بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در اجراي تبصره 3 قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي مصوب آذر ماه 1379 مجلس محترم شوراي اسلامي، بدينوسيله، آئين نامه اجرائي ماده مذکور را مشتمل بر 5فصل، 95 ماده، 54 تبصره و 46 بند به شرحي که گفته خواهد شد تصويب مي نمايد :

اسلاید 2 :

ماده 1: کليه متصديان و کارگران و اشخاصي که در تهيه، توزيع و نگهداري و فروش و وسائط حامل مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي و اماکن عمومي اشتغال دارند موظفند دوره ويژه بهداشت عمومي را بترتيبي که معاونت سلامت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تعيين و اعلام مي نمايد گذرانده و گواهينامه معتبر آنرا دريافت دارند.

تبصره 1- مديريت و يا تصدي و اشتغال بکار در هر يک از کارگاهها و کارخانجات و مراکز و اماکن و وسائط نقليه موضوع اين آئين نامه بدون داشتن گواهينامه معتبر موضوع ماده 1 ممنوع است.

تبصره 2- استخدام يا بکارگيري اشخاص فاقد گواهينامه معتبر مندرج در ماده 1 اين آئين نامه در هريک از کارگاهها و کارخانجات و اماکن و مراکز و وسائط نقليه مذکور ممنوع است.

تبصره 3- اشخاصي مانند صندوقدار، باغبان، نگهبان، راننده و نظاير آنها که در اماکن موضوع اين آئين نامه شاغل بوده ليکن با مواد غذائي، آرايشي و بهداشتي ارتباط مستقيم ندارند از شمول ماده 1 فوق و تبصره هاي 1 و 2 آن مستثني مي باشند.

اسلاید 3 :

ماده 2 : کليه متصديان، مديران، کارگران و اشخاصي که مشمول ماده 1 آئين نامه    مي باشند موظفند کارت معاينه پزشکي معتبر در محل کار خود داشته و هنگام مراجعه بازرسين بهداشت ارائه نمايند.

تبصره 1 – کارفرمايان موظفند هنگام استخدام گواهينامه معتبر ماده 1 و کارت معاينه پزشکي آنان را ملاحظه نمايند و ضمن اطمينان از اعتبار آن، آن را در محل کسب نگهداري نمايند.

تبصره 2 – کارت معاينه پزشکي منحصراً از طرف مراکز بهداشت شهرستان مراکز بهداشتي درماني شهري و روستائي وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي صادر خواهد شد. مدت اعتبار کارت فوق براي پزندگان، اغذيه، ساندويچ، بستني و آبميوه فروشان و قنادان و مشاغل مشابه و نيز کارگران کارگاهها و کارخانجات توليد مواد غذائي و بهداشتي فاسد شدني 6 ماه و براي ساير شاغلين موضوع اين آئين نامه حداکثر يک سال مي باشد.

ماده 3 : متصديان و کارگران اماکن و مراکز و کارگاهها و کارخانجات و وسائط نقليه موضوع اين آئين نامه موظفند رعايت کامل بهداشت فردي و نظافت عمومي محل خود را نموده و به دستوراتيکه از طرف بازرسين بهداشت داده مي شود عمل نمايند.

ماده 4 : کليه اشخاصي که در اماکن و مراکز و سائط نقليه موضوع اين آئين نامه کار مي کنند بايد ملبس به لباس کار و روپوش تميز و برنگ روشن باشند.

اسلاید 4 :

تبصره 1 – کليه تهيه کنندگان مواد غذائي نظير آشپزان، نانوايان و مشاغل مشابه و نيز کارگران کارگاهها و کارخانجات توليد مواد غذائي و بهداشتي که با اين مواد ارتباط مستقيم دارند ملزم به پوشيدن روپوش سفيد و کلاه و اشخاصي مانند شاغلين و فروشندگان اغذيه و ساندويچ، آبميوه، بستني، شيرنيجات، کله و پاچه، جگرکي و مشابه آنها علاوه بر روپوش و کلاه ملزم به استفاده از دستکش در حين کار مي باشند.

تبصره 2 – در رستورانها و چايخانه هاي سنتي افراديکه در امر پذيرائي شرکت داشته و با غذا سروکار دارند ملزم به پوشيدن روپوش و کلاه سفيد بوده و ساير افراد ميتوانند از لباسهاي محلي استفاده کنند.

ماده 5 : متصديان مراکز و کارگاهها و کارخانجات موضوع اين آئين نامه موظفندبراي هر يک از شاغلين خود جايگاه محفوظ و مناسبي بمنظور حفظ لباس و ساير وسايل در محل تهيه نمايند.

ماده 6 : متصديان مراکز و کارگاهها و کارخانجات موضوع اين آئين نامه موظفند از ورود و دخالت افراد متفرقه به امور توليد و تهيه و طبخ و حمل و نقل و توزيع و فروش مواد غذائي جلوگيري نمايند.

ماده 7 : متصديان مراکز و کارگاهها و کارخانجات موضوع اين آئين نامه موظفند به تناسب تعداد کارگران خود به ازاء هر کارگرحداقل 5/2 متر مربع اطاق استراحت مطابق با موازين بهداشتي تهيه نمايند.

تبصره – درهرحال مساحت اطاق استراحت نبايد کمتر از 5/7 متر مربع و ارتفاع سقف آن نبايد کمتر از 8/2 متر باشد.

اسلاید 5 :

ماده 8 : متصديان کارگاهها و کارخانجات مواد غذائي و بهداشتي موضوع اين آئين نامه موظفند در صورت لزوم آشپزخانه، انبار مواد غذائي اوليه و سالن غذاخوري با فضاي کافي به تناسب تعداد کارگران و شاغلين با شرايط کاملاً بهداشتي مطابق با ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در محل کارگاه يا کارخانه ايجاد نمايند.

ماده 9 : هر کارگر موظف به داشتن کليه وسائل نظافت، شستشو و استحمام اختصاصي ميباشد.

ماده 10 : اشخاصي که به نحوي با طبخ و تهيه و توزيع مواد غذائي سروکار دارند در حين کار شخصاً حق دريافت بهاي کالاي فروخته شده را از مشتري نخواهند داشت.

تبصره – شاغلين محلهايي مانند ميوه و سبزي فروشي ، عطاري، سقط فروشي، بقالي و فروشندگان مواد غذائي بسته بندي شده، همچنين فروشندگان آن گروه از مواد غذائي که بدون شستشو يا پخت و پز بمصرف نميرسند از شمول اين ماده مستثني مي باشند.

ماده 11 :جعبه کمکهاي اوليه با مواد و وسايل مورد نياز در محل مناسب نصب گردد.

ماده 12 : کارگران کارگاهها و کارخانجات و اماکني که با پخت و فرآوري مواد غذائي سروکار دارند همچنين کارگران کشتارگاهها و محلهايي مانند آنها موظفند هر روز قبل از شروع و بعد از خاتمه کار استحمام نمايند.

اسلاید 6 :

ماده 13 : استعمال دخانيات توسط متصديان و کارگران مشمول اين آئين نامه در حين کار ممنوع است.

ماده 14 : فروش و عرضه سيگار در کارگاهها و کارخانجات و اماکن و مراکز و محلهاي موضوع اين آئين نامه ممنوع است.

تبصره 1 – اماکن و مراکز و محلهائي که داراي مجوز و عامليت عرضه دخانيات هستند از شمول ماده 14 مستثني ميباشند.

تبصره 2 – فروش سيگار به افراد کمتر از 18 سال در اماکن و مراکز موضوع اين آئين نامه ممنوع است.

اسلاید 7 :

ماده 15 : مصرف هرگونه محصولات دخانياتي در محوطه هاي عمومي کارگاهها، کارخانجات و اماکن و مراکز و محلهاي موضوع اين آئين نامه ممنوع است.

تبصره 1- متصديان، مسئولين و يا کارفرمايان محلهاي موضوع اين آئين نامه مسئول اجراي مفاد ماده 15 بوده و موظفند ضمن نصب تابلوهاي هشدار دهنده در نقاط مناسب و در معرض ديد از مصرف دخانيات جلوگيري کنند.

تبصره 2 – متصديان، مسئولين و يا کارفرمايان موضوع تبصره 1 مي توانند محل مشخصي را که کاملاً از محلهاي معمولي و عمومي جدا باشد جهت افراديکه مي خواهند دخانيات مصرف کنند در نظر بگيرند

اسلاید 8 :

از ماده 16 لغايت 65 به اين قسمت اختصاص دارد که ريز مواد وموارد آنها در فرمها و چک ليستهاي مربوطه منعکس گرديده و در اينجا بدليل محدوديت زماني از تکرار آنها خودداري مي شود.

از ماده 66 تا 84 به اين قسمت اختصاص دارد که ريز مواد و موارد آنها در فرمها و چک ليستها منعکس گرديده و بدليل محدوديت زماني از تکرار آنها در اينجا خودداري مي شود.

اسلاید 9 :

از ماده 66 تا 84 به اين قسمت اختصاص دارد که ريز مواد و موارد آنها در فرمهاي و چک ليستها منعکس گرديده و بدليل محدوديت زماني از تکرار آنها در اينجا خودداري مي شود.

اسلاید 10 :

ماده 85 : ماموريني که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي براي نظارت و بازرسي بهداشتي از محلهاي مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي تعيين مي شوند موظفند متخلفين از مقررات بهداشتي را باذکرتخلف و تنظيم گزارش به مسئول بهداشت محل معرفي نمايند.

تبصره 1- مسئول بهداشت محل، رئيس مرکز بهداشت شهرستان يا رئيس مرکز بهداشتي درماني شهري يا روستائي است که با تشخيص و ابلاغ معاون امور بهداشتي دانشگاه يا دانشکده علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني محل تعيين مي شوند.

تبصره 2- مامور نظارت يا بازرس بهداشت به کاردان يا کارشناسي گفته مي شود که دوره مخصوص بهداشتي را گذرانده و از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي يا دانشگاههاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني کشور براي امور بازرسي و نظارتي در زمينه مسائل بهداشت محيطي و بهداشت مواد غذائي بکار گمارده شده و داراي کارت بازرسي باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید