بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

افسردگی

 اختلال اضطراب فراگیر ( GAD)

 اختلال پانیک

 اختلال وسواسی- جبری ( OCD)

 علاوه بر موارد فوق، مداخله ای نیز برای ارزیابی خطر خودکشی و مدیریت شرایط بحرانی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه طراحی شده است.

 

اسلاید 2 :

  • اختلالات شایع روانپزشکی
  • اختلالات رفتاری و نا بهنجاری های اجتماعی
  • اعتیاد
  • مشکلات خانوادگی (روابط بین فردی و خانوادگی)
  • آسیب های اجتماعی (طلاق،مرگ و میر، حوادث طبیعی و غیر طبیعی،خشونت های اجتماعی و خانوادگی و.....)
  • مشکلات تحصیلی ، شغلی

 

اسلاید 3 :

  • ساختار جلسات:

 جلسات مبتنی بر ارزیابی اولیه مراجع و کسب شرح حال، آموزش های روانشناختی، آموزش تکنیک های آرام سازی و  مهارت آموزی خواهد بود که توسط کارشناسان سلامت روان ارائه می گردد.

 مدت زمان هر جلسه 30 دقیقه در نظر گرفته شده است.

تعداد جلسات یک بار در هفته می باشد.

 

اسلاید 4 :

  • رویکرد مداخلاتی در مرحله اول ارائه خدمات روانشناختی در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه، در قالب 3 ماژول طراحی شده است .

 

 

اسلاید 5 :

  • ماژول (1) ارزیابی و آموزش روان شناختی

در این  قسمت که در واقع جلسه اول مداخلات روانشناختی را تشکیل می دهد ابتدا نوع مشکل یا اختلال بررسی می شود تا براساس آن میزان پیشرفت علائم یا مشکلات در جلسات قابل ارزیابی باشد.

سپس در مورد ماهیت اختلال و درمان های موجود ، اطلاعات لازم در اختیار مراجع قرار داده می شود.

آموزش روان شناختی مراجع، بخش مهمی از مداخلات روانشناختی برای هر بیماری است. این آموزش به بیمار کمک می کند تا علائم بیماری را به عنوان یک بخشی از بیماری ببیند که می تواند در مورد آن کاری انجام دهد.

مواردی که در آموزش روان شناختی بیمار مورد تاکید قرار می گیرد شامل :

توصیف شیوع بیماری و ویژگی های جمعیت شناختی آن، علائم و نشانه های بیماری، سیر و پیش آگهی، علل و عوامل موثر بر بروز بیماری و توصیف درمان های موجود و اثربخشی آنها می باشد.

 

اسلاید 6 :

  • ماژول (2) آرام سازی

از آنجایی که ویژگی مشترک اختلالات اضطرابی، تجربه تنش و اضطراب بوده و علاوه براین، بخش قابل ملاحظه ای از افراد افسرده و افراد مبتلا به بیماری های مزمن جسمی نیز از اضطراب رنج می برند، این بخش از مداخله اختصاص به آموزش تکنیک های آرام سازی دارد.

تکنیک هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد عبارت است از: تنفس عمیق ، تن آرامی پیشرونده ماهیچه ای ، تنفس خودآگاه و تصویرسازی های ذهنی خوشایند.

 

 

اسلاید 7 :

  • ماژول (3) مهارت آموزی

این بخش بیشتر ماهیت پیشگیری از عود دارد.

 از آنجایی که عامل آشکارساز اغلب مشکلات و اختلالات روان پزشکی، وجود استرس های زندگی است، آموزش مهارت های مقابله با استرس و  حل مساله می تواند به پیشگیری از عود کمک کند.

 علاوه براین، سبک زندگی سالم شامل بهداشت خواب، تغذیه مناسب، تحرک و ورزش، انجام فعالیت های تفریحی و مورد علاقه و گسترش شبکه حمایت اجتماعی نیز که هم به پیشگیری از عود کمک کرده و هم کیفیت زندگی مراجع را بهبود می بخشد، آموزش داده می شود.

 

اسلاید 8 :

  • موارد اختصاصی

مشکلات و یا بحران ها:

اگرچه مداخلات مختصر، ساختار دقیق و روشنی دارد ولی گاهی مشکلات و بحران‌هایی در زندگی مراجع  پیش می‌آید که نادیده گرفتن آن‌ها و تبعیت بی‌چون و چرا از پروتکل درمان، موجب تضعیف اتحاد درمانی شده و احتمال قطع درمان را افزایش می‌دهد و یا منجر به بروز مشکلات بیشتری می شود. از جمله این موارد، خطر اقدام به خودکشی و یا خودزنی، صدمه به دیگران، و علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان و یا بیماری‌های جسمی جدی است. در چنین مواردی، با توجه به ماهیت بحران، مراجع باید به متخصص  یا مرکز مناسب ارجاع  داده شده و سپس بر اساس نقطه نظرات سطح تخصصی، ارائه خدمات ادامه یابد.

 

اسلاید 9 :

  • موارد اختصاصی

جلسات اضافی و یا افزایش زمان جلسات:

 برخی از مراجعان به جلسات اضافی احتیاج دارند و شما باید به این نیاز پاسخ  بدهید. شما می توانید  برای این موارد، تماس‌های تلفنی و یا ملاقات‌های حضوری کوتاه مدت را تنظیم کنید و یا آنها را برای دریافت درمان های بلند مدت تر به سطح تخصصی خدمات ارجاع دهید. البته، از آنجایی که مدت زمان لازم برای آموزش های روانشناختی و اجرای مهارت آموزی برای هر مراجع، می تواند متفاوت باشد، ولی امکان افزایش مدت زمان هر جلسه و نیز تعداد جلسات با توجه به ملاحظات زمانی مرکز و کارشناس سلامت روان، وجود دارد.

 

 

اسلاید 10 :

  • موارد اختصاصی

غیبت:

اگر بیمار طبق جدول زمانی برنامه ریزی شده به مرکز نمی‌آید و از قبل هم اطلاع نداده است، باید با آن‌ها تماس گرفته شود تا علت آن مشخص شود و هرچه سریع‌تر ترتیب برگزاری یک جلسه دیگر داده شود. وقتی بیمار سرانجام به جلسه می‌آید، ابتدا باید علل غیبت مورد بررسی قرار گرفته، برای پیشگیری از غیبت‌های آتی حل مساله انجام شود و پس از آن به دستور جلسه معمول پرداخته شود.

 

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید