بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

* هر فرآیند که دارای سلسله مراتب در یک ارگانیسم که بتواند نظم و ترادف اجرایی را کنترل کند برنامه نام می گیرد ( میلر )
* نمایش منظم و بارعایت سلسله مراتب فعالیت های مربوط به هم و مربوط به یک رشته تصمیمات منظم و مرتبط برحسب دوره های زمانی.
* نمایش منظم و بارعایت سلسله مراتب فعالیت های مربوط به هم و مربوط به یک رشته تصمیمات منظم و مرتبط برحسب دوره های زمانی.
* برنامه گاهنامه تصمیمات منظم بر اساس سلسله مراتب عملیات است .

اسلاید 2 :

2-1- برنامه جامع (Plan) :
برنامه جامع بخش یا برنامه جامع توسعه اقتصادی – اجتماعی شامل هدف ها ، سیاست ها و برنامه های اجرایی مختلف و برآورد های مالی و نیروی انسانی و غیره می باشد .
مجموعه ای از عملیات و خدمات مختلف در ارتباط با یکدیگر برای تحقق هدف های مشخص برنامه ( بخش ) می باشد . هر برنامه اجرایی متشکل از طرح های متعدد است . برنامه اجرایی معمولا در چارچوب برنامه بلند مدت و برای برنامه های میان مدت تنظیم می گردد و غالبا از لحاظ زمان پیش بینی 5 ساله می باشد . هر برنامه اجرایی حاوی هدفها و سیاست ها و خط مشی های اجرایی و طرح های مشخص برای انجام عملیات است

اسلاید 3 :

مقاصد کلی برنامه را اصطلاحا اهداف کیفی یا کلی (Goals) می گویند . هر هدف کلی به هدف های جزئی تر تقسیم می گردد که به آنها به ترتیب :
سلسه مراتب هدف های کمی (objectives) .
هدفهای عملیاتی (Targets) .
می گویند . به طور کلی مجموعه مقاصد و منظور هایی که در جریان برنامه ریزی پیش بینی می گردد و عملیات اجرایی برنامه برای نیل به آن مقاصد می باشد ، اهداف برنامه نامیده می شوند . جنبه های قابل اندازه گیری آنها را اهداف کمی و جنبه هایی را که موجبات تغییر کیفیت ها می شوند ، هدف های کیفی می گویند .

اسلاید 4 :

برنامه بلند مدت ، عبارت از مجموعه برنامه ها و طرح ها در مورد روند تغییرات و تحولات پدیده های اقتصادی و اجتماعی بر پایه فروضی پیش بینی شده است . هر برنامه بلند مدت 20-15 ساله طرح ریزی می گردد .
برنامه میان مدت ، عبارت از مجموعه برنامه ها و طرح هایی است که برای مدت مشخصی 7-5 ساله طرح ریزی می گردد . ” برنامه های عمرانی و توسعه معمولا 5 ساله می باشند ” .
برنامه های کوتاه مدت عبارت از مجموعه برنامه ها ، طرح ها و فعالیتهایی است که باید در طول 1 سال اجرا گردد . طول این برنامه در مواردی از 6 ماه تا 3 سال متغییر است

اسلاید 5 :

سند نوشته شده ای حاوی تصمیمات سیاسی دولت در زمینه چگونگی تخصیص منابع بین فعالیت های مختلف ، برای نیل به نرخ رشد اقتصادی تعیین شده ، طی دوره ای مشخص است .
سندی است که از طرف یک موسسه برنامه ریزی دولتی منتشر می شود و حاوی اطلاعات از وضع جاری اقتصاد ملی ، هزینه های پیشنهادی بخش عمومی ، توسعه های محتمل در بخش خصوصی ، پیش بینی کلان اقتصادی و بازنگری سیاست های دولتی است .

اسلاید 6 :

3-1 تعریف :
* برنامه ریزی عبارت است از پویش هدایت عقلایی ساز و کار تصمیم گیری در امور توسعه اقتصادی – اجتماعی در ابعاد زمانی بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت به منظور بهره برداری منطقی و هماهنگ از امکانات و منابع برای تامین نیازمندی های عمومی و اساسی جامعه است .
 
* برنامه ریزی عبارت از یک فرآیند آگاهانه است که به منظور دستیابی به اهداف معین و مشخص ، انجام یک سلسله اقدامات و فعالیت های مرتبط به یکدیگر را در آینده پیش بینی می کند . در این تعریف چند مفهوم مهم گنجانده شده است .

اسلاید 7 :

* برنامه ریزی یک جریان مستمر است نه یک عمل مقطعی یا یک روند تدوین شده . برنامه ریزی یک امر مستمر از مجموعه ای از فعل و انفعالات پیچیده در زمینه جمع آوری ، انتخاب ، بررسی و قضاوت ، تعیین اولویت ها و ابتکار شیوه هایی است که دستیابی به اهداف مورد نظر را میسر می سازد .
 
* برنامه ریزی یک امر آگاهانه و دارای عزم و قصد است . هر چند که تصادف ، شانس و احتمالات ممکن است توسط برنامه ریزی در نظر گرفته شود اما جریان برنامه ریزی انتخاب منطقی مراحل و شقوق مختلف کار و سیاست های اقتصادی گوناگون به منظور تحقق اهداف تعیین شده می باشد .

اسلاید 8 :

* برنامه ریزی یک سلسله فعالیت ها و اقدامات است که بایستی در آینده صورت پذیرد . این سلسله فعالیت ها بایستی از یک طرف با یکدیگر هماهنگ باشند و از طرف دیگر متناسب با اهداف برنامه تنظیم شده باشند .
 
* برنامه ریزی اهدافی را دنبال می کند که سلسله فعالیت های آینده متناسب با این اهداف تعیین می گردند .
 
بطور کلی و از دیدگاه دیگر می توان اینگونه عنوان نمود که برنامه ریزی بسته به رویکرد و دیدگاهی که نسبت به آن وجود دارد بر اساس سئولات زیر بوجود می آید :
 

اسلاید 9 :

1- برنامه ریزی در جواب به سئوال ” چه کسی برنامه ریزی می کند ؟ با چه کسانی و برای چه کسانی ؟ ” فرآیندی برای توسعه سازمان یافته است . برنامه ریزی نیاز به ارگان و سازمان های ویژه ای دارد که متخصص در برنامه ریزی و طراحی باشند . چهار نوع از این سازمان ها بشرح زیر هستند :
سازمان برنامه ریزی ( انواع کمیسیون ها ، انستیتو ها ، دفاتر ، شرکت های مشاور و برنامه ریزی ).
سازمان تصویب کننده ( پارلمان ، دولت ، دفاتر و مدیریتهای مختلف مربوطه ) .
سازمان اجرا کننده برنامه ها ( وزارتخانه ها ، تعاونیها ، کارگران و شاغلان سازمان های تولیدی ).
سازمان نظارت بر اجرای برنامه ها (وزارت خانه های مربوطه ، بانک ها ، ادارات آمار و ... )
 
 
 

اسلاید 10 :

2- در جواب به سئوال ” چه میزان و از چه چیز ؟ ” 
برنامه ریزی باید کمی باشد . بدون کمیت یابی نیاز ها و منابع ، برنامه قادر به رفع کمبودها و نیاز های خود نخواهد بود، یک جنبه کیفی نیز به برنامه خواهد داد .
 
3- در جواب به سئوال ” چه وقت و احتمالا چه مقدار ؟ ” برنامه ریزی بر پایه پیش بینی استوار است .
برنامه ریزی یک فعالیت زمانبندی شده است . ابعاد زمانی برنامه ریزی نشان می دهد که برنامه ریزی چه وقت شروع شده و چه وقت به اجرا در امده است و چگونه در خلال گذشت زمان تغییر می یابد . 
 
 
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید