بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سرفصل های آموزشی

1- مفهوم شناسي پديده مد و مدگرايي

2- آسيب شناسي پديده مد و مدگرايي

3- سبب شناسي پديده مد و مدگرايي

4- تعيين اهميت جايگاه موضوع و ضرورت بررسي آن

اسلاید 2 :

ديويد رايزمن ( محقق و جامعه شناس) : جوامع بشري ، طي تحول خويش ، سه مرحله را پشت سر ميگذاند .

مرحله اول : انسانها توسط آداب و رسوم و سنتها و از بيرون كنترل مي شوند .

مرحله دوم : انسانها توسط عقل و از درون كنترل مي گردند .

مرحله سوم :كنترل انسانها بدست رسانه ها افتاده و توسط آنها كنترل خواهند شد .

اسلاید 3 :

ضرورت توجه به مدگرایی:

دولتهاي غربي با جنگ نرم و پيكار تمام عياري كه به راه انداختند از بدو انقلاب اسلامي برنامه ريزيهاي تبليغاتي غربگرايانه خود را شدت داده و تبليغات ضد فرهنگي خود را از لفافه هاي آدامس و شكلات و.. شروع كرده و سپس تهيه آلبوم عكس با مصاديق باربي و... براي كودكان ادامه داده و پس از عادي سازي مواردي مانند مسائل حجاب و عفاف  و مسائل جنسي ، با ادامه اين روند ، برچسبهاي شلوارهاي لي ، لي وايز و جين ، القائات نظام تبليغاتي غرب گسترش يافت و در كنار رواج مسائل جنسي ، موارد ديگري همچون خشونت و اعتياد تبليغ و ترويج گرديد و در كنار آن هم با ايجاد گروههاي ضد فرهنگ همچون رپ ، هوي متال و... ارزشهاي انساني را بصورت ضد ارزش به جوانان القاء نموده و با اين شيوه انواع و اقسام لباس ، كفش و آلات تزئيني و آرايشي  را با تنوع بسيار زياد ، به بازار جهاني عرضه و علاوه بر فرهنگ زياده خواهي و ولخرجي هاي جواني ، برعقايد و افكار برخي از جوانان و نوجوانان تاثيرات مخرب بسياري را گذاشته اند.

اسلاید 4 :

تعريف مد و مدگرايي:

گئورگ زيمل : مد ميل به همرنگي با ديگران و ميل به جدايي را ارضاء مي‌كند. چرا كه فرد با مدگرا بودن هم خود را متفاوت حس مي‌كند و هم مورد تأئيد اكثريتي همانند خود قرار مي‌گيرد .

بيشتر کارشناسان معتقدند جوانان امروز به دنبال الگوهاي جديد مي گردند که در گذشته به دليل کمرنگ بودن وسايل ارتباط جمعي، همه افراد کاملا در شرايط فرهنگي خاص خودشان زندگي مي کردند ولي امروزه به دليل وجود شبکه هاي ارتباطي شرايط کاملا تغيير کرده است.

اسلاید 5 :

پيشينه مد و مدگرايي در ايران:

سابقه‌ي آشنايي ايران با غرب به اوايل قرن 18 و با ورود برادران شرلي ( صفويه ) برمي‌گردد و سپس به دوران قاجار و پهلوي كشيده مي‌شود . در اين اواخر با نام كشف حجاب (پهلوي) و با رفع حجاب علناً با پوشش اسلامي مخالفت شد. در جامعه‌ي ما در سالهاي بعد از 1314 ، آنها كه تغيير لباس را پذيرفتند كساني بودند كه فرهنگ غربي را پذيرفته و اشتباه اصطلاحاتي چون ترقي آزادي و تساوي حقوق را خوردند . به قول آل احمد « براي ما كه هرگز ملتي نه در بند تعصب و خامي بوده‌ايم راه غرب هميشه باز بوده است .» (آل احمد ، 1342: 51)

اسلاید 6 :

آیا مد همیشه بد است ؟

      پيروي از مد هميشه بد نيست و مي تواند جوانان را از لحاظ روحي ارضا کند و حتي در پيشرفت جامعه نيز مفيد باشد. مد مي تواند بخشي از فرهنگ جامعه شود، زيرا علاقه به مد در ميان مردم جامعه به صورت عادت در مي آيد و بتدريج نمادي از فرهنگ آن جامعه بوجود مي آورد.

      جامعه شناسان مد را يک پديده اجتماعي مي دانند که افراد را با يکديگر همرنگ مي کند بسياري از جوانان مد را عامل تعيين کننده اي در جهت مشخص شدن طبقه اجتماعي خود مي دانند، اما موضوعي که حائز اهميت است، تقليد افراد و مدهايي است که هيچ گونه نسبتي با فرهنگ جامعه آنان ندارد. تقليد نابجايي که مي تواند اثرات منفي بر  ارزش هاي اجتماعي داشته باشد و تقليد کورکورانه تا حد زيادي افراد را مجبور به هدر دادن وقت و پرداختن هزينه هاي زياد مي کند و در نتيجه آنها را از فعاليت هاي مثبت

     باز مي دارد.

اسلاید 7 :

آسيب هاي ناشي از مد گرايي:

صرف هزينه هاي هنگفت براي به روز بودن در زمينه مد

تجمل گرايي و چشم و هم چشمي

فراموش نمودن اولويت هاي زندگي و اولويت قرار دادن مدهاي روز

افزايش آسيب پذيري هاي اجتماعي بويژه براي زنان و دختران توسط افراد فرصت طلب

بيگانه شدن با فرهنگ خودي و بي اراده شدن در برابر مدهايي که القاء ميگردد.

صرف زمان طولاني در منطبق نمودن خود با مدهاي رايج و اتلاف وقت

آسيب پذيري به دليل غفلت از ويژگي هاي باطني افراد و ملاک قرار دادن ظاهر در معاشرت ها و ارتباطات

اسلاید 8 :

مصاديق: مورد اول

از وقتی ماهواره وارد منزل ما شد هر روز با مشاهده فیلمها و برنامه های آن تحت تاثیر قرارگرفته و روند رو به رشد انحراف را در خود می دیدم . کم کم از چادر و فرهنگ مذهبی خانواده دلسرد شده و دوست داشتم به روز زندگی کنم با مرور زمان دیگر هیچ علاقه ای به چادر نداشته و هر روز در بیرون از منزل ، خود را هفتاد قلم آرایش می کردم و با دوستانم به خیابان گردی مشغول می شدم ودر پاساژها و مغازه ها مشغول تماشای البسه   می شدیم . پس از مدتی به خرید لباسهای مارکدار علاقه مند شده و به جهت بضاعت مالی اندک به عشوه گری برای پسرها پرداخته و با وعده وعیدهای مختلف به پسران ساده لوح ، از آنها پول گرفته و برای خود لباسهای مد روز تهیه می کردم تا اینکه گرفتار خانه های فساد شده و منجر به نابودی خود و آبرو ریزی برای خانواده خود شدم.

اسلاید 9 :

مصاديق: مورد دوم

دختري سراسيمه و آشفته به يکي از کلانتري هاي شهرستان اصفهان مراجعه نمود. پس از ارجاع او به پرسنل خانم در کلانتري مشخص شد که وي توسط دو نفر مورد تجاوز قرار گرفته است .پس از دريافت اطلاعات کامل تر از شخص، بلافاصله مامورين نيروي انتظامي در جهت شناسايي و دستگيري افراد اقدام نمودند. بر اساس اظهارات این دختر، مشخص شد که وي وقتي در حاشيه يکي از خيابان ها در انتظار تاکسي بوده است توسط آنها به اجبار سوار خودرو مي شود و پس از انتقال به نقطه اي از حاشيه شهر، مورد تجاوز قرار ميگيرد. در پي تلاش مامورین در خصوص دستگيري اشخاص مورد نظر ، يکي از آنها در يکي از شهرهاي مرزي و ديگري در منزل يکي از اقوامش در مرکز استان دستگير شد.

اسلاید 10 :

پس از انجام بازجويي ها و کسب اطلاعات بيشتر در خصوص انگيزه جرم مشخص شد که افراد مذکور بدون قصد قبلي و صرفاً به دليل پوشش نامناسب شاکي ، اقدام به ربودن و تجاوز به او نموده اند زيرا وضعيت او براي متجاوزين، وسوسه جرم ايجاد نموده است. و آنان را تحريک کرده و در واقع فرد بزه ديده ، در وقوع جرم و ايجاد زمينه جرم، موثر بوده است و حتي خود شخص نيز معترف بوده است که نوع آرايش خاص او همواره برايش آسيب زا بوده است و مدام مورد مزاحمت قرار مي گرفته است اما هيچگاه تصور نمي کرده است که اين مدگرايي و توجه افراطي به وضعيت ظاهري مي تواند او را تا اين حد     آسيب پذير نمايد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید