بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 امام جعفر صادق(ع)

وقتی با هم دست می دهید ، دستان یکدیگر را بفشارید تا محبت میان شما جاری شود.

 

اسلاید 2 :

ارتباط چیست ؟

ارتباط از نظر واژگانی به معنای پوند دادن ، و تماس برقرار کردن است .

اسلاید 3 :

تعریف ارتباط

  • ارتباط جریانی است که طی آن دو یا چند نفر به تبادل اندیشه ها ، نظر ها باور ها ، و خواستهای خود می پردازند و این عمل را از طریق کلام و نمادهای غیر کلامی ،که برای طرفین ارتباط ، معنای مشترکی دارد ، انجام میدهد.
  • ارتباط یعنی تبادل اندیشه ها ، باورها ، و خواسته ها از طریق کلام و نمادهای غیر کلامی . انسان ها در سایه تمام ارتباط های خویش ، به ارضای نیازهایشان می اندیشند.

اسلاید 4 :

انواع ارتباط

  • در مجموع ارتباط ها به زبان خیلی ساده دو نوعند : ارتباط مستقیم و ارتباط غیر مستقیم . ارتباط مستقیم آن است که پیامتان را رودر رو بیان می کنید بدون آنکه از فردی به عنوان واسطه یا از ابزار ها و وسایل بهره ببرید مثل زمانی که سر کلاس درس ،چشم در چشم معلم دارید .
  • ارتباط غیر مستقیم هم که با این اوصاف ، مشخص است . مثل زمانی که پای اینترنت هستید یا مثل همین الان که حرفهای مر از خطوط کتاب در یافت می کنید .

اسلاید 5 :

  • در نزدیک شدن ما به دیگران و برقراری رابطه با دنیای پیرامونمان دوعامل نقش مهمی دارند.

 1- عوامل درونی

 2- عوامل بیرونی .

عوامل درونی به شخصیت ما مربوط است و عوامل بیرونی به محیط اطراف ما مربوط می شوند.

اسلاید 6 :

عوامل دخیل در شکل گیری ارتباط

الف – عوامل درونی

  • شخصیت
  • خصوصات فردی
  • احسان نیاز
  • باورها
  • علایق

ب- عوامل بیرونی

  • محیط
  • نزدیک بودن
  • معاشرت
  • تشابه فیزیکی
  • مبادله اجتماعی

اسلاید 7 :

  • الف – عوامل درونی

1- شخصیت : حتما دیده اید که بعضی ها ذاتا خنده رو هستند و با دیگران رابطه برقرار می کنند در عوض گروهی دیگر اساسا درون گرا هستند کمتر با دیگران به سرعت ارتباط برقرار می کنند . ولی همیشه این طور نیست . افراد گروه اول هم گاهی احساس می کنند باید با دیگران ارتباط بیشتر برقرار کنند تا احساس بهتری داشته باشند . مثلا وقتی در شهری زلزله می آید مردم ترجیح می دهند کنار هم باشند تا ترسها کمتر شود .

اسلاید 8 :

2- خصوصات فردی :  در واقع تعریف دیگری از شخصیت است. اشخاص درون گرا بیشتر دلشان می خواهد با افراد همانند خود رابطه داشته باشند و افراد برون گرادلشان می خواهد با همه ارتباط برقرار کنند.

3- احسان نیاز: یکی از عواملی که ما را به طرف ارتباط با دیگران سوق می دهد.

4- باورها: ما بر اساس باورهایمان، به ارتباط با دیگران علاقه مند می شویم. مثلاً کسی با باورهای دینی بیشتر تمایل دارد با شخصی که باورهایش مشابه اوست ارتباط برقرار کند.

5- علایق: اشتراک علایق ما را به طرف ارتباط با یکدیگر می کشاند مثلاً کسی که اهل موسیقی پاپ است به کنسرت موسیقی پاپ می رود. هر چند ممکن است به صرف دوست داشتن موسیقی از کنسرت موسیقی سنتی هم لذت ببردکه آن مربوط می شود به علاقه داشتن به موسیقی.

اسلاید 9 :

ب- عوامل بیرونی:

1- محیط:به انواع و اقسام نمودها بر ما اثر می گذارند- برای توضیح این مطلب فقط کافی است توجه شمابه تبلیغات تلویزیونی معطوف شود.

2- نزدیک بودن: مثلاً اعضای ساکندر دو آپارتمان واقع در یک مجتمع، با هم بیشتر در ارتباط هستند تا اعضای دو آپارتمان واقع در یک مجتمع، با هم بیشتر در ارتباط هستند تا اعضای دو آپارتمان در دو محله جدا از هم (هیچ چیز خالی از استثنا نیست).

3- معاشرت: یعنی رفت و آمد داشتن، سبب برقراری ارتباط می شود اغلب با کسانی که بیشتر آنها را ببینیم ارتباط بیشتری برقرار می کنیم. از طرفی هر چه رابطه مان رودرروتر باشد ارتباط قویتری خواهیم داشت.

4- تشابه فیزیکی: ما را به سوی یکدیگر می کشد. اگر به اطراف خود دقیق شوید خواهید دید بسیاری دوستی ها میان کسانی است که از نظر ظاهری بیشتر به هم شبیه هستند.

5- مبادله اجتماعی : بسیاری وقت ها هم مجبور به برقراری ارتباط هستیم چون از ارتباط سود می بریم. در واقع نوعی مبادله اجتماعی در کار است. مثلاً اگر معلم شما، شما را بیشتر تشویق کند شما رابطه بهتری با او خواهید داشت چون سود عایدتان
می شود (که آموزش بیشتر و تشویق بیشتر است) تامعلم دیگری که همیشه شما را توبیخ می کند.

اسلاید 10 :

اثر ارتباط بر سلامت :

1- مستقیم

2- غیر مستقیم

اثر مستقیم: یکی از تاثیرات ارتباط اثر مستقیم است یعنی از نظر فیزیکی از یکدیگر مراقبت می کنند . مثلاً در هنگام فوت یکی از بستگان, یکی خرما می خرد, یکی تدارک مراسم تشییع و تدفین رامی دهد ، یکی مسجد محل را برای عزاداری آماده می کند، یکی آگهی به روزنامه می دهد و ... در حالی که صاحب عزا از نظر جسمی و روانی به تنهایی قادر به انجام این اعمال نخواهد بود

غیر مستقیم: از طرفی یک اثر دیگر ارتباط، اثر غیر مستقیم است که به ما کمک می کند وجهه و موقعیت خود را حفظ کنیم و بحران را پشت سر بگذاریم. چرا مجلس عزای پدر دوستتان می روید؟ زیرا می خواهید به او پیام بدهید که(من هستم، از تو حمایت می کنم و با تو همدرد هستم.)

اثر ارتباط بر شادی:

  از طرف دیگر روابط می توانند شادی آفرین باشند . تحقیقات روانشناسی نشان داده است آنها که روابط قوی تری دارند کمتر احساس تنهایی می کنند و لذا شادتر هستند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید