بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

دمای هوا: در دمای رکتال 22 درجه سانتی گراد فرد دچار مرگ می شود و وقتی دمای پوست به 2- تا صفر درجه برسد سرمازدگی اتفاق می افتد.
 
وزش باد: باد به دو روش دفع گرما را تشدید می کند 1- از طریق انتقال( به حرکت در آوردن لایه های هوای محبوس در لباس های عایق دار) 2- افزایش خنک کنندگی تبخیری
 
هوای خشک: هوای سرد و خشک دربردارنده آلاینده ها است. این هوا بر عضلات صاف اطراف مجاری ریه ها و نایژه ها تأثیر می گذارد. تنفس این هوا باعث نایژه تنگی ناشی از ورزش می شود. که در آن حجم بازدمی ریه ها کاهش می یابد.
 
 فرو بردن بدن در آب: در حالت استراحت خنک شدن با آب سرد بین 20 تا 25 برابر مؤثرتر از خنک شدن با هوا با همان دماست.

اسلاید 2 :

1- کاهش گرمای دفعی 
2- افزایش گرمای تولیدی 
3- به حرکت درآوردن سوخت های متابولیکی
 
 
کاهش گرمای دفعی از طریق تحریک سمپاتیکی عضله صاف اطراف سرخرگچه ها در پوست ایجاد می شود. با انقباض  این عضلات جریان خون به محیط بدن کاهش یافته و از دفع گرما جلوگیری می شود. افزایش نسبی حجم خون مرکزی بدن واکنشی را در پی دارد که طی آن گیرنده های مربوط به حجم خون در دهلیز چپ، هورمون AVP را غیر فعال می نماید. در نتیجه حجم ادرار افزایش می یابد.

اسلاید 3 :

به حرکت درآوردن سوخت های متابولیکی: اثرات چند هورمون باعث می شود تا سلول های بدن میزان متابولیسم را افزایش دهند. افزایش متابولیسم باعث تولیدگرما در بدن می شود. سرد شدن بدن محرکی جهت آزاد شدن تیروکسین است. این هورمون می تواند متابولیسم بدن را تا 100 در صد افزایش دهد. همچنین کاتکولامین ها فعالیت دستگاه عصبی را تحریک کرده و بالا می برند و بر روی میزان متابولیسم تمام سلول های بدن اثر می گذارند.

اسلاید 4 :

در حالت استراحت، در آب و هوای معتدل، چربی ها سوبسترای اصلی اند و 59% کل انرژی مصرفی را تامین می کنند. هنگام استراحت در هوای سرد(5 درجه سانتی گردا) به مدت 2 ساعت، کربوهیدرات تأمین شده از گلوکز خون و ذخایر گلیکوژن عضله اولین سوختی است که برای گرما زایی لرزشی مصرف می شود. چرا که تحقیقات نشان می دهد با افت قند خون تولید گرمای لرزشی در انسان متوقف می شود.

اسلاید 5 :

1- مشکلات مربوط به پوشش محافظتی بدن
وزن اضافی لباس و دست و پاگیر بودن آن باعث افزایش مصرف کالری می شود.

2- مشکلات مربوط به سرد شدن دمای بدن
الف) لرزیدن و سفتی عضله هزینه سوخت و ساز را بالا می برد. یعنی به هنگام لرزیدن فعالیت بدنی چندان کارایی ندارد.
ب) لرزیدن باعث انقباض در عضلات موافق و مخالف می شود در نتیجه الگوی طبیعی حرکت و هماهنگی دچار اختلال می شود.
ج) سرد شدن شدید پوست گیرنده های حسی موجود در دست را بی حس می کند.

اسلاید 6 :

 
حرارت تولید شده بر اثر لرزیدن در مقایسه با حرارت ایجاد شده بر اثر ورزش بسیار ناچیز است. هر چند کل گرمای دفع شده از بدن به هنگام فعالیت شدید افزایش می یابد اما گرمای اضافی تولید شده بر اثر سوخت و ساز از کاهش دمای رکتال جلوگیری می کند.
 
زمانی که وزش باد سرد شدید باشد، علاوه بر حفظ دمای رکتال  حفظ دمای پوستی نیز مهم است. زمانی که ورزش با شدت کم و در دمای 5 درجه سانتی گراد انجام شود دمای پوست تا 12 درجه سانتی گراد کاهش می یابد در حالی که ورزش شدید در این دما موجب افزایش سریع دمای پوست به 20 تا 34 در جه می رسد این نتایج نشان می دهد که افزایش شدت ورزش بر جریان خون موضعی تأثیر مثبت دارد.

اسلاید 7 :

دفع گرما از طریق ریه ها بسیار ناچیز است(9% از کل حرارت تولید بدن) چرا که سینوسهای بینی و منطقه حلق هوا را به سرعت و به شکل مؤثری گرم می کنند. فرضاً استنشاق هوای 24 درجه و 35- درجه به هنگام ورزش اساساً موجب تغییری در دمای رکتال نمی شود.

اسلاید 8 :

تمرین بدنی توانایی ورزشکار را برای تحمل هوای سرد به دو روش غیر مستقیم بیشتر می کند.
 
1- افراد فعال در مقایسه با افراد غیر فعال از حجم عضلانی بیشتری برخوردارند در نتیجه هنگام لرزیدن گرمای سوخت و ساز بیشتری تولید می کنند.
 
2- افراد ورزیده می توانند تولید گرمای سوخت و ساز را به مدت طولانی تری حفظ نمایند زیرا توان هوازی بیشنه(Vo2max) بسیار بالایی دارند و می توانند شدت تمرین را در حد بالاتری نگه دارند.

اسلاید 9 :

تمرین بدنی توانایی ورزشکار را برای تحمل هوای سرد به دو روش غیر مستقیم بیشتر می کند.
 
1- افراد فعال در مقایسه با افراد غیر فعال از حجم عضلانی بیشتری برخوردارند در نتیجه هنگام لرزیدن گرمای سوخت و ساز بیشتری تولید می کنند.
 
2- افراد ورزیده می توانند تولید گرمای سوخت و ساز را به مدت طولانی تری حفظ نمایند زیرا توان هوازی بیشنه(Vo2max) بسیار بالایی دارند و می توانند شدت تمرین را در حد بالاتری نگه دارند.

اسلاید 10 :

 اگر کل بدن خنک شود استقامت قلبی تنفسی کاهش می یابد.
 
 1- کاهش ضربان قلب بیشینه در سرما منجر به کاهش برون ده قلبی می شود.
 
 2- کاهش دمای خون به کمتر از 37 درجه سانتی گراد باعث می شود ساختار ملکولی هموگلوبین به شکل محکم تری به O2 متصل شود و O2 کمتری به عضلات اسکلتی و دیگر بافت ها برسد. این دو مورد یعنی کاهش برون ده قلب و کاهش تجزیه اکسیژن از سلول های قرمز Vo2max را کاهش می دهد.
 
3- با سرد شدن بدن سیر جریان خون به عضله اسکلتی به هنگام ورزش کاهش می یابد در نتیجه O2 کمتری به عضله می رسد و انرژی بیشتری از طریق سوخت و ساز غیر هوازی تولید می شود و در نتیجه میزان لاکتات خون و عضله افزایش می یابد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید