بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

  • یکی از الزامات شخصیت انسان مسلمان بصیرت و قدرت بر تحلیل رفتارها و پدیده ها است تا بتواند در پرتو تحلیلی همه جانبه از سطح و ظاهر پدیده ها عبور، و به درون امور و روابط ناپیدای آنها رسوخ کند.
  • مقام معظم رهبری می فرماید:
  • «عالم‌ترین عالم‌ها و دانشمندترین دانشمندها هم اگر مغز سیاسی و فهم سیاسی نداشته باشند با یك آب نبات، بسوی دشمن می‌روند و مجذوب او می‌شوند. این نكات ریز را جوان‌های ما باید درك كنند.»( روزنامه كیهان،13/11/77.)

اسلاید 2 :

  • بسیاری از پدیده های سیاسی و اجتماعی دارای دو وجه متمایز از هم هستند:

1- وجه آشكار كه درك آن برای افراد عادی بطور معمول امكان پذیر است.

2- وجه پنهـان كه درك آن برای افراد عادی بطور معمول امكان پذیر نمی باشد و باید به درون و زوایای ناپیدای آنها نفوذ کرد.

اسلاید 3 :

مفاهیم واصطلاحات

  • سياست
  1. 1. سياست به مثابه علم قدرت
  • نظريه‌پردازان غربي، غالباً سياست را علم قدرت شمرده‌اند و افراد زيادي نيز در ايران به طور آشكار و روشن آن را پذيرفته‌اند موريس دوورژه با نقد تعاريف ديگر و دفاع از تعريف خود، سياست را علم قدرت ناميده است.
  • انديشمنداني چون جوزف فرانكل، ماكياول نيچه، فرانكلين لووان بومرو و ... چنين معنايي از سياست دارند.

( اصول علم سياست، موريس دوورژه، ترجمه دكتر ابوالفضل قاضي، ص 18-17(

اسلاید 4 :

  • 2. سياست به معني علم دولت
  • عده‌اي ديگر از نظريه‌پردازان غربي، سياست را علم دولت ناميده و آن را به معني علمي كه رفتار دولت را مورد بررسي و مطالعه قرار مي‌دهد تعريف نموده‌اند. به عنوان مثال، رافائل مي‌گويد: آنچه به دولت مربوط مي‌باشد يك امر سياسي است. .( نظريه‌هاي دولت، اندرووينست، ترجمه حسين بشري، ص 20)
  • دانشمندان سياسي را به دو گروه عمده انديشمندان قدرت محور و نظريه‌پردازان دولت محور تقسيم نموده‌اند.
  • هارولدلاسول معتقد است سياست يعني علمي كه مي‌آموزد چه كسي مي‌برد؟ چه زماني مي‌برد؟ چرا مي‌برد؟ چگونه مي‌برد؟ (جامعه و حكومت- مك آيور- ترجمه ابراهيم علي‌كني،بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1346

اسلاید 5 :

  • 3. سياست به معني تمشيت واداره امور جامعه وهدایت مردم
  • در بين نظريه‌پردازان مسلمان، امام خميني(ره) ، سياست را دقيقاً در معناي تمشيت واداره امور وهدایت مردم بكار برده‌اند و تمشيت در بيانات ايشان، يعني رو به راه كردن كارها چه سياسي و چه غير سياسي.
  • امام‌خميني(ره) مي‌فرمايند: سياست اين است كه جامعه را هدايت كند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه و تمامي ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگيرد و اينها را به طرف چيزي كه صلاحشان هست هدايت كند.صحيفه امام. ج 13، ص 432

اسلاید 6 :

قدرت سياسي

قدرت سياسي (political power)آن نوع از قدرتي است كه يك فرد يا گروه در درون جامعه براي تأثيرگذاري و كنترل زندگي ساير افراد و گروهها دارا هستند.

 

نظريه بسيار معروف تفكيك قوا يعني تقسيم قدرت سياسي بين سه قوه مقننه، مجريه و قضائيه برای تقسيم ومحدود كردن ميزان قدرت يك فرد يا گروه ظهور كرد

 

در نظام هاي سياسي مردم سالار قدرت سياسي از طريق انتخابات بين افراد، گروهها و احزاب دست به دست            مي شود..( دكترعلي صباغيان- همشهري آنلاين)

 

اسلاید 7 :

جريان سياسي

 

 

به يك سلسله وقايع و حوادث سياسي مرتبط باهم كه براساس اهداف و محور هاي مشخصي انجام مي شود عنوان مي شود. مثل جريان روشنفكري يا مشرو عه خواهي در مشروطه جريان نفاق در انقلاب اسلامي جريان صهيونيسم جريان ليبراليسم و امثالهم.

 

 

اسلاید 8 :

جریان شناسی سیاسی


  شناسایی بستر ها ، زمینه ها و چگونگی شکل گیری احزاب سیاسی همسو در مواضع، رويكردها و گفتمان‌ها و تعامل مثبت و منفی میان آنها همراه با مبانی فکری، اعتقادي و ديدگاه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي آنها

 

اسلاید 9 :

نظريه يا دكترين سياسي

اظهارنظر در مسائل سياسي از طرف شخصيتهاي سياسي يا احزاب و گروه كه عمدتاعلمي و كلاسيك و قابل اثبات باشد اطلاق مي گردد.

 

 

موضعگيري سياسي :

موضعگيري مرحله پس از تحليل و با توجه به عوامل و عناصر ديگري مانند منافع و مصالح آينده نگري بررسي وضعيت و بالاخره سياستهاي كلي اتخاذ مي شود

 

 

اسلاید 10 :

فرهنگ 

 

فرهنگ عبارت است ازالگوهاي رفتاري ، اعم از عيني و ضمني ، كه توسط علائم و سمبولهاي مختلف انتقال مييابد وميراث ويژه گروههاي بشري از جمله دستاوردهاي فكري و ساخته‌هاي فيزيكي آنها را تشكيل مي‌دهد. هسته اساسي فرهنگ از عقايد ( كه در طول تاريخ كسب و گزينش شده ) و بخصوص ارزشهاي مرتبط با آنها تشكيل يافته است .

مفهوم فرهنگ در رابطه با هر گروه انساني متشكل از دو فرد يا بيشتر اطلاق مي‌شود كه اعضاء آن از الگوهاي مشترك رفتاري كه در اجتماع قابل دريافت وانتقال هستند پيروي مي كنند

مفهوم فرهنگ، شامل مفاهیمی از قبیل نقش ها، مدل ها، ارزش ها و نمادهاست  .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید