بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

گاهی برای کتابدار بخش خدمات فنی که کار سازماندهی مواد را انجام می دهد پیش می آید کتاب هایی را باید فهرست نویسی کند که اطلاعات موضوعی به آن به وضوح برای کتابدار مشخص نمی باشد. مثلاً کتاب هایی که در کشورهای مختف منتشر می شوند، در سایت های معروف LC Classification of Congress و یا British library موجود نیستند و حتی در درگاه Z39.50 هم مشاهده نمی شوند، در چنین مواقعی فهرست نویسی لازم می بیند سایت هایی را در اختیار داشته باشد که جهت قسمت فهرست نویسی تحلیلی از آنها کمک بگیرد. یکی از این سایتها، سایت Copac است که با آدرس زیر قابل مشاهده است.

http://copac.ac.uk/search

اسلاید 2 :

قسمت های مختلف سایت عبارتند از Search، Author، Researcher،

Librarians، Developments و Innovations و FAQ

Copac چیست؟ Copac مواد نادر و منحصر به فرد تحقیقات را با گرد آوری کاتالوگ و فهرست های پیش از 70 کتابخانه های بزرگ انگلیس .ایریند را در معرفی نمایش قرار می دهد. شما در قسمت جستجو می توانید منابع کتابخانه ملی بریتانیا، بسیاری از کتابخانه های پژوهشی و تخصصی را پیدا کنید. کتابداران و محققان با استفاده از Copac برای صرفه جویی در وقت، به سرعت و به راحتی می توانید جزئیات سند مورد نظر خود را در این سایت پیدا کنید. و اطلاعات کتابشناختی مورد نظر را ببینید.

جستجو در copac این امکان را به شما می دهد که در یک طیف گسترده و متنوع از کاتالوگ و فهرست کتابخانه، از مجموعه دانشگاه های آکسفورد و کمبریج تا کتابخانه های دیگر را پیدا کنید. هم چنین در حال حاضر، این مجموعه بزرگ کتابخانه های روسیه و شرق را نیز در برنامه دارد و در آینده با گسترش و اضافه کردن تعداد زیادی از کتابخانه ها را تحت پوشش قرار می دهد. در هر حال هدف این است که موضوعات علمی و موضوعات بیشتر در این مجموعه افزوده شود.

اسلاید 3 :

سیستم کاری Copac با کتابداران و کاربران به منظور توسعه و گسترش خدمات مشورت

 می کند و به طور منظم با نهادهای کلیدی استراتژیک به منظور نوآوری و ابداعات فردی در تعامل است. حتی بسیاری از تغییرات و موارد سایت نتیجه همکاری و فیدبک و بازخوردهای کاربران می باشد. به عنوان یک نتیجه از این معرفی می توان بگوییم که اطلاعات حرفه ای این سایت در بسیاری امورات روزمره کتابخانه ها به کار گرفته می شود. و می تواند تسهیل کنند. کار کتابداران در امانت بین کتابخانه، فهرست نویسی و سازماندهی مواد و آشنایی با منابع متنوع باشد.

جستجو در Copac

در قسمت Search سه گزینه برای جستجو در نظر گرفته شده است.

اسلاید 4 :

در قسمت Quich Search با گزینه Editor،Author، Titlewords، Keyword امکان

 جستجو وجود دارد. با جستجوی هر واژه در قسمت های سه گانه می توان اطلاعات مورد

نظر را پیدا کرد ولی به خاطر گستردگی و عدم محدودیت وقت زیادی را برای بازیابی می گیرد.

 

اسلاید 5 :

در قسمت دوم search، Main Search قرار دارد که با فیلدهای تعیین شده نوع

جستجو می تواند اطلاعات مورد نظر را بازیابی کرد.

اسلاید 6 :

در قسمت دوم search، Main Search قرار دارد که با فیلدهای تعیین شده نوع

جستجو می تواند اطلاعات مورد نظر را بازیابی کرد.

اسلاید 7 :

که اطلاعاتی را ارائه می دهد شامل فهرست نویسی کامل توصیفی، نوع مواد،

کتابخانه هایی که دارای این کتاب می باشند و در قسمت تحلیلی تنها موضوع یا موضوعات

کتاب را ارائه می دهد. برای دستیابی به شماره رده بندی کتاب مذکور می توان به لینک محل های نگهداری کتاب وصل شد و دریافت که در هر کتابخانه چه لیبلی برآن تعریف شده است.

اسلاید 8 :

قسمت سوم Search  گزینه Map Search است که این گزینه فیلدهای جزئیات مکان،

کلیدواژه ها، ISBN، ISSN و سال انتشار، نام کتابخانه و بعد Search می باشد.

که مثلاً من با گزینه Iran مکان را در Place Published مدارکی که می آیند که در  ایران به جاپ رسیده و در کتابخانه های اروپا نگهداری می شود مانند سیمای شعر یزدان در حدیقة الحدیقه که آوانویسی شده و در کتابخانه Oxford موجود می باشد.

اسلاید 9 :

قسمت های دیگر سایت Researchers فلسفه و فایده سایت مذکور را برای محققان

تشرح کرده است.

در قسمت Librarian فایده آن را برای کتابداران تشرح کرده و جهت نشر و توسعه و گسترش از کتابداران درخواست پیشنهاد کرد که بازخوردهای آنها توجه می شود. اشاره کرده است که در ماه های آینده گزینه ای برای کتابداران فعال می شود که می توان به صورت روزانه با سایت همکاری کرد. و در قسمت های Developing و Innovations هم که از پیشنهادات به افزودن اطلاعات کتابخانه ها به مجموعه، نوآوری استقبال می کند.

یکی از سایت های مفید و کاربردی سایت AMICUC است که این سایت اطلاعات را به زبان انگلیسی و فرانسه ارائه می کند وابسته به کتابخانه و مرکز آرشیو کاناداست و از طریق لینک زیر قابل دستیابی است.

http://amicus.collectionscanada.ca/aaweb-bin/aamain/basic_search?sessionKey=1362813399063_142_78_200_14&l=0

اسلاید 10 :

این سایت شامل تب های راهنمای جستجو (ساده و پیشرفته) و شیوه ارتباط با مسئولین

 سایت و سایت دانشگاه و مرکز آرشیو کانادا و سایت حکومت کانادا می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید