بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اگربه برخی ازنمود های آثارمنابع طبيعي نگاه کنیم به تاثیرات آن پی می بریم كه پوشش

 گیاهی باعث حفظ آب وخاک و جلوگیری  و جلوگیری از سیل و رانش و همچنین موجب

 ذخیره نزولات آسمانی یعنی غنی شدن سفره های آب زیرزمینی و از طرفی موجب تولید

 اکسیژن و جذب گاز کربنیک و سایر آلاینده هایی که در هوا وجود دارد می شود .

اسلاید 2 :

بدون شک خاک يکي از ارزشمندترين منابع طبيعي هر کشور محسوب مي شود . در مطالعات جغرافيايي خاک فقط به عنوان يک منبع طبيعي در کانون توجه قرار ندارد ، بلکه بيشتر بخاطر آنکه در معرض يک خطر تباه کننده به نام فرسايش قرار گرفته نيازمند بررسي ، حفاظت و مراقبت است.

اسلاید 3 :

مفهوم فرسايش از ديدگاه ژئومورفولوژي از يک سو متوجه فرآيندهايي است

که به چهره پردازي سطح زمين مشغول هستند و از سوي ديگر

 به عواملي که در برابر حفاظت خاک قرار مي گيرند اشاره دارد

اسلاید 4 :

فرسايش خاك در شهرهاي ايران شدت يافته است .در برخي نوشتهها فرسايش خاك به بيماري جذام تشبيه شده است كه دير يا زود گوشت را ميخورد و تنها اسكلتي را باقي ميگذارد

اسلاید 5 :

از جمله مضاميني كه براي «تخريب سرزمين» ارايه شده و به لحاظ واقع شدن كشور ما در شرايط قلمرو اقليمي خشك و نيمه خشك كاملا مصداق دارد، تعريفي است كه در كنوانسيون بيابان‌زدايي به آن اشاره شده است. بر طبق اين تعريف «تخريب سرزمين» عبارت است از كاهش توليد بيولوژيك  اكوسيستم‌هاي مناطق خشك اعم از مراتع، چراگاه‌ها، اراضي ديم و يا اراضي آبي به سبب عوارض ناشي از تغييرات فيزيكي، شيميايي يا هيدرولوژيكي كه از مصاديق اصلي آن مي‌توان به مواردي چون فرسايش آبي، فرسايش بادي، شور شدن، قليايي شدن، باتلاقي شدن، اسيدي شدن، كوبيده شدن سطح خاك و ... اشاره كرد. بدون ترديد در اين ميان فرسايش خاك (اعم از فرسايش آبي يا بادي) را مي‌توان بارزترين عامل تخريب سرزمين قلمداد كرد.

اسلاید 6 :

فرسايش كلمه‌اي است كه در زبان فارسي معادل لغت انگليسي Erosion به كار گرفته شده اما خود اين كلمه نيز از لغت لاتيني erodera ريشه گرفته است

اسلاید 7 :

فرسايش خاك چگونه رخ ميدهد؟

فرسايش روند پيچيده و آميزه‌اي از اثر متقابل عوامل گوناگون است كه به طور عمده اين عوامل را مي‌توان به سه گروه تقسيم كرد:


1 _ عوامل مربوط به فرسايش‌پذيري خاك يا حساسيت خاك‌ها به فرسايش‌ (انديس فرسايش‌پذيري).
2 _ عوامل مربوط به انرژي فرسايشي يا انديس فرسايندگي.
3 _ عوامل يا فاكتورهاي حفاظتي.

اسلاید 8 :

آبیاری نادرست عامل اصلی فرسایش خاک است

کارشناسان منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، آبیاری نادرست را عامل اصلی فرسایش خاک و شسته شدن لایه‌های رویی آن دانست.

استفاده از روش های منسوخ شده آبیاری نظیر روش غرقابی که در آن آب با فشار وارد زمین می شود لایه های رویی خاک که مواد مغذی در آن قرار دارند را شسته و به سمت شیب مزرعه جاری می شود.

این عمل به مرور لایه های اصلی خاک را به سمت رودخانه ها می برد و سبب آلودگی آب و ایجاد لایه های رسوبی در بستر روخانه می شود.

از بین رفتن پوشش گیاهی خاک نیز یکی از عوامل فرسایش خاک است که چرای بیش از حد دام در مراتع باعث ایجاد این وضعیت می شود.

با از بین رفتن پوشش گیاهی خاک در صورت بارش باران و وزش باد لایه های رویی خاک جابجا شده و مناطق فاقد پوشش گیاهی خاک خود را از دست می دهند و منطقه را دچار فرسایش زودرس می کنند.

هم اکنون ظرفیت دام ها نسبت به مراتع بیشتر است و این امر علاوه بر از دست دادن پوشش گیاهی سبب از بین رفتن مراتع و فرسایش خاک می شود.

چرای دام باید مطابق برنامه ریزی صورت گیرد در غیر این صورت خسارت وارد به مراتع و فرسایش خاک تولیدات کشاورزی را نیز کاهش می دهد و از نظر اقتصادی لطمات جبران ناپذیری به منطقه وارد می کند.

استفاده از روش های جدید و علمی آبیاری را نیز از دیگر راهکارهای جلوگیری از فرسایش خاک ، افزایش میزان تولیدان کشاورزی و کاهش آلودگی آب و خاک اعلام کرد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید