بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف سنگ
سنگ ‎ها، از دانه‏ های مواد معدنی، تشکیل شده ‍‎اند.
سنگ به موادی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از یک یا چند کانی که با یکدیگر پیوند یافته‌اند، درست شده‌است.

اسلاید 2 :

سنگ‏های آذرین
در زمین شناسی به سنگ ‌های حاصل از انجماد مواد مذاب، سنگ ‌های آذرین می‌گویند. سنگ‎ های آذرین، در اثر سخت شدن دُرده (سنگ ‎های مذاب) به وجود می آیند. برخی از آن ‎ها روی سطح زمین، سخت شده و تشکیل سنگ‎ های چخماق و یا آتشفشان ‎ها را می دهند. بعضی دیگر در زیر زمین، سخت شده و به گرانیت، تبدیل می شوند.
سنگ‏های آذرین بیرونی
سنگ های آذرین بیرونی حاصل فرآیند آتشفشانی و بیرون ریختن مواد مذاب از دهانهٔ آتشفشان است. از سنگ‌های آذرین بیرونی بازالت از همه معروف‌تر هستند.
سنگ‏های آذرین درونی
سنگ‌ های آذرین درونی حاصل فرآیند ماندن ماگما در آشیانه و سرد شدن آهستهٔ آن می‌باشد .از انواع سنگ‌های آذرین درونی گرانیت.

اسلاید 3 :

سنگ‏های رسوبی
تعریف اوّل: سنگ های رسوبی، از رسوباتی همچون شن، تشکیل می شوند. برای مثال، ماده اصلی سازنده جوش سنگ، سنگ هایی است که از شن و سنگریزه ساخته شده است. بسیاری از سنگ آهک ها، از رسوباتی تشکیل شده اند که مواد اصلی سازنده آن ها، بقایای گیاهان و جانوران مرده است.
تعریف دوم: سنگ رسوبی به سنگی گفته می‌شود که بر اثر ته‌نشین شدن مواد داخل آب به وجود می‌آید. رودها مقدار زیادی مواد را با خود به دریاها و دریاچه‌ها می‌برند. این مواد به دلیل سنگینی به ته دریا می‌روند. روی هم قرار می‌گیرند و پس از سفت شدن سنگ‌هایی را به وجود می‌آورند که به آن‌ها سنگ‌های رسوبی گفته می‌شود. سنگ‌های رسوبی لایه‌لایه‌اند که رنگ یا جنس هر لایه با لایه دیگر متفاوت است. ریگ، شن و سنگ‌های آهکی نمونه‌هایی از سنگ‌های رسوبی هستند.

اسلاید 4 :

سنگ‏های دگردیس
این سنگ‏ها سنگ‏های آذرین و یا رسوبی هستند که در اثر حرارت و فشار بسیار زیاد، تغییر شکل داده اند. برای مثال، سنگ آهک، ممکن است در اثر مرحله دگردیسی، به سنگ مرمر تبدیل شود.

 

اسلاید 5 :

 

مُروارید
مُروارید یا دُر، گوهری است معمولاً سفید و درخشان که در اندرون برخی از نرم‌تنان دوکفه‌ای مانند صدف مروارید به وجود می‌آید.
وقتی جسمی خارجی مانند ذره‌ای شن بین صدف و پوسته او قرار بگیرد جانور لایه‌هایی مرکب از ماده آلی شاخی کونچیولین و بلورهای کلسیت یا آراگونیت را به دور جسم خارجی ترشح می‌کند. از این لایه‌های هم‌مرکز رفته رفته مروارید شکل می‌گیرد. جنس مروارید با جنس دیواره درون صدف یکسان است. شکل مروارید اغلب نزدیک به کره است هرچند به شکل‌های دیگر مانند گلابی و دکمه و حتی شکل‌های نامنظم هم دیده می‌شود. درشتی آن به درشتی دانه خشخاش تا تخم کبوتر است. رنگ مروارید اغلب سفید است ولی ممکن است به رنگ‌های صورتی و زرد و سبز و آبی و قهوه‌ای و سیاه نیز دیده شود. در خلیج فارس و اقیانوس هند و استرالیا صید می‌شود. در قرن بیستم پرورش مروارید نیز رایج شد. برای تهیه مروارید پرورشی (که گاه مروارید مصنوعی نیز نامیده می‌شود) با سوراخ کردن پوسته صدف، یک قطعه مروارید بسیار کوچک را در درون صدف قرار می‌دهند تا جانور لایه‌هایی به دور آن ایجاد کند.

اسلاید 6 :

یَشم سبز
یَشم سبز یکی از سنگ‌های قیمتی و تزئینی است. نام یشم برای دو سنگ متفاوت به‌کار می‌رود که از کانی‌های سیلیکات متفاوت تشکیل شده‌اند. این دو گونه متفاوت یشم سبز و سنگ قولنج نام دارند.
چینیان به یشم سبز علاقه زیادی دارند و از دیرباز آن را خوش‌یمن دانسته‌اند. در سال‌های اخیر یشم سبز جعلی نیز به بازار چین وارد شده‌است.
یشم سبز یک نوع ماده معدنی است و دارای رنگ‌های گوناگون از جمله سبز، زرد کم‌رنگ، سفید، بنفش و سرخ می‌باشد. یشم سبز که ساختار آن سبز است بسیار کمیاب و گرانبها است. برای تشخیص خلوص رنگی یشم سبز از دستگاهی به نام دیکروسکوپ استفاده می‌شود.

اسلاید 7 :

فیروزه
فیروزه یک کانی کمیاب و ارزشمند آبی نزدیک به سبز است که خواهان فراوانی دارد. این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به عنوان نگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات به کار می‌رود.
پیش‌تر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه همانند دیگر کانی‌ها مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.

اسلاید 8 :

یاقوت
یاقوت یکی از کانی‌های سنگ‌های آذرین، است که بعد از الماس سخت‌ترین کانی‌ها محسوب می‌شود. ترکیبات شیمیایی یاقوت آلومین خالص است که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر از قبیل کروک و آهن آغشته شود. در لایه‌های آتشفشانی قدیمی هند و تبت یافت می‌شود و دارای اقسام مختلف می‌باشد که مرغوب ترین و قیمتی تر از همه یاقوت آتشی است. یاقوت عربی شده واژه پارسی یاکَند می‌باشد. یاقوت یکی از سنگ‌های قیمتی می‌باشد که در صنعت و زیورها کاربرد دارد.
معدن‌های یاقوت در آفریقا، آسیا، استرالیا و گرینلند یافت می‌شوند. بیشتر یاقوت جهان در کشورهای میانمار، سری‌لانکا، کنیا، ماداگاسکار و تایلند قرار دارد. بهترین گونه یاقوت جهان در دره موگوک در میانمار (برمه پیشین) یافت می‌شود.
یاقوت در رنگهای سرخ و آبی و زرد در دسترس می‌باشد. در خرافات نشانه قدرت است.

اسلاید 9 :

یاقوت کبود
یاقوت کبود نوعی سنگ قیمتی است. یاقوت کبود نوع قیمتی سنگ سنباده است. سنگ سنباده‌ای که سرخ باشد، یاقوت نام دارد، اگر نارنجی مایل به صورتی باشد پادپارادشا و اگر به رنگ دیگری باشد یاقوت کبود نامیده می‌شد.
یاقوت کبود سنگی تقریباََ کمیاب است که بیشتر در آبرفت‌های سری‌لانکا، در بیرمانی، هند، چین، کامبوج، استرالیا، کنیا، زامبیا، تانزانیا، آنگولا، فنلاند و چک و اسلواکی یافت می‌شود. این سنگ در اسیدها نامحلول است و ذوب نمی‌شود.
یاقوت‌های کبودی که به خاطر درشتی‌شان معروف‌اند عبارت‌اند از:
۱ـ «ستاره هند» با وزن ۵۳۶ قیراط در موزه علوم طبیعی نیویورک.
۲ـ «تاره آسیا» به وزن ۳۳۰ قیراط
۳ـ «سومین سنگ یاقوت کبود با وزن ۱۹۰ قیراط در شیراز و متعلق به یک خانواده است.
۴ـ «ستاره نیمه‌شب» به وزن ۱۱۶ قیراط که در آمریکا در موزه نگهداری می‌شوند.
دو نگین یاقوت کبود به نام‌های «ادوارد» و «استوارت» در تاج پادشاهی انگلستان وجود دارد که از یاقوت‌های معروف هستند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید