.

9. تشویق و معرفی  دانش آموزان موفق و خلاق

با بهره گیری از این اصل هم  دانش آموزان خلاق مورد تکریم قرار گرفته اند و هم الگوهای مناسبی به سایر دانش آموزان ارایه داده ایم.

10. تعلیم  اصل « خواستن توانستن است » به دانش آموزان

این اصل ریشه در اعتماد به نفس دارد ، هر دانش آموزی که به تواناییهای خود ایمان داشته باشد و مطمئن باشد که می تواند ؛ آن گاه امورات بزرگ در برابرش بسیار کوچک جلوه خواهند داد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید