بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

امروزه با پيشرفت صنعت و توجه هميشگي انسان به زيبايي و هنر ، در صنعت چوب هم ماشينهاي خراطي ايجاد شده كه با استفاده از اين ماشينها و همچنين هنر دست به چوبها نقش و فرم خاص
مي دهند و در گذشته براي فرم دادن به چوب در اولين ماشين خراطي از دو درخت مجاور هم استفاده مي شد كه كار در فاصله بين آن دو قرار مي گرفت و در اين وسيله كار بين دو مرغك چوبي قرار مي گرفت و از طنابي براي چرخش آن استفاده مي شد كه در همين حال به كمك مغار سطح آن شكل داده مي شد .اما امروزه ماشينهاي خراطي كه با نيروي برق كار مي كنند وهمچنين داراي كنترل تغيير سرعت مي باشند . كار را آسان نموده اند .

اسلاید 2 :

عمليات اصلي ماشين خراطي عبارت است از چرخش كار كه بين يك مرغك دوار و يك مرغك ثابت بسته شده است و همچنين در بعضي موارد چرخش كله اي كه در آن كار بر روي يك سه نظام به محور كله اي بسته مي شود . در اين پروژه سعي شده است كه قسمتهاي مختلف ماشين خراطي تشريح گردد و همچنين مراحل كار با اين ماشين ،‌استفاده از انواع مغارها ، نحوه سرويس و نگهداري ماشين و رعايت نكات ايمني در آن نيز مطرح گردد .

اسلاید 3 :

بخش اول

1-1 تعريف

1-2 اجزاء ماشين

1-3 آشنايي با مغارها و نحوه كار با آن

1-4 آشنايي با آچارهاي مخصوص ماشين خراطي

1-5 مراحل كار با ماشين خر اطي

1-6 شناسايي اصول پرداخت

1-7 انواع خراطي

1-8 طرز بستن كار

اسلاید 4 :

1-1- تعريف :

ماشين خراطي ، رابطي بين ابزارهاي دستي و ابزارهاي ماشيني است چرا كه در ان مهارت تكنسين ،‌ابزار دستي ،‌باحركت مكانيكي ماشين تركيب شده است . در ماشينهاي خراطي درگذشته تاكنون تغييرات وسيعي صورت گرفته است . ماشينهاي امروزي داراي كنترل تغيير سرعت مي باشند .

اسلاید 5 :

1-2- اجزاءماشين :

ماشين خراطي شامل قسمتهاي مختلفي است كه در زير به آن اشاره مي گردد ‌:

1- بدنه :‌به صورت دو پايه كه به وسيله يك يا دو قيد به يكديگر متصل شده اند ساخته مي شود و مي تواند از ورق ضخيم يا به صورت ريخته گري شده باشد .

2- الكتروموتور : ماشين خراطي داراي الكتروموتور سه فاز مي باشد و گاهي با الكتروموتورهاي تك فاز نيز مي توانند كاربرد داشته باشد ولي در اثر فشار زياد حين كار
مي ايستند و خراطي كردن چوب ها با قطر زياد قابل اجرا نيست . و انجام كار سنگين با آنها غيرممكن است .

اسلاید 6 :

3- پولي هاي تبديل دور : به منظور اين كه چوب هايي كه خراطي مي شوند داراي قطرهاي مختلف مي باشند به همين دليل دور ماشين خراطي بايد نسبت به قطر چوب تنظيم شود . به اين معني كه هرچه قطر چوب بيشتر باشد . تعداد دور دستگاه بايد كمتر باشد وبالعكس . استفاده از چرخ تسمه هاي پله اي يا پولي هاي تبديل دور به همين دليل صورت مي گيرد .

اسلاید 7 :

معمولاً اين پولي ها داراي چهارپله بوده و در نتيجه دور متفاوت را براي ماشين تامين مي كند و درنتيجه مي توان چوب هاي با قطر مختلف را خراطي كرد و به اين صورت است كه يك پولي چهار پله اي بر روي الكتروموتور متصل شده و به صورت مخالف آن يك چرخ تسمه (پولي) مشابه به انتهاي مرغك متصل است و بزرگ ترين پله پولي الكتروموتور مقابل كوچكترين پولي مرغك قرار گرفته است

اسلاید 8 :

4- كليد قطع و وصل : به دليل استفاده از الكتروموتور هاي سه فاز با قدرت نسبتاً كم براي راه اندازي ماشين خراطي از كليدهاي قطع و وصل معمولي استفاده مي شود ( نياز به كليدهاي ستاره و مثلث نيست ) .

5- سه نظام : بعضي از ماشينهاي خراطي طوري ساخته شده اند كه مي توان بر روي آن يك سه نظام شبيه سه نظام هاي ماشين تراش نصب كادر كارهاي خاص از آن استفاده كرد وچوب مي تواند داخل آن به طريقي قرار گيرد.

اسلاید 9 :

6- سه نيش : سه فيش در طرف چپ ماشين خراطي (طرف الكتروموتور) قرار گرفته و در يك سرچوب فرورفته و آن را مي گرداند .

7- مرغك ،‌پايه و ضامن آن : مرغك در طرف راست ماشين خراطي قرار گرفته و تقريباً داراي سرمخروطي شكل بوده و مانند سه فيش در سر ديگر چوب فرورفته و به خودي خود حركتي ندارد وفقط از طرف ديگر داخل يك بلبرينگ قرار گرفته و هنگامي كه چوبي به خراطي بسته و محكم شد با چرخش سه نيش آن هم ميچرخد . براي اين كه بتوان
چوب هايي را باطول متفاوت خراطي كرد .

اسلاید 10 :

مرغك اين قابليت را دارد كه داخل پايه خود حركت افقي داشته باشد و به وسيله پيچ يا ضامني در قسمت بالا با روبرو محكم گردد و همچنين مرغك و پايه آن به طور كامل بر روي يك ريل قابل حركت هستند و به وسيله پيچ يا اهرمي بر روي ريل محكم مي شوند ونسبت به طور چوب قابل تنظيم است . (اين ريل سر تا سر طول ماشين به دو پايه خراطي متصل است )

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید