بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رَزمایش یا مانور :واژه رزمایش از هم‌آمیزی دو واژه رزم+آزمایش پدید آمده و به یک تمرین نظامی در مقیاس بزرگ گفته می‌شود که در آن مانورهای گوناگون رزمی اجرا و شبیه‌سازی می‌شوند. رزمایش در اصل شبیه‌سازی یک شرایط جنگی است و هدف از آن، آزمودن و همچنین آموختن شگردهای جنگی است. شیوه‌های مؤثر هماهنگی و ساماندهی نیروهای رزمنده نیز از دیگر موارد آزمایش در یک رزمایش است. در یک رزمایش معمولاً دو سوی نبرد شبیه‌سازی‌شده با نام «آبی» و «قرمز» نامگذاری می‌شوند تا از نامیدن گروه یا کشور بخصوصی به عنوان دشمن اجتناب شود.

اسلاید 2 :

واژه مانور در مسائل نظامی کاربرد دارد و در مدیریت بحرانهای طبیعی و انسان ساز کاربردی ندارد. در این امور از تمرین استفاده می کنیم.

هدف تمرین ها در مدیریت بحران پنج چیز است:

1- ایجاد فضای آموزش عملی
2- تکرار آموخته ها برای کسب مهارت و پیشگیری از فراموشی
3-سنجش میزان آمادگی
4- سنجش میزان هماهنگی
5- بررسی میزان درستی سیاستها و برنامه ها

اسلاید 3 :

تمرین نظریDecision based )
تمرین عملی(Operation based )

اسلاید 4 :

سمینار:روشی برای انتقال اطلاعات به مسئولین یا کارکنان دخیل در یک وظیفه تا برنامه ها سیاستها و روشهای به روز شده را بیاموزند و بکار گیرند
کارگاه:مانند سمینار است اما در کارگاه از مخاطب خواسته می شود چیزی تولید کند مانند برنامه یا روش انجام یک کار
تمرین دور میزی(TTX): افراد اصلی مسئول در انجام یک کار دورهم جمع می شوند و به بررسی یک سناریو می پردازند.این کار معمولا برای بررسی برنامه ها ، سیاستها و روشها به کار می رود.
بازی ها: نوعی شبیه سازی است که در آن حداقل دو تیم شرکت دارند و به صورت مسابقه با بکاربردن اطلاعات ،قوانین و روشهای واحد به بررسی شرابطی واقعی یا شبیه سازی شده می پردازند و نتایج حاصله مورد مقایسه داوران قرار می گیرد.

اسلاید 5 :

مشق(Drill): طرح هماهنگ و نظارت شده ای است که برای بررسی یک فعالیت معین طراحی شده است
تمرین کار کردی(Functional Exercise): طرحی برای بررسی ویا اعتبارسنجی هماهنگی ،همکاری ،وحدت فرماندهی و وحدت شیوه های ارتباطی چند سازمان دخیل در مدیریت یک کارکرد می باشد. در این نوع تمرین به کارکرد نیروهای پایین دست نمی پردازند بلکه عناصر بالادستی را بررسی می کنند.
تمرین تمام عیار Full-Scale Exercises (FSE) : در این تمرین تمامی سازمانهای دخیل در مدیریت بحران یک شهر یا استان یا ... با تمام امکانات و افراد بالادستی و پایین دستی خود وارد صحنه واقعا مشابه بحران می شوند تا آمادگی خود را برای مقابله با آن بسنجند.
 

اسلاید 6 :

ورودی های ما به تمرین چه کسانی هستند؟
چه فرایندی قرار است روی آنها انجام شود؟
چه بروندادی انتظار داریم؟

اسلاید 7 :

فیلمنامه  یا سناریو  داستانی است که همراه با توضیح صحنه‌ها برای ساخت فیلم نوشته می‌شود.. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیت‌ها، صحنه‌ها، سکانس‌ها، پرده‌ها، موسیقی، مکان‌ها و ... تشکیل شده‌اند.
سناریو بازسازی گذشته ها یا طراحی آینده ها است.
سناریو پاسخ به این سئوال است
اگر ... آنگاه؟

اسلاید 8 :

سناریو داستانی توصیفی از بدیل‌های موجه است که به بخش خاصی از آینده نظر دارد
سناریو، چهره آینده است. پیش‌گویی نیست، هدف سناریوسازی، گسترش تفکر در مورد آینده و عریض‌تر کردن طیف بدیل‌هایی است که می‌تواند مورد نظر ما باشد
سناریو مجموعه ممکنهایی است که به آینده مرتبط می‌شوند. آینده نامعلوم است و سناریو، اندیشیدن در مورد نامعلومی را به ما می‌آموزد. سناریوها به ما ‌می‌آموزند که درباره همین نامعلومی‌ها بیندیشیم و فرض‌های دست و پاگیر امروزی را از دست و پای ذهن باز کنیم
سناریو از عهده پیچیدگیها بر می‌آید و به حوادث که مانند نقاط منفردی هستند، معنا می‌بخشد

اسلاید 9 :

سناریو برای آموزش
سناریو برای سنجش
سناریو برای برنامه ریزی

اسلاید 10 :

ایده: در حقیقت یک طرح ذهنی است. شاید بتوان ایده دادن را اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست. به عبارت دیگر ایده ساده‌ترین راه حلی است که انسان در برابر یک مساله یا نیاز به آن فکر می‌کند
کاراکتر(شخصیت):همان نقش است .فرد یا افرادی که عوامل تبدیل سوژه به آبژه هستند.
سکانس: سکانس یک فصل از فیلمنامه است که می‌تواند از یک یا چند صحنه تشکیل شود و یک موضوع را دنبال می‌کند که با پایان یافتن آن موضوع سکانس نیز عوض می‌شود.
صحنه: مکان فیلم‌برداری را صحنه (Location) گویند. در یک صحنه به فضای حاکم بر آن، بازی بازیگر در صحنه، دیالوگ‌ها و اتفاقاتی که در آن مکان صورت می‌گیرد پرداخته می‌شود. صحنه از یک یا چند پلان تشکیل می‌گردد که ممکن است داخلی یا خارجی و یا روز یا شب یا ساعاتی دیگر باشد.
پلان، نما: پلان کوچک‌ترین واحد یک فیلم است به عبارت دیگر پلان برشی از یک صحنه‌است. هربار فیلم برداری بدون انقطاع را یا پلان میگویند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید