بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

عنوان دوره:
مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی

هدف:

    آشنایی مدیران غیر مالی با مفاهیم، مفروضات، روشها و تکنیکهای کاربردی مدیریت مالی به منظور ارتقاء کیفیت تصمیم گیری.

اسلاید 2 :

جلسه اول

کلیات، مفاهیم و تبیین نقش اطلاعات مالی در تصمیم گیری

تبیین جامع وظایف مدیریت مالی

تبیین جامع انواع تصمیمات مالی

تبیین جامع تحلیل گری مالی و کارکردهای آن

تبیین مفهوم برنامه ریزی سود و تحلیل و تبیین رویکرد C.V.P و تکنیک نقطه سربسر (B.E.P)

بودجه بندی سرمایه ای (روشها و کاربردها)

 

اسلاید 3 :

قلمرو وکلیات مدیریت مالی

قلمرو مديريت مالي را مي توان با توجه به اهميت امور مالي در اداره بنگاههاي اقتصادي، تجربه تاريخي مديريت مالي در شركتها، وظايف مدير مالي، ابزارها و روش هاي علمي استفاده شده در اين حوزه، كاربرد روزافزون يافته هاي اين رشته علمي در بسياري از تصميمات استراتژيك و بلندمدت، تدارك اطلاعات مالي سودمند در تصميم گيري و نقش آن در تحقيق اهداف واحدهاي انتفاعي، تبيين و مشخص نمود.
تحولات پياپي و تغييرات سريع در عرصه تجارت، اقتصاد، فن آوري و سياست موجب شد، قلمرو مديريت مالي از نظر كمي و كيفي گسترش يابد و به تبع آن، نقش امور مالي در اداره واحدهاي انتفاعي  با اهميت تر گرديد.

اسلاید 4 :

امروزه قلمرو مديريت مالي از عرصه بنگاههاي اقتصادي فراتر رفته است و در سطح جامعه نيز مطرح شده و در قبال آن، مسئوليت يافته است. بدين معني كه مسئوليت اجتماعي نيز در قلمرو مديريت مالي وارد گرديده است. در سطح بنگاه ها قلمرو مديريت مالي از تأمين كسب سود براي سرمايه گذاران و سهامداران گامي فراتر نهاده است و هدف به حداكثر رساندن ثروت سهامداران و اتخاذ تصميمات بلندمدت و استراتژيك، جايگزين حداكثر نمودن سود، شده است. زيرا تداوم فعاليت واحدهاي انتفاعي، بر كسب سود بالا و مقطعي، تقدم يافته است.

اسلاید 5 :


جايگاه سازماني مديريت مالي

نقش مؤثر مديريت مالي در تصميم گيري و مديريت موجب گرديد كه اين شغل به عنوان يكي از مشاغل اصلي در ساختار سازماني مؤسسات علي الخصوص واحدهاي انتفاعي مورد توجه صاحب نظران طراحي سازمان قرار گيرد.

 

مدیریت مالی از طریق تدارک اطلاعات مالی، نقش سازنده ای در تصمیم گیری مدیریت، تحقق اهداف و تداوم فعالیت واحدهای انتفاعی داشته است.

اسلاید 6 :

اطلاعات مالی و نقش آن در تصمیم گیری مدیریت

مدیریت برای تصمیم گیری از اطلاعات مختلف در حوزه های مدیریتی استفاده می کند.

برای تسهیل، دقت و سرعت در جمع آوری اطلاعات و همچنین صحت آنها می توان از نظام اطلاعات مدیریت  (MIS) استفاده کرد.

نظام اطلاعات مدیریت یک نظام جامع اطلاعاتی است که از خرده نظامهای متعددی تشکیل شده است.نظام کلی و خرده نظام ها در تعامل با یکدیگر هستند.

اسلاید 7 :

متداول ترین خرده نظامهای نظام جامع اطلاعات مدیریت عبارتند از:

خرده نظام نیروی انسانی

خرده نظام تولید و مهندسی

خرده نظام فروش و بازاریابی

خرده نظام تحقیق و توسعه

خرده نظام کنترل کیفیت و تضمین مرغوبیت

خرده نظام خرید و تدارکات

خرده نظام مالی و حسابداری

 

اسلاید 8 :

اغلب تصمیماتی که مدیران اتخاذ می کنند، تبعات مالی دارد به تبع آن اطلاعات حسابداری و مالی از مجموع اطلاعات فراهم شده خرده نظامها، اهمیتی ویژه می یابد.

مدیریت صحیح و کارآمد بدون استفاده از دانش حسابداری و بدون اتکاء و استناد مداوم بر اطلاعات مالی، ناممکن و یا لااقل کم حاصل است.

تدارک اطلاعات مالی به صورت سیستماتیک و هدفمند، مستلزم طراحی و به کارگیری نظام اطلاعات حسابداری است. این نظام، مسئولیت جمع آوری و گزارشگری اطلاعات مالی را بر عهده دارد، به نحوی که در تصمیم گیری سودمند واقع شود.

اطلاعات فراهم شده زمانی در تصمیم گیری مفید است که از ویژگی های کیفی نظیر مربوط بودن، قابل اعتماد بودن و قابلیت مقایسه برخوردار باشد.

اسلاید 9 :

وظايف مدير مالي

    مدير مالي در فرايند تهيه و تدارك اطلاعات مالي سودمند در تصميم گيري، دو دسته وظايف را بر عهده دارد. دسته اول، وظايف عام مديريتي است و دسته دوم وظايف خاص.

اسلاید 10 :

وظايف عام مديريت مالي

     با توجه به جايگاه مديريت مالي در ساختار سازماني واحدهاي انتفاعي، مدير مالي همانند ساير مديران، مجموعه اي از وظايف را بر عهده مي گيرد، اين وظايف عام عبارتند از:

.1برنامه ريزي

.2سازماندهي

.3هدايت و رهبري

.4كنترل

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید