بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • مفهوم‌های نادرست:

– معنای افراطی:

  • الف. امام در این کرة خاکی نیست. (نظر فرقة شیخیه: امام زمان4 در هورقلیا (عالم مثال) است.
  • ب. امام در دنیاست اما زمان4 در گوشه‌ای به دور از جامعه و در جزیرة خضراء زندگی می‌کند.

–معنای تفریطی:

  • همه هر وقت بخواهند در خواب، بیداری و مکاشفه می‌تواند امام زمان4 را ببیند.
  • مفهوم درست:

–امام در میان جامعه حضور دارد اما به صورت ناشناس زندگی می‌کند.

اسلاید 2 :

  • الف. غیبت صغری:

–زمان: از سال 260 هجری قمری شروع و تا سال 329 ادامه یافت.

–ویژگی: وجود نایبان خاصّ که ارتباط میان امام4 و امّت را برقرار می‌کردند.

  • ب. غیبت کبری:

–زمان: از سال 329 هجری قمری شروع و تا زمان ظهور ادامه دارد.

–ویژگی: نبود نایبان خاص و قطع ارتباط مشخص میان امام4 و امّت و إعمال ولایت و رهبری از طریق نایبان عام (ولیّ فقیه و مجتهد جامع الشرایط)

اسلاید 3 :

  • غیبت پدیده‌ای نو ظهور و بی‌سابقه نیست.
  • غیبت از سنت‌های الهی است که در انبیاء گذشته(ابراهیم، موسی، إدریس، صالح) نیز اتفاق افتاده است.
  • جالب توجه است که پیشینه داشتن غیبت مورد توجه امام زمان4 است و به شیخ صدوق می‌فرماید از این طریق بر اثبات غیبت استدلال نماید.
  • توجه به پیشینه داشتن غیبت و سنت‌های الهی بودن آن، پذیرش غیبت را آسان می‌سازد.

اسلاید 4 :

  • منظور از علّت غیبت، عواملی است که موجب شد تا غیبت واقع گردد.

–روایات برخی از علّت‌های غیبت را بیان کرده‌اند.

.1بیعت نکردن امام با طاغوت

.2خطر جانی

.3کوتاهی مردم

.4سنت الهی

اسلاید 5 :

  • 1. پذیرش و تحمّل غیبت با دانستن علل آن، راحت تر است.
  • 2. یکی از راه‌های زمینه سازی ظهور، کوشش در رفع علت‌‌های غیبت است.

اسلاید 6 :

  • حدیث: الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏2، ص 471: فَوَرَدَ التَّوْقِيعُ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ‏ الزَّمَان4 ... ‏وَ أَمَّا عِلَّةُ مَا وَقَعَ مِنَ الْغَيْبَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنْ آبَائِي إِلَّا وَ قَدْ وَقَعَتْ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّي أَخْرُجُ حِينَ أَخْرُجُ وَ لَا بَيْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِيتِ فِي عُنُقِي‏.
  • ترجمه: و امّا علّت غيبت پس خداوند عزّوجلّ می‌فرماید:«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناك مى‏كند مپرسيد.» هيچ یک از پدرانم نبوده مگر آن كه بيعت طاغوت زمانش در گردن او بوده و من هنگام قیام، بيعت هيچ یک از طاغوتيان را بر گردن نخواهم داشت.

اسلاید 7 :

  • حدیث: كافي، ج‏1، ص: 338 ح 9: عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ7 يَقُولُ إِنَّ لِلْقَائِمِ4 غَيْبَةً قَبْلَ أَنْ يَقُومَ. قُلْتُ: وَ لِمَ. قَالَ: إِنَّهُ يَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ يَعْنِي الْقَتْل‏.
  • ترجمه: زراره گويد: شنيدم امام صادق7 می‌فرمود: همانا براى حضرت قائم4 پيش از آن كه ظهور كند غيبتى است، عرض كردم: براى چه؟ فرمود: زيرا او می‌ترسد و با دست اشاره به شكمشان فرمود. يعنى از كشته شدن مي‌ترسد.

اسلاید 8 :

  • آیا چنین خطری امامان سابق: را تهدید نمی‌کرد چرا آنان غایب نشدند؟
  • پاسخ یکم؛ امامان سابق: مأمور به تقیه بودند و لذا با کتمان سرّّ، جانشان محفوظ بود ولی امام عصر4 مأمور است تقیه نکند.
  • پاسخ دوم؛ امامان سابق: مأمور تشکیل حکومت و سرنگونی ظالمین نبودند (هر چند اگر مردم یاری می‌کردند چنین کاری را انجام می‌دادند) اما امام زمان4 مأمور ایجاد دولت حقّ و مبارزه با دولت باطل است و حکومت‌های باطل نیز این را می‌دانستند لذا سخت‌گیری و خطر جانی بر امام زمان4 بسیار شدیدتر و جدی بود. (شیخ طوسی علّت اصلی غیبت را همین می‌داند)

اسلاید 9 :

  • ‌‌‌‌چرا امام زمان4 مانند اجداد خود آمادة شهادت نمی‌شود؟
  • پاسخ: باید توجه داشت شهادت وقتی امر مطلوبی است که موجب رسیدن به هدف شود. اما اگر شهادت، مرگی بی‌حاصل باشد و سودی نداشته باشد نمی‌توان خود را به کشتن داد.
  • امام مأمور تشکیل دولت حقّ است و شهادتش موجب از میان رفتن این هدف می‌شود لذا باید سالم بماند و هدف خود را محقق سازد.

اسلاید 10 :

  • حدیث اول: غيبت نعماني، ص141، ح2: عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ أَبُوعَبْدِ اللَّهِ7 ... إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ7 قَالَ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ ... وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَيُعْمِي خَلْقَهُ عَنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَى أَنْفُسِهِم‏.
  • ترجمه: مفضّل بن عمر گويد: امام صادق7 فرمود: ... امير المؤمنين7 بر منبر كوفه فرمود: ... و بدانيد كه زمين از حجّت خداى عزّوجلّ خالى نمى‏ماند ولى خدا به زودى چشمان مردم را از او نابينا مى‏سازد به دلیل ظلم و جورشان و زياده‏روى آنان نسبت به خودشان.
  • حدیث دوم: كافي، ج ‏1، ص 343، ح 31:عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَرَجِ قَالَ كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ7 إِذَا غَضِبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِم
  • ترجمه: محمد بن فرج گويد: امام باقر7 به من نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم گیرد، ما را از مجاورت آنها دور می‏کند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید