بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تعریف و کلیات حسابداری:

حسابداری یک سیستم است که در آن فرایند جمع آوری، طبقه بندی، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورتهای حسابداری در شکل ها و مدل های خاص انجام می‌گیرد تا افراد ذینفع درون سازمانی مثل مدیران و یا برون سازمانی مثل بانکها، دولت و ... بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات، داده‌های خام مالی را دریافت نموده آنها را به نظم در می‌آورد. محصول نهایی نظام حسابداری گزارش ها و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری اشخاص ذینفع (مدیران، سرمایه گذاران، دولت و ... ) قرار می‌گیرد.

اسلاید 2 :

تاریخچه حسابداری:

سیر سعودی حسابداری به سه قسمت عمده تقسیم میشود.

1-  دوران باستان

2-  دوره سرمایه داری تجاری و رنسانس

3-  دوره انقلاب صنعتی

 

اسلاید 3 :

دوران باستان:

پیدایش تمدن باعث رواج داد و ستد  و جریان درآمد و هزینه حکومت  شد. در نتیجه نیاز به ثبت اطلاعات بود. زیرا حساب خراج ها، مالیات ها و خزائن باید ثبت و ضبط میشد.

مثال: تمدن باستانی سومر (نظام حسابداری جامع ، کاهنان...)

نخستین مدرک کشف شده حسابداری در جهان :مربوط به تمدن سومر:3600 ق م : درباره پرداخت دستمزد تعدادی کارگر

در تمدن یونان و روم هم حسابداری پیشرفته ای وجود داشته است (مامور دولت، فهرست تفصیلی دریافت و پرداخت حسابداری دوطرفه)

اسلاید 4 :

دوره سرمایه داری تجاری و رنسانس:

شکل گیری فضای سیاسی – اقتصادی در قرن سیزدهم که باعث ایجاد رونق سوداگری و رواج پول در معاملات. که خود نیز دلیل بر ایجاد قاعده جمع و خرج حساب صندوق و بدهکار و بستانکار آن گردید.

از نتایج قرن چهاردهم ابداع شکل دو طرفه حساب بود که سمت راست بدهکار و چپ بستانکار سمت بود.

در قرن پانزدهم لوکاپاچیولی و انتشار کتاب ریاضیات و ابداع فن دفتر داری دوطرفه.                 دفتر باطله

سه دفتراصلی حسابداری              دفتر روزنامه

                                             دفتر کل

اسلاید 5 :

دوره انقلاب صنعتی:

در این دوره کارخانه های کوچک و بزرگ به وجود آمد، رقابت بین آنها ایجاد شد،بنابراین ضرورت نیاز به نوعی دفترداری صنعتی احساس شد که اکنون حسابداری صنعتی نامیده می شود.

اما این حسابداری تنها به گزارش بهای تمام شده بسنده می کرد و برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی آینده کافی و دقیق نبود. با پیشرفت کارخانه ها در عرصه تولید مفهوم مدیریت علمی  مهم شد تا اطلاعات دقیق و گسترده مالی فراهم شود و به دنبال آن روش های هزینه یابی کامل و دقیق ابداع شد و تا امکان اتخاذ تصمیمات درست و دقیق بر مبنای این اطلاعات فراهم شود.امروزه این شاخه از حسابداری را حسابداری مدیریت می گویند.

اسلاید 6 :

 انواع حسابداری:

حسابداری صنعتی

حسابداری مالی

حسابداری دولتی

حسابداری مدیریت

حسابداری منابع ا نسانی

 

اسلاید 7 :

حسابداری صنعتی

این حسابداری که بتدریج و پس از انقلاب صنعتی روی داد در جهت نیاز به دانستن بهای تمام شده محصولات تولیدی بود.

همزمان و همراه با تکامل ابزارها و شیوه های تولید، در سده های بعد، روشها و شیوه‌های هزینه‌یابی پیشرفته‌ای ابداع و بکار گرفته شد که هزینه عملیات را بدرستی شناسایی نماید.

در کل همان هدف اندازه گیری و گزارش بهای تمام شده محصولات، خدمات و فعالیت‌ها را دنبال می‌کند.

 

اسلاید 8 :

حسابداری مالی

این نوع از حسابداری را می توان حسابداری گزارش نیز نامید. زیرا هدف اصلی در این نوع از حسابداری، تهیه صورتهای مالی اساسی می‌باشد که مورد نیاز استفاده کنندگان از این صورتهای مالی است.

یکی دیگر از موضوعات اصلی که در این دوران تأثیر اساسی بر رشته حسابداری گذاشت برقراری مالیات بر درآمد بود که دولتها به صورت یکی از اصلی ترین استفاده کنندگان از صورتهای مالی مؤسسات درآمدند.

اسلاید 9 :

حسابداری دولتی

از اواخر قرن نوزدهم نیاز به کنترل عمومی بر هزینه های دولت احساس شد و دولتهای برخی از کشور های اروپایی مکلف شدند که درآمدها و هزینه های سالانه خود را پیش بینی و به تصویب مجلس نمایندگان برسانند و بدین ترتیب، تنظیم و تدوین بودجه دولت متداول گردید و بدین منظور حسابداری دولتی به صورت رشته ای متمایز بوجود آمد.

اسلاید 10 :

حسابداری  منابع ا نسانی

یکی از مباحث جدید در دانش حسابداری، نگرش نوین به منابع انسانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل مولد در ایجاد درآمد موسسات است. بنابراین ارزش اقتصادی منابع انسانی به مثابه دارایی با اهمیت موسسه تلقی و امکان ارایه آن در صورت‌های مالی مطرح می گردد.

حسابداری منابع انسانی عبارت‌ است از شناسایی و ارزیابی منابع انسانی موسسه و گزارشگری به اشخاص ذینفع.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید