بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مکانیسم عمل

جلوگیری از تخمک گذاری

 

تاثیر بر مخاط داخلی رحم (آندومتر)

 

ایجاد اشکال در ورود اسپرم به داخل رحم به دلیل افزایش ضخامت موکوس سرویکس

 

جلوگیری از لقاح با تاثیر بر حرکات لوله های رحم

 

 

اثر بخشی 98درصد است

اسلاید 2 :

عوارض شایع و چگونگی برخورد با آن ها

1- افزایش وزن

2- لکه بینی و خونریزی بین قاعدگی ها

3- حساسیت پستان ها

4- سردرد های خفیف

5- تهوع

اسلاید 3 :

زمان شروع استفاده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری

وضعیت متقاضی از نظر زمان شروع :

1- دوران قاعدگی : مصرف این قرص ها باید در پنج روز اول قاعدگی (روز اول تا روز پنجم )آغاز گردد . برای اطمینان بیشتر بهتر است که مصرف آن از روز اول خونریزی قاعدگی شروع شود . 

2-غیر از دوران قاعدگی : استفاده از قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری را ، در هر زمان که اطمینان از باردار نبودن وجود داشته باشد می توان آغاز کرد . باید توجه داشت تا ایجاد تاثیر پیشگیری از بارداری قرص ترکیبی ، باید هفت روز از کندوم استفاده شود .  

3- پس از سقط : مصرف این قرص ها را می توان در پنج روز اول بلافاصله بعد از سقط آغاز نمود .

4- تغییر از یک روش دیگر : اگر فرد خواهان قطع کاربرد روش پیشگیری از بارداری فعلی خود (لاینسترونول ، آی یو دی ، DMPA و آمپول ترکیبی ) و استفاده از قرص های ترکیبی بوده و قطع روش های فوق در یکی از 5 روز اول قاعدگی اتفاق بیافتد ، باید به شرح زیر توصیه های لازم به او داده شود :

vفرد می تواند مصرف این قرص ها را بلافاصله شروع کند در غیر اینصورت آغاز استفاده از قرص های ترکیبی تا قاعدگی بعدی به تاخیر افتاده و تا آن زمان استفاده از کاندوم پیشنهاد می شود .

vکاربران لاینسترنول به شرط آمنوره و استفاده مرتب از لاینسترنول ، بلافاصله پس از قطع لاینسترنول و کاربران DMPA که دچار آمنوره هستند ، اگر DMPA را در فاصله زمان14- + 90 روز قبل تزریق کرده باشند و کاربران آمپول ترکیبی اگر که آمپول ترکیبی را درفاصله 33-27 روز قبل تزریق کرده باشند ، می توانند استفاده از قرص های ترکیبی را آغاز نمایند و در سایر موارد استفاده از در گرو بررسی حاملگی و رد احتمال آن است .

v

ü

اسلاید 4 :

شیوه استفاده از قرص های ترکیبی

قرص در ساعت خاصی از شبانه روز تا پایان بسته 21 عددی خورده شود . باید فرد استفاده کننده از قرص را به این امر تشویق کرد که برای پرهیز از فراموشی مصرف قرص ، آن را در ساعت معینی میل کند و یا آن را با یک کار مداوم هر روزه مانند مسواک زدن ، نماز خواندن ... هماهنگ کند . مصرف بسته بعدی پس از یک فاصله هفت روزه آغاز خواهد شد .

 

اسلاید 5 :

تذکرهای حین مصرف

الف : فراموشی مصرف قرص های ترکیبی LD و Triphasic

1- در صورت فراموشی خوردن یک قرص و بخاطر آوردن آن پیش از زمان مصرف قرص بعدی ، به محض به یاد آوردن قرص فراموش شده ، آن قرص خورده شده و خوردن بقیه قرص ها طبق معمول ادامه می یابد . اگر فراموشی تا زمان خوردن قرص بعدی ادامه پیدا کند ، باید دو قرص در ساعت معین خوردن شود .

2- چنانچه دو قرص فراموش شود ، به محض به خاطر آوردن در دو شب بعد ، هر شب دو قرص خورده شده و بقیه قرص ها طبق معمول ادامه یافته و تا یک هفته نیز از کاندوم استفاده می شود .

3- در صورت فراموشی سه قرص یا بیشتر در هر زمان از سیکل ، خوردن بقیه قرص ها (روزی یک عدد ) ادامه یافته و به مدت یک هفته از داشتن رابطه جنسی خودداری و یا از کاندوم استفاده می شود . مصرف بعدی بسته قرص بدون رعایت فاصله هفت روزه بین بسته ها و بلافاصله در روز بعد از پایان بسته قبلی آغاز خواهد شد . همچنین در صورت داشتن تماس جنسی در این فاصله زمانی و عدم استفاده از کاندوم ، استفاده از روش پیشگیری اورژانس از بارداری توصیه می شود .

اسلاید 6 :

آمپول ترکیبی پیشگیری از بارداری

اسلاید 7 :


مکانیسم عمل

1- جلوگیری از تخمک گذاری

2- تاثیر بر مخاط داخلی رحم و مهار پرو لیفراسیون آندومتر

3- ایجاد اشکال در ورود اسپرم به داخل رحم  از طرقب افزایش ضخامت ترشحات دهانه رحم (موکوس سرویکس )

اثر بخشی این روش در سال اول استفاده 99.8 درصد است .

اسلاید 8 :

زمان شروع استفاده از آمپول ترکیبی پیشگیری از بارداری

 

1- در دروان قاعدگی : اولین تزریق (شروع استفاده از روش ) ، در یکی از 5 روز اول دوره قاعدگی انجام می شود .

2-غیر از دوران قاعدگی : استفاده از آمپول های ترکیبی پیشگیری از بارداری را در هر زمان که اطمینان از باردار نبودن وجود داشته باشد می توان آغاز کرد . باید توجه داشت تا ایجاد تاثیر پیشگیری از بارداری اولین آمپول ، باید هفت روز از کاندوم استفاده شود .

3- پس از زایمان : اگر مادر پس از زایمان به فرزند خود شیر ندهد ، می تواند مصرف این روش را در فاصله روز های 28-21 پس از زایمان آغاز کند . اگر مادر پس از زایمان به فرزند خود شیر دهد و در استفاده از آمپول اصرار داشته باشد ، ضمن تاکید بر منع مصرف نسبی تا شش ماهگی ، اگر هنوز خونریزی قاعدگی رخ نداده باشد ، می تواند تزریق آمپول را پس از انجام B-hcG آغاز کند .

4- پس از سقط : مصرف این آمپول را می توان در 5 روز اول بلافاصله پس از سقط سه ماهه اول یا دوم شروع کرد . در این موارد نیازی به استفاده از روش پشتیبان نیست . شروع استفاده از آمپول در فاصله بیش از 5 روز از سقط سه ماهه اول یا دوم مانند بند 2 خواهد بود .

اسلاید 9 :

 

5- تغییر روش : درتغییر روش از قرص به آمپول های ترکیبی ، فاصله هفت روزه بین دو بسته قرص ، بهترین زمان برای تزریق است . در این فاصله زمانی نیازی به استفاده از کاندوم نیست .

در صورت تغییر روش از آمپول های سه ماهه به آمپول ترکیبی یک ماهه ، باید آمپول ترکیبی در زمان تزریق بعدی آمپول سه ماهه تزریق شود .

در صورت تمایل به تغییر روش از IUD  به آمپول ترکیبی در 5 روز اول قاعدگی ، باید آمپول را تزریق نموده و داوطلب را بلافاصله برای خارج نمودن IUD ارجاع داد . در زمان های به جز پنج روز اول قاعدگی ، آمپول را تزریق نموده و داوطلب در دوره بعدی قاعدگی  برای خارج نمودن  IUD ارجاع داده شود .

اسلاید 10 :

عوارض شایع

1- سردرد و سرگیجه

 

2- حساسیت پستان ها

 

3- افزایش وزن خفیف

 

4- آکنه

 

5- افزایش بروز افسردگی و اضطراب

 

6- کاهش HDL و کم شدن نسبت HDL به LDL

 

7- کم شدن مقدار و تعداد روزهای خونریزی قاعدگی

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید