بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

- سطح دریا:فشار یک اتمسفر(mm.Hg760)و فشار سهمی :O2 mm.Hg 159.

- با بالا رفتن ارتفاع، فشار کاهش می یابد، که به این وضعیت محیط کم فشار(hypobaric Environment)می گویند.

- پایین بودن فشار جو    فشارسهمی O2 پایین     کم رسیدن O2 به بافتها     هیپوکسی.

- مشکلات بالینی قرار گرفتن در ارتفاع از سال 400 .م گزارش شده است.البته اول تنها به سرمای محیط توجه می شد تا به محدودیت های ناشی رقیق شدن هوا.

اسلاید 2 :

- تورسیل:فشار سنج جیوه ای را جهت اندازه گیری فشار گازهای جوابداع نمود(1644)، پاسکال کاهش فشار در ارتفاع را بوسیله فشار سنج نشان داد(1648)، لاوازیه PO2 و سایر گازهایی را که در فشار هوانقش دارند را توضیح داد(1777).

- اثرات زیان آور قرار گرفتن در ارتفاع بر روی انسان که از طریق کاهش فشار O2 بوجود می آید توسط برت در سال 1800 تشخیص داده شد.

- تعریف: ارتفاع به محلی گفته میشود که بیش از 1500 متر(4921 فوت) از سطح دریا بالا باشد.

اسلاید 3 :

- فشار هوا ناشی از وزن هوای بالا تر ازآن است. پس در سطح دریا فشار هوا mm.Hg 760 و در قلعه اورست (بام دنیا) برابر با mm.Hg 250 می باشد.

- فشار هوا با تغییرات آب و هوا  تغییر می کند. اورست: فشار در دیماه کمتر ودر ماههای گرمتر بیشتر است.

- اگر چه فشار متفاوت است، اما درصد گازهای تنفسی موجود در هوا تغییر نمی کند، فقط فشار سهمی گازها تغییر می کند.

- تغییر فشار سهمیO2  اثر مهمی در شیب فشار سهمی O2 بین بافتهای بدن و خون دارد.

اسلاید 4 :

- به ازای هر m150 افزایش ارتفاع، دما حدود یک درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

- دما در قلعه اورست حدود40- درجه سانتی گراد می باشد. و در سطح دریا حدوداً 15 درجه است.

- به علت کاهش دما ظرفیت هوا برای داشتن بخار آب کاهش میابد و رطوبت هوا کاهش یافته      هوا خشکترشده       با تنفس مقدار بیشتری آب دفع می شود       بدن دهیدراته می شود.

اسلاید 5 :

 به دو علت افزایش دارد:

1)نور از ضخامت جوی کمتری عبور کرده و کمتر جذب می شود، در ضمن اشعه ای مانند ماوراء بنفش بیشتر می شود.

2)چون آب یکی از بهترین جذب کننده های نور است، درارتفاع   بخار آب کم است پس نور خورشید شدید تر می باشد و بازتاب از برفها نیز مؤثر می باشد.

اسلاید 6 :

1)پاسخهای تنفسی

2)پاسخهای قلبی عروقی

3)پاسخ های متابولیکی

بیشتر اطلاعات مربوط به مردانی است که به ارتفاع عادت پیدا نکرده اند.

اسلاید 7 :

-تهویه ریوی: در هنگام استراحت، افزایش می یابد.(به علت کاهش غلظت هوا می باشد)

سوال: این امر باعث آلکالوز تنفسی می شود، چرا؟

-زیرا باعث پر تهویه ای ریوی شده،CO2 خون کاهش یافته، PH بالا دارد، و کلیه برای مقابله با آن یون بیکربنات بیشتری را دفع می کنند.

- انتشار ریوی و انتقالO2:

انتشار ریوی در حالت استراحت در سطح دریا نامحدود است.

به علت بالا بودن ارتفاع و پایین بودن فشارO2 ، مقدار PO2 در حبابچه ها هم کاهش می یابد بنابراین اشباع پذیریHGl از 98 درصد در سطح دریا به 92 درصد در ارتفاع 2439 متر کاهش می یابد(به علت کاهش شیب فشار آلوئولی مویرگی) و VO2max نیز 15 درصد کاهش نشان می دهد.

اسلاید 8 :

  • PO2 سرخرگی در سطح دریاmm.Hg  94 و در بافتها mm.Hg 20 می باشد بنابراین اختلاف فشار mm.Hg 74 می باشد. ولی در ارتفاع 2439 متری PO2 سرخرگی تا mm.Hg 60 افت می کند ولی فشار بافتها mm.Hg 20 باقی می ماند و اختلاف فشار حدود 40 می شود.
  • VO2max : با بالا رفتن، کاهش می یابد. تا زمانی که PO2 زیرmm.Hg 120 نرسد، کاهش ناچیزی دارد. این امر در ارتفاعی حدود 1600 متر این اتفاق می افتد(کوه دنور در کلرادو). کاهشVO2max ارتباط دقیقی با کاهش فشار دارد.
  • در ارتفاعات پایین تر از 1600متر تأثیر کمتری برVO2max دیده می شود ولی بعد از آن به ازای هر 1000متر، 11درصد کاهش را نشان می دهد. افرادی که VO2max آنها حدود 50 است با صعود به اورست این مقدار حدود                     5 می شود که تنها برای فعالیتهای حیاتی بدن نیاز است و باید O2 کمکی استفاده کند.

اسلاید 9 :

برون ده قلبی:

-به علت کاهش مقدارPo2، در حالت استراحت و زیر بیشینه برون ده قلبی افزایش میابد تا O2 مورد نیاز تامین شود. پس از چند روز اقامت در ارتفاع عضلات میتوانند O2 بیشتری را از خون برداشت کنند(افزایش اختلاف فشار سرخرگی-سیاهرگی)، که باعث میشود برون ده قلبی به حالت اولیه برگردد.

-در فعالیت بیشینه در ارتفاع، SV و mHR کاهش دارند، بنابراین حداکثر برون ده قلبی نیز کاهش میابد.

-به علت کاهش شیب فشارO2 بین مویرگها و بافت ها و نیز کاهش حداکثر برون ده قلبی، بنابراین VO2Max و عملکرد هوازی در ارتفاع کاهش میابد.

اسلاید 10 :

حجم خون:

   حجم پلاسمای فرد بلافاصله بعد از رسیدن به ارتفاع شروع به کاهش پیشرونده ای میکند و در پایان چند هفته اول به صورت فلات در می آید. بنابراین HGb افزایش یافته و با هر SV قلبی مقدار بیشتری O2 منتقل میشود، در حالی که حجم خون کاهش میابد. همچنین قرار گرفتن در ارتفاع به مدت زیاد از طریق افزایش ترشح اریتروپویتین کلیوی، تعداد RBC را زیاد میکند، و پلاسما نیز به حد طبیعی خود میرسدف که در کل باعث افزایش حجم خون میشود.

پر فشار خونی ریوی:

   فشارخون در سرخرگهای ریوی، حین فعالیت بدنی در ارتفاع افزایش میابد، این پدیده هم در افراد سازش یافته و هم سازش نیافته دیده میشود. علت آن نامشخص است ولی ممکن است به علت تنگی عروق ناشی از کمبود O2 و برخی تغییرات ساختاری سرخرگها باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید