بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

      دو کارگر پیمانکار فاضلاب که برای بازکردن مسیر فاضلاب داخل مجتمع فولاد خراسان ، وارد یک چاه سه متری شده بودند ، در اثر گاز گرفتگی جان خود  را از دست دادند .

اسلاید 2 :

     گاز فاضلاب ، مخلوط پیچیده ای از گازهای سمی و غیر سمی تولید شده در سیستم های فاضلاب ناشی از تجزیه زباله های آلی صنعتی می باشد که پتانسیل ایجاد آتش سوزی یا انفجار را دارد . اجزای اصلی گاز فاضلاب عبارتند از : نیتروژن (N2) ، سولفید هیدروژن (H2S) ، دی اکسید کربن (CO2) ، متان (CH4) ، آمونیاک (NH3) و بخار آب ) ممکن است حاوی دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن نیز باشد( که حضور و غلظت هر یک از این مولفه ها بسته به زمان ، ترکیب فاضلاب ، دما و pH متفاوت است .                               

اسلاید 3 :

    درغلظت ppm 0.01 از گاز فاضلاب ، ممکن است انسان شروع به نشان دادن علایمی از بیماری جسمی و روانی ، سردرد ،  افزایش ضربان قلب و از دست رفتن هماهنگی عضلات (آتاکسی) نماید .

      در غلظتppm 5  از گاز ، دیسترس تنفسی و در ppm500 ، از دست دادن هوشیاری در انسان رخ داده و غلظت بیشتر ازppm 700 می تواند کشنده باشد.

اسلاید 4 :

    ترکیب بد بوی گاز فاضلاب ، گاز متان است که توسط مواد آلی فاسد ، زباله های مسکونی و زباله های صنعتی  تولید می شود .
  این گاز خطرناک ، هنگام تنفس می تواند در نهایت ، قربانی را به مرگ خفه کند و نیز، به شدت قابل اشتعال است. همچنین یک محصول جانبی از گاز فاضلاب ، مونوکسید کربن است  که بی بو، بی رنگ و کشنده         می باشد .

اسلاید 5 :

   گاز فاضلاب  بی رنگ است ، اما بوی نامطبوع آن بسیار متمایز است ( بوی تخم مرغ فاسد ).

   علائم مختلف مسمومیت با گاز عبارتند از : سردرد ، حالت تهوع ، سبکی سر یا سرگیجه ، افسردگی ، توهم  تشنج ، از دست دادن هوشیاری و در نهایت مرگ .

اسلاید 6 :

  * غلظت کم گاز فاضلاب -- سوزش چشم ، بینی و گلو 
* غلظت متوسط ​​-- عوارض تنفسی ، سردرد ، سرگیجه    تهوع ، سرفه ، استفراغ و اشکال در تنفس.
* غلظت بالا -- شوک ، تشنج ، کما و مرگ          (این  اثرات می توانند بسیار سریع و در عرض چند ثانیه رخ دهند ).

اسلاید 7 :

عمده عوارض جانبی و خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض گازهای فاضلاب عبارتند از :

  1. 1. مسمومیت با H2S و خفگی از نبود اکسیژن .
    کاهش هوشیاری و یا خستگی به دلیل کاهش سطح اکسیژن (ناشی از
    CO2 و CH4)
    3. آلودگی بیولوژیکی
    4. آتش سوزی و انفجار گاز متان ،
    H2S و یا سایر گازهای قابل اشتعال

اسلاید 8 :

   سولفید هیدروژن به عنوان علت عمده مرگ ناگهانی در کار گزارش شده است . غلظت H2S در هوا در حدود  ppm 300 ، می تواند بلافاصله مرگبار باشد . این گاز در درجه اول از طریق ریه ها جذب می شود ، اما همچنین می تواند تا حدودی از طریق پوست و غشاهای مخاطی جذب گردد . اثرات مزمن در اثر مواجهه مکرر با آن ثابت نشده است اما علایم معمول در مواجهه حاد عبارتند از : سوزش چشم ، خستگی ، سردرد  و سرگیجه

اسلاید 9 :

گاز هیدروژن سولفوره

   این گاز در اثر سوختن ناقص موادی مانند مو ، پشم و موادی که دارای گوگرد می باشند ، بوجود می آید و بوی آن شبیه بوی تخم مرغ گندیده می باشد . مقدار خیلی کم این گاز را می توان با حس بویایی تشخیص داد و در جاهایی که تدریجاً استشمام شود ، حس بویایی را فلج می کند .

اسلاید 10 :

   1 %این گاز شدیداً خطرناک است و تا ۲% آن را می توان تشخیص داد . در جایی که مقدار گاز در چاه زیاد باشد ، تخلیه  گاز باید با وسایل ضد جرقه انجام گیرد . اگر گاز در محیط سر بسته ای از داخل چاه نشت کند ، امکان مسمومیت وجود دارد . شخصی را که برای مدتی از این گاز تنفس کرده ، باید به هوای آزاد انتقال داد و در صورت عدم تنفس ، اقدام به دادن تنفس مصنوعی و اکسیژن نموده و مصدوم را به بیمارستان منتقل نمود  .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید