بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

كاخ ها و باغ هاي ايراني

كاخ ها و باغ ها از مهمترين انواع بناهاي تاريخي در ايران هستند.

به علت انتساب اين نوع بناها به سلسله هاي حكومتي بالا ترين كيفيت هاي زمانه در هنر معماري و موضوعات وابسته به آن مانند تزيينات، مصالح و گياهان در آنها قابل مشاهده است.

اسلاید 2 :

به لحاظ موقعيت استقرار اين بناها غالبا در بهترين موقعيت هاي شهرها ساخته مي شدند.

از مهمترين ويژگي هاي كاخ ها و باغ هاي ايراني مي توان به ارتباط تنگاتنگ با طبيعت، نظم مبتني بر هندسه، برون گرايي و نيز حضور جدي عنصر آب اشاره كرد.

باغ فين كاشان، باغ شاهزاده در ماهان،باغ ارم در شيراز و باغ هشت بهشت اصفهان از نمونه هاي شاخص اين نوع از بناها هستند.

اسلاید 3 :

اصفهان

شهر اصفهان از حدود سال 1000 هجري عنوان پايتخت ايران را يافت ونام آورترين پادشاهان اين سلسله يعني شاه عباس اول آنرا به پايتختي برگزيد و تا سال 1038 كه بدرود زندگي گفت طراحان و معماران و استادكاران چيره دست به ساختن و پرداختن آن مشغول بودند و بالنتيجه آثار نفيس و شگفت انگيزي مانند ميدان نقش جهان و بناهاي اطراف آن از دروازه دولت فعلي (مقابل عمارت شهرداري فعلي) تا باغ هزار جريب (محل فعلي دانشگاه اصفهان) و پل اللهورديخان و بازار شاهي با كاروانسراهاي عالي بوجود آمد.

اسلاید 4 :

از سلطنت شاه عباس اول تا پايان سلطنت شاه طهماسب دوم مدت يك قرن و نيم اصفهان پايتخت شاه عباس و جانشينان او بود. در اين دوره طولاني نكته اي كه جلب توجه ميكند علاقه عموم پادشاهان اين سلسله اعم از قوي و ضعيف و لايق يا بي كفايت به امر عمران و آبادي و ايجاد بناهاي جديد و افزودن آن بر ساختمانهاي پيشين است و در اين كار نوعي رقابت و اهتمام و كوشش بيشتر در بوجود آوردن آثاري دلپذيرتر و دل انگيزتر مشاهده ميشود

اسلاید 5 :

آثاري كه در دوران شاه عباس دوم بوجود آمد مانند بناي كاخ چهلستون و آثار باشكوه ساحل زايند رود مانند عمارت آينه خانه و هفت دست و نمكدان و كاخهاي سعادت آباد و پل شاهي اصفهان و مانند اينها نمودار اين علاقه مندي و توجه خاص جانشينان شاه عباس اول به امر بسط و توسعه پايتخت از راه ايجاد ساختمانهاي باشكوه است حتي ضعيف ترين ونالايق ترين پاشداهان اين سلسله يعني شاه سلطان حسين نيز مجموعه نفيسي مانند مدرسه سلطاني چهار باغ و بازار سلطاني چهار باغ و بازار سلطاني و كاخ فرح آباد را بر آثار پيشين افزود و از اين راه نام نيكي از خود بجاي گذاشت.

اسلاید 6 :

قصرها و كاخهائي كه در دوران صفويه در اصفهان ساخته شد ونمونه هائي از آنها امروز موجود است بردوگونه است : كاخهاي پذيرائي و قصرهاي نشيمن.

از كاخهاي پذيرائي كه كم و بيش آثاري از آنها در اصفهان برجاي مانده و امروز جلب توجه ميكند كاخ عالي قاپو و چهلستون را بايد نام برد و از قصرهاي نشيمن كه با كمال تأسف در اواخر دوران قاجاريه بسياري از آنها راه زوال و نيستي سپرده است بجز عمارت مشهور تالار اشرف و كاخ هشت بهشت اثري برجاي نمانده ولي خوشبختانه اين دو عمارت برجاي مانده از نظر معماري وتزيينات آنقدر جالب توجه است كه ميتواند مصداق «مشت نمونه خروار» قرار گيرد و انظار تماشاچيان را به كيفيت ساختمانهاي مشابه آنها كه امروز وجود ندارد متوجه كند.

اسلاید 7 :

كاخ هشت بهشت

تاريخچه

كاخ هشت بهشت اصفهان در سال 1080 هجري قمري و مقارن با سومين سال سلطنت شاه سليمان صفوي به اتمام رسيده و نمونه  عالي ترين كاخهاي نشيمن دوران صفويه است.

اسلاید 8 :

موقعيت

از گزارش هاي مورخان چنين بر مي آيد كه باغ هشت بهشت كه امروزه جز پاركي بي هويت چيزي از آن نمانده در اصل جزيي از باغ بزرگ نقش جهان بوده است كه شاه اسماعيل اول در غرب محلي ساخت كه بعدا ميدان نقش جهان احداث گرديد. عمارت هشت بهشت در حال حاضر در حاشيه ي شرقي محور چار باغ قرار دارد

اسلاید 9 :

كاخ هشت بهشت

وضعيت فعلي

باغ و قصر هشت بهشت از طرف ناصر الدين شاه قاجار به بانو افتخار الدوله واگذار شده بود مشروط بر اينكه وضع آنرا تغيير نداده و حريم آنرا در خيابان چهار باغ در كمال تنظيف و تنقيح نگاهداري كند. پس از فوت بانوي مزبور باغ و قصر هشت بهشت در تصرف وراث او باقي ماند ولي در اين مدت تغييرات كلي در وضع باغ وقصر مزبور بوسيله متصرفين بنا داده شده و مانند عالي قاپو و چهلستون تزئينات نقاشي و طلا كاري و آينه كاري آن در زير قشري از گچ با تزئينات گچي مستور شده بود. از تاريخ پانزدهم شهريور ماه 1343 كه باقي مانده باغ هشت بهشت و برجاي مانده هاي قصر مزبور رسماً به وزارت فرهنگ وهنر وقت  واگذار شد تعميرات اساسي آن بوسيله اداره باستانشناسي شروع گرديد واز آن تاريخ تا امروز اين تعميرات ادامه دارد. در حال حاضر اين كاخ به عنوان يكي از آثار تاريخي مهم اصفهان مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد.

اسلاید 10 :

معماري كاخ هشت بهشت

كاربري

كاخ هشت بهشت از كاخ هايي بوده است كه تنها براي استفاده ي خانواده ي سلطنتي و اقامت نزديكان آنها استفاده مي شده است و مثلا فعاليت هايي نظير پذيرايي از ميهمانان در آن صورت نمي گرفته است بدين ترتيب مي توان گفت اين بنا يك اقامتگاه اختصاصي بوده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید