بخشی از پاورپوینت


اسلاید 1 :


پیش درآمد

جامعه مدنی از مفاهیمی است که بیش از ۲۰ قرن در حیات سیاسی، اجتماعی انسان دارای نقش و کارکرد بوده و در هر زمان و مکان هویت و حقیقتی متفاوت یافته است. اما هنوز به طور کامل و جامع تعریف واحدی از آن نشده و اندیشمندان، مفاهیم مجزا و ملت ها و دولت ها، مصداق های عینی متفاوتی از آن به جای گذاشته اند.

جامعه مدنی، حقیقت و واقعیتی دارد و دارای اصول، پیش شرط ها و ارکانی است که آن را از اسطوره  و آرمان مبرا کرده است. البته ممکن است در برخی ملل و جوامع، این مفهوم به یک آرمان تبدیل شود، اما باید بدانیم که جامعه مدنی بارها در جوامع مختلف تجلی یافته و آرمان سازی این مبنا و مفهوم باعث می شود که تلقی ها و خواست های انسان از حقیقت جامعه مدنی فراتر رود و تبدیل به آرمانی دست نیافتنی گردد. پس باید توجه کرد که جامعه مدنی، به وجود آمدنی است نه خلق کردنی.

اسلاید 2 :


مفهوم جامعه مدنی

جامعه مدنی Civil Society، در لفظ، متشکل از جامعه و مدنی است.

 جامعه: جمعی از افرادند که ارتباط معنادار و کنش متقابل میان آنان وجود دارد و به هر جمع و جماعتی نیز جامعه اطلاق نمی شود.

مدنی :نیز ریشه در مدنیت و شهرنشینی

اسلاید 3 :


۴ تعریف از جامعه مدنی

۱)جامعه مدنی حوزه ای عمومی میان دولت و شهروندان و هم چنین عرصه اِعمال قدرت به وسیله شهروندان می باشد که اَعمال این دو قطب (دولت و جامعه) را قاعده و قانون تعیین می کند و هر فرد در جامعه به شرط حفظ حقوقش، امتیازات و حقوق خود را به فرد یا گروه دیگری تفویض می کند.

۲) جامعه مدنی حائل بین ۴ بخش اصلی جامعه کل (اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع)

ست که در آن انجمن های داوطلبانه، احزاب و گروه ها نقش محوری را در ابعاد سیاسی، اجتماعی و غیره ایفا می کنند.

اسلاید 4 :


۳) جامعه مدنی از محق بودن و اختیار مردم آغاز می شود و با تفکیک قوا صورت می گیرد و سپس با کثرت گرایی در جامعه تکمیل می شود

۴) جامعه مدنی، مجموعه ای از نهادهای فعال و تشکل های صنفی، اجتماعی و سیاسیِ قانونمند و مستقل است که منعکس کننده دیدگاه های افراد جامعه به نظام سیاسی حاکم است و واسطه بین دولت و مردم می باشد. این نهادها ضامن نهادینه شدن آزادی و بسط مشارکت مردمی می باشند که در مهار قدرت خودکامه نقش اساسی را ایفا می کنند.

اسلاید 5 :


برداشت های متفاوت درباره جامعه مدنی

-جامعه مدنی به مثابه یک فرهنگ است

-جامعه مدنی به عنوان یک ایدئولوژی است

-جامعه مدنی به مثابه یک روش است

-

اسلاید 6 :


پیش شرط های جامعه مدنی

1- دموکراسی

2-آزادی

3-تکثرگرایی

4-تساهل و تسامح

5-اعتقاد مشترک به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی

6-کرامت انسان

اسلاید 7 :


ارکان جامعه مدنی

1-قانون مندی

2-مشارکت

3-نظارت

4-برخورد آرا

5-عدالت

6-تکثر گرایی و ویژگی های دیگر

اسلاید 8 :


اهداف سازمانی

که اهداف سازمانی خود نتیجه ای از نگرش های سازمانی، رسالت سازمانی و در واقع راهبرد ها و راهکار های سازمان غیر دولتی شما برای دستیابی به نگرش ها و رسالت سازمانی هستند. در نتیجه نمی توان اهداف را به صورتی مستقل و مجزا از این مقوله ها در نظر گرفت.

- اهداف سازمانی را می توان نسبت به محدوده ی زمانی مورد نیازشان برای دستیابی تقسیم بندی نمود. ایده ی طبقه بندی اهداف به: بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت از این نگرش ناشی می شود.

- اهداف گسترده ی سازمانی خود را به اجزای ملموس تشکیل دهنده شان تبدیل کنید. این تقسیم بندی باید به گونه ای باشد که امکان پی گیری فعال این اهداف را فراهم آورد.

- به خاطر داشته باشید که هر یک از اهداف تعریف شده می توانند در موقعیت های گوناگونی به کار گرفته شوند که در عمل حرکت کلی سازمان غیر دولتی شما را ترسیم خواهند نمود.

- لازم است اهداف شما به زیر هدف های دیگری تقسیم بندی شوند تا بتوان از آن طریق به لیستی از فعالیت های مشخص دست یافت. در واقع، این گونه فعالیت های مشخص هستند که باعث دستیابی به اهداف اصلی سازمان می گردند.

- فعالیت های سازمانی که تحت هیچ کدام از شبکه ی اهداف سازمانی شما قابل تقسیم بندی نیستند، باید در معرض بازرسی قرار گرفته و در صورتی که کمک مشخصی به پیشرفت مؤسسه در راه نیل به اهداف تعیین شده اش نمی کنند، باید متوقف گردند. از سوی دیگر، هر گونه فعالیتی که سازمان را در راه دستیابی به اهداف مشخص شده اش سوق می دهد باید در دستور کار قرار گرفته و توسط منابع سازمانی تأمین شود.

اسلاید 9 :


اهداف

) اطلاع رساني و آگاه سازي عمومي (ارتباطات)


2) جلب مشاركت مردمي (بسيج عمومي)


3)جذب سرمايه ها و منابع كوچك مردمي (بسيج منابع)

 
4) ايجاد، گسترش و تقويت هماهنگي بين دولت ومردم

 
6) گسترش نظارت عمومي

 
7) ارزيابي فعاليت ها


8) افزايش بهره وري در استفاده از منابع


9) هنجار سازي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید