بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

استراتژي را گاهي به عنوان «راه و روش رسيدن به اهداف» تعريف مي نمايند. طبق اين تعريف استراتژي هم راه و هم روش يا چگونگي دستيابي به اهداف را بازگو مي كند.
اموري استراتژيك ناميده مي شوند كه حداقل داراي سه شرط باشند، از جمله بلند مدت باشند، در محيط رقابتي باشند، جنبه حياتي داشته باشند

اسلاید 2 :

بنابراين استراتژي نوع خاصي از راه و روش دستيابي به اهداف است كه شرايط سه گانه را داشته باشد. يعني در رابطه با «چگونگي دستيابي به اهداف بلند مدت و حياتي سازمان كه در محيط رقابتي قرار دارد»، بحث مي كنند

اسلاید 3 :

مينتزبرگ از دانشمنداني است كه پنج تعريف را براي استراتژي بيان كرده است

اسلاید 4 :

استراتژي به معناي طرح و نقشه [plan]:
استراتژي در اين مفهوم يك نقشه است، يعني نوعي مسير اقدام آگاهانه و مورد نظر، يك رهنمود (يا مجموعه‌اي از آنها) براي برخورد با يك وضعيت. برمبناي اين تعريف استراتژي‌ها دو ويژگي اساسي دارند: يكي آنكه پيش از به كار بردنشان ايجاد مي‌شوند، دوم آنكه آگاهانه و هدفدار بوجود مي‌آيند، اغلب به طور روشن و در قالب مدارك رسمي به نام طرح‌ها بيان مي‌شوند و گاهي نيز رسماً بيان نمي‌شوند ولي به همان روشني در ذهن كسي وجود دارند.

اسلاید 5 :

استراتژي به معناي صف‌آرايي[ploy] :
وقتي استراتژي يك نقشه است‌، گاهي كلي و گاه خاص است. نقشه مي‌تواند يك نوع صفحه‌آرايي هم باشد، يعني عمليات ويژه‌اي براي چيرگي بر حريف يا رقيب، به عنوان مثال يك شركت تجاري ممكن است براي متصرف كردن رقيب خود از ساختن يك كارخانه جديد، تهديد به گسترش ظرفيت كارخانه خود بكند. در اينجا استراتژي واقعي (‌به عنوان نقشه، يعني قصد واقعي) همان تهديد است و نه گسترش آن، و به اين ترتيب يك نوع صف‌آرايي محسوب مي‌شود

اسلاید 6 :

استراتژي به معناي الگو[model]:
از اين ديدگاه استراتژي يك الگو است، ‌به ويژه الگويي از يك سلسله اقدامات. با اين تعريف مي‌توان گفت كه استراتژي تداوم رفتار است، چه انديشيده باشد يا نباشد. اين بيان ممكن است براي واژه‌اي كه مقيد به آزادي انتخاب بوده است، عجيب به نظر آيد، اما هر چند بعيد به نظر مي‌رسد كه كسي استراتژي را بدين گونه تعريف كند، ‌بسياري هستند كه گاهي آنرا به اين صورت به كار مي‌برند.

اسلاید 7 :

استراتژي به معناي موضع[position] :
بر طبق اين ديدگاه،‌ استراتژي يك موضع است. به معناي دقيق‌تر، وسيله‌اي است براي مشخص كردن اينكه سازمان (يا يك فرد) در كجاي محيط و در كجاي بازار قراردارد. با اين تعريف، استراتژي به گونه‌ نيروي واسطه ميان سازمان و محيط جلوه مي‌كند، يعني ميان بافت داخلي و خارجي. به زبان بوم شناسي با اين تعريف، «استراتژي يك موضع يا جايگاه» محيطي است؛ به كلام اقتصادي، مكاني براي توليد«اجاره‌بها»؛ به تعبير مديريت‌، يك قلمرو بازار توليد، يعني مكاني از محيط كه در آن منابع متمركز مي‌شوند.

اسلاید 8 :

استراتژي به معناي ديدگاه[Perspective]:
اين تعريف از استراتژي به درون سازمان توجه دارد، در واقع در درون ذهن مجموعه استراتژيست‌‌ها. اين تعريف حاكي از آن است كه استراتژي يك ديدگاه است كه محتواي آن تنها از يك وضعيت شاخص تشكيل نمي‌شود. بلكه نوعي تصور ذهني پايدار را نسبت به جهان در بر مي‌گيرد. نكته بسيار حائز اهميت در مورد اين تعريف آن است كه ديدگاه، يك امر« مشترك» است. همانگونه كه در واژه‌هاي جهان‌بيني، فرهنگ، ‌ايدئولوژي و الگو مستتر است، استراتژي ديدگاهي است مشترك ميان اعضاي يك سازمان (يا گروه) بر مبناي مقاصد يا اقدامات آنها يا هم مقاصد و هم اقدامات آنان. در واقع وقتي ما دراين ارتباط از استراتژي صحبت مي‌‌كنيم، پاي به قلمرو انديشه جمعي مي‌گذاريم (يعني افرادي كه قصد يا عمل يا هم قصد و هم عمل واحدي دارند). بدين ترتيب، نكته اساسي در بررسي استراتژي عبارت است از چگونگي درك و شناخت انديشة جمعي ( يعني درك اينكه مقاصد (هدفها) چگونه در درون مجموعه‌اي بنام سازمان پراكنده مي‌شوند تا بصورت مشترك در آيند و عمل (اقدام) چگونه بطور جمعي و در عين حال پايدار به اجرا در مي‌آيد).

اسلاید 9 :

علاوه بر اين استراتژي را مي‌توان حداقل از دو ديدگاه تعريف نمود: ‌از نقطه نظر اينكه سازمان قصد انجام چه كاري را دارد و همچنين از نقطه نظر اينكه سازمان سرانجام چه كاري را انجام مي‌دهد، اعم از اينكه اقدامات اصولاً‌ مورد نظر بوده يا خير. از نقطه نظر اول «استراتژي برنامه‌اي جامع براي تعريف و دستيابي به اهداف يك سازمان و اجراي مأموريت خود مي‌باشد»،‌ و از نقطه‌نظر ديدگاه دوم استراتژي الگوي پاسخ‌هاي سازمان به محيط خود در طول زمان مي‌باشد.

اسلاید 10 :

تأثير استراتژي بر اهداف، مقاصد و نتايج مطلوبي كه سازمان تعقيب مي كند، چگونه است؟
كاربرد استراتژي چه هزينه هايي را در بر دارد؟
مزاياي استفاده از استراتژي چيست؟
آيا سازمان مجاز به استفاده از هر استراتژي هست؟
پيش بيني نتايج اجراي استراتژي چگونه است؟
آيا بکارگيری استراتژي در تئوري و عمل روشن و واضح است؟

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید