بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

منگنز برای اولین بار در سال 1972 کمبود منگنز در انسان گزارش شد و ضرورت آن در انسان تعیین گردید. علایم کمبود شامل کاهش وزن ، درماتیت موقتی ، تهوع و استفراغ متناوب ، تغییرات رنگ مو و رشد آهسته آن می باشد. کمبود منگنز در حیوانات روی تولید مثل ، عملکرد پانکراس و جنبه های متعدد متابولیسم کربوهیدرات نیز اثردارد.




اسلاید 2 :

جذب ، انتقال ، ذخیره و دفع

جذب :منگنز در سراسر روده باریک جذب می شود. آهن و کبالت با منگنز برای جایگاه های اتصال معمول برای جذب رقابت می کنند . مردان کمتر از زنان منگنز جذب می کنند. در زنان جوان ، آهن هم اثری روی وضعیت منگنز نداشت ، ولی رژیم های غذایی با آهن  غیر هم بالا با کاهش منگنز سرم ، افزایش دفع ادراری آن و کاهش فعالیت آنزیم سوپراکسید دیس موتاز که وابسته به منگنز است ، ارتباط داشتند .

حمل:  منگنزدر پیوند با یک ماکرو گلوبولین ، ترانسفرین و ترانس منگانین حمل می شود.

دفع :منگنز بعد از  ترشح اسیدهای صفراوی به روده به طور عمده از طریق مدفوع صورت می گیرد .

ž

ž

اسلاید 3 :


عملکرد

 

محتوای منگنز بدن بزرگسال mg20-10 است که به طور عمده در بافت های غنی از میتوکندری تجمع می یابد . منگنز جزئی از آنزیم های متعدد شامل گلوتامین سنتتاز، پیرووات کربوکسیلاز و سوپراکسید دیس موتاز میتو کندریایی است. منگنز در ارتباط با تشکیل بافت های هم بند و اسکلتی ، رشد و تولید مثل و متابولیسم کربوهیدرات و لیپید است.

ž

اسلاید 4 :

DRI

AI منگنز /23 میلی گرم در روز برای مردان و 1/8میلی گرم در روز برای زنان است . برای کودکان 9 ساله و بالاتر این مقدار 2/2 -1/9 میلی گرم در روز برای پسران و 1/6 میلی گرم در روز برای دختران است. AI برای کودکان 1/5 – 1/2 میلی گرم در روز است که بستگی به سن آنها دارد.

ž

اسلاید 5 :

منابع غذایی و دریافت

غنی ترین منابع

دانه های کامل غلات

حبوبات

مغزها

چای

منابع متوسط

میوه و سبزیجات

منابع فقیر

بافت های حیوانی

غذاهای دریایی

محصولات لبنی

ž

اسلاید 6 :


کمبود

مطالعه کل رژیم غذایی توسط FDA نشان داد که دریافت منگنز در دختران نوجوان کمتر از مقدار توصیه شده می باشد، ولی شواهد فیزیولوژیکی ناکافی بودن مقدار دریافتی گزارش نشده است. داده های اثرات فیزیولوژیکی کمبود منگنز محدود به مطالعات حیوانی می باشد. این مطالعات ضرورت منگنز برای تولید مثل را در حیوانات نشان داده اند . کمبود منگنز در حیوانات سبب ناباروری هر دو  جنس و اختلالات شدید اسکلتی و ناهماهنگی در حرکت عضلات نوزادان که مادران آنها کمبود منگنز داشتند می گردد.

اسلاید 7 :

مسمومیت

مسمومیت منگنز در کارگران معادن رخ می دهد که ناشی از جذب منگنز از طریق دستگاه تنفس می باشد. منگنز اضافه که در کبد و سیستم عصبی مرکزی تجمع می یابد سبب بروز علایمی شبیه پارکینسون می شود  مسمومیت در بیمارانی که تغذیه وریدی کامل حاوی منگنز دریافت می کنند نیز گزارش شده است. علایم شامل سردرد، گیجی و نتایج غیر طبیعی MRI  و اختلال عملکردی کبدی می باشد. تعیین حد بالای قابل تحمل دریافت منگنز مشکل می باشد.

اسلاید 8 :

کروم

žبرای اولین بار در اسل 1954 نقش زیستی برای کروم پیشنهاد شد. تا سال 1977  که با مکمل کروم اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران با تغذیه وریدی  بر طرف شد، کروم به عنوان ماده مغذی ضروری شناخته نشده بود.

ž

اسلاید 9 :

جذب ، انتقال ، ذخیره و دفع

جذب:

شکل های کروم آلی و معدنی مانند املاح دیگر به طور متفاوت جذب می شوند . کروم آلی به خوبی جذب می شود ولی به سرعت از بدن عبور می کند. جذب کروم با اگزالات افزایش می یابد و در حیوانات با کمبود آهن بیشتر از حیوانات با وضعیت کافی آهن است . این مسئله نشان دهنده مسیر مشترک جذب کروم با آهن است .جذب کروم از کلرید کروم با نوع کربوهیدرات مصرف شده غذایی تغییر می کند. به طوری که نشاسته در مقایسه با شکر جذب کروم را افزایش می دهد .

ž

اسلاید 10 :

 

حمل:

و آهن توسط ترانسفرین حمل می شوند . در صورت بالا بودن اشباع ترانسفرین با آهن ، آلبومین نیز می تواند کروم را حمل کند . آلفا و بتا گلوبولین ها و لیپوپروتئین نیز می توانند به کروم متصل شوند.

دفع : کروم معدنی عمدتاً از طریق کلیه دفع می شود. مقدار کمی از آن نیز از طریق مو، عرق و صفرا دفع می گردد. کروم آلی از طریق صفرا دفع می شود. ورزش سنگین ، ترومای جسمی یا افزایش دریافت قندهای ساده سبب افزایش دفع کروم می گردند.

 

ž

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید