بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—بخش اول : مقدمه و تعاریف

—بخش دوم : ضرورتها و اهداف مهندسی فرهنگی

—بخش سوم : اجزا و صنایع اثرگذار در مهندسی فرهنگی

—بخش چهارم : آسیب شناسی و مهندسی فرهنگی

—بخش پنجم: اسناد بالادستی و استراتژی سازمانی

—بخش ششم: نتایج مهندسی فرهنگی سازمان

—

—

اسلاید 2 :

سازمان تأمین اجتماعی در تعاملات و ارتباطات اجتماعی خود از یک سو با اقشار و طبقات گوناگون اجتماعی و تشکل های مدنی و صنفی در حوزه کارگری ،بازنشستگی و کارفرمایی روبرو است و از طرف دیگر با وجود تعداد 63 هزار نفر همکار سازمانی در بیش از 1000 واحد اجرایی بیمه ای و درمانی استانی و ستادی و حدود 40 میلیون نفرجامعه هدف(حدود 12.8میلیون بیمه شده اصلی و 27 میلیون تبعی ، بیش از 2.5 میلیون نفر مستمری بگیر و پوشش 1.3 میلیون کارگاه با طیف وسیعی  از مردم و انسانها بعنوان مهمترین عنصر دارای عمل و عکس العمل (تز و انتی تز ) مورد نظر در بحث جامعه شناسی فرهنگی در ارتباط است. این در حالی است در سال 1393 تنها در حوزه مراجعات درمانی ،مردم بیش از 121 میلیون بار به مراکز درمانی سازمان اعم از درمان مستقیم و غیر مستقیم مراجعه کرده اند و در سال 1340 تعداد کارگاههای  تحت پوشش سازمان 6200 مورد با وجود 33 شعبه بیمه ای و حضور 2700 کارمند سازمانی و تعداد حدود 318 هزار بیمه شده و مستمری بگیر  بوده است و رشد فزاینده جامعه هدف سازمان در طی حدود نیم قرن گذشته منتهی به سال 1394را نشان میدهد.

اسلاید 3 :

جایگاه تامین اجتماعی در نظام ج.ا.ا

  اصل 29 قانون اساسی: برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ،بیکاری ،پیری ،از کار افتادگی ،بی سرپرستی ،در راه مانده گی ،حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی (وظایف حاکمیتی)

  امام خمینی (ره): کسی که در جایی کار می کند باید خود و خانواده اش تامین باشد تا اینکه به کارش دلبستگی نشان دهد.

—مقام معظم رهبری : 25 /1376/4 : نظام جمهوری اسلامی نظامی است که اساساً با تأمین اجتماعی به این صورتی که امروز در دنیا رایج است ، موافق است و در شمار آن نظام هایی نیست که به شکل فلسفی و زیربنایی با کارهای تأمینی در جامعه  مخالفند .

— - ما معتقدیم که مسئولان کشور و دولت باید به شکل ویژه ای طبقاتی را که نیازمند کمک هستند ، مشمول کمک رسانی کنند که البته این موضوع در سازمان تأمین اجتماعی به صورت بیمه های اجتماعی و کارهای تأمینی انجام می گیرد که با اساس و فلسفه نظام اسلامی منطبق است و هرچه تلاش شود پوشش بیمه ای به شکل صحیح تری گسترش یابد و افراد و خانواده ها را به تلاش بیشتری وادار کند و موجب شکوفایی جامعه شود با اهداف متعالی نظام منطبق تر است .

—ریاست محترم جمهوری:آن روزی کشورما آباد و سربلند است که در مزارع و کارخانه های ایران اسلامی کارگران ما با نشاط و بدون دغدغه مشغول کار و فعالیت باشند .

—

 

اسلاید 4 :

نمایه ای از عملکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان ( بر اساس گزارشهای مکتوب و موجود )

  در قبل از انحلال

-سال1382 برگزاری 52 مورد همایش استانی و 5 مورد همایش کشوری در حوزه شرکای اجتماعی ،راه اندازی مراکز مشاوره سازمان،تولیدات گسترده مطبوعاتی و آثار مکتوب رسانه ای ،تولید 74 قسمت برنامه صدا وسیمای کارشناسی محور و ...

-سال 1383تولید و چاپ  183 هزار نسخه کتاب در 5 عنوان ، تقویت مراکز مشاوره ،راه اندازی مرکز ندای  142، و برنامه های سال 82 وتولید بیش از 3 میلیون بروشور اطلاع رسانی از خدمات سازمان

-سال 1384و 85 تولید و چاپ 170هزار کتب و جزوات اطلاع رسانی در 6 موضوع بیمه شده گان،بیماران خاص ،روحانیون و تبیین بیمه های اجتماعی و بحثهای آموزشی و درمانی و فرهنگی و ... چاپ آثار مطبوعاتی گسترده ،100 برنامه رادیو و تلویزیونی در صدا و شیکه های 2و3و5 سیما،انجام کارهای شمترک با اداره آموزش ،روابط عمومی و موسسه پژوهش

-قبل از سال 1387 برگزاری 27 همایش سراسری و استانی ویژه تشکلها و شرکای اجتماعی ،برگزاری 120مورد نشست هم اندیشی با مجامع کارگری ،141 مورد نشست با تشکلهای بازنشستگی و 40 مورد نشست با تشکلهای کارفرمایی و ...

-بعد از احیای مجدد

-برگزاری همایش ملی تکریم کارفرمایان ،بازنشستگان و کارگران ،برگزاری 18 نشست هم اندیشی ستادی ویژه شرکاء با مدیران ارشد و حضور روسای تشکلها،راه اندازی دبیرخانه شرکای اجتماعی،جاپ و توزیع 120 هزار نسخه بروشور اطلاع رسانی و 1200 جلد کتاب در 2 موضوع،پیگیری درج مطالب مرتبط با تامین اجتماعی در کتب درسی و جلسات آشنایی دانشگاهیان با مقوله تامین اجتماعی در دانشگاهها، سفر زیارتی کرامت رضوی و انتشار 2 شماره  نشریه همراه و ...

    

انشاءا...  که اصحاب فکر و اندیشه سازمان که بحمدا... تعداد آنها در درون سازمان و جامعه شرکاءکم نیست و حضور ایشان سرمایه اجتماعی و اصلی سازمان می باشد در برنامه ریزی خرد و کلان سازمان با  پاسخ به  سوالات این بحث ، از غربت یا به تعبیری از غفلت فرهنگی در قدمت 60و چند  ساله سازمان تامین اجتماعی بکاهند.

اسلاید 5 :

—تعریف فرهنگ

—-فرهنگ واژه اي فارسی به معناي جلو ، بالا و پیش برنده در امر دانش و ادب به کار میرود

—-و در زبان انگلیسی  «Culture» به معناي کشیدن و نیز تعلیم و تربیت میباشد.  این واژه در ابتدا به معناي کشت و زراعت بوده و از قرن نوزدهم به بعد مردمشناسان آن را در معناي جدید به کار گرفتند

—-در ادبیات دانشمندان علوم اجتماعی زبان عرب  معادل « ثقافه » به معناي آموختن، ماهر شدن و یافتن آمده است

—-تایلر  : « فرهنگ مجموعه ي به هم پیوسته اي از اندیشه ها  شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن و بالاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی یک جامعه میباشد است که فرد به عنوان عضو جامعه، از جامعه ي خود فرا میگیرد و در برابر آن جامعه وظایف و تعهداتی را بر عهده می گیرد

—- امام راحل (ره) درباره ي فرهنگ و نقش وجودي و جوهري آن در زندگی انسانها میفرماید :  فرهنگ کارخانه ي آدمسازي است، چنانچه انبیا هم براي همین معنا آمده اند که آدم درست کنند

—- مقام معظم رهبري : فرهنگ عبارتست از ذهنیات، اندیشه هاکه باید اولویت نخست هر جامعه قرار گیرد.

—-در حالی که بیش از یکصد و پنجاه تعریف براي فرهنگ برشمرده اند،دیوید بارکر در خصوص اهداف  مطالعات (مهندسی) فرهنگی معتقد است این رشته تا حدی بار سیاسی دارد و سه هدف تحلیل ،آموزش و سیاستگذاری را دنبال می کند

—- فرهنگشناسی شاخه ای از مردم شناسی است که فرهنگ (نهادها،فناوریها و ایدئولوژیها ) را بعنوان یک نظام مشخص از پدیدهها بر پایه اصول خود سازمان یافته ، می شناسد.

اسلاید 6 :

 تعریف و مفهوم فرهنگ سازمانی

—فرهنگ سازمانی سابقه ي طولانی دارد و پدیدهاي واقعی و محکم است که تغییر آن در سازمان بسیار دشوار میباشد. صاحبنظران  علم مدیریت بر این باورند که اگر قرار است در سازمانی تغییراتی ایجاد کرد که مؤثر و پایدار باشند، باید فرهنگ آن سازمان را دچار تحول و تغییر نمود. از این رو مدیران عالی سازمانها ناگزیرند به فرهنگ آن سازمان توجه نمایند.

—فرهنگ مناسب کاري که به خوبی بین مدیریت و کارکنان گسترش یافته باشد، به تحکیم تعهد سازمانی، ارتقاي اخلاقیات، عملکرد مؤثرتر و عموماً به بهره وري بالاتر منجر میگردد.(شاین ،1383:20)

—اندیشمندان علم مدیریت، ریشه ي موفقیتها و شکستهاي هر سازمان را در فرهنگ آن جستجو میکنند و معتقدند همان طور که انسانها داراي شخصیت منحصربه فرد و متمایز از یکدیگر میباشند، سازمانها نیز به واسطه ي فرهنگشان داراي شخصیتی منحصربه فرد و جداگانه هستند.

—

اسلاید 7 :

 تعریف و مفهوم فرهنگ سازمانی

—فرهنگ سازمانی سابقه ي طولانی دارد و پدیدهاي واقعی و محکم است که تغییر آن در سازمان بسیار دشوار میباشد. صاحبنظران  علم مدیریت بر این باورند که اگر قرار است در سازمانی تغییراتی ایجاد کرد که مؤثر و پایدار باشند، باید فرهنگ آن سازمان را دچار تحول و تغییر نمود. از این رو مدیران عالی سازمانها ناگزیرند به فرهنگ آن سازمان توجه نمایند.

—فرهنگ مناسب کاري که به خوبی بین مدیریت و کارکنان گسترش یافته باشد، به تحکیم تعهد سازمانی، ارتقاي اخلاقیات، عملکرد مؤثرتر و عموماً به بهره وري بالاتر منجر میگردد.(شاین ،1383:20)

—اندیشمندان علم مدیریت، ریشه ي موفقیتها و شکستهاي هر سازمان را در فرهنگ آن جستجو میکنند و معتقدند همان طور که انسانها داراي شخصیت منحصربه فرد و متمایز از یکدیگر میباشند، سازمانها نیز به واسطه ي فرهنگشان داراي شخصیتی منحصربه فرد و جداگانه هستند.

—

اسلاید 8 :

مهندسي فرهنگ:

—فرايند بازشناسي، آسيب شناسي، پالايش و ارتقاء بخشي فرهنگ و جهت دهي آن بر پايه اهداف سازمانی با توجه به شرايط و مقتضيات ملي و جهاني.

بایسته های مفهوم مهندسی فرهنگی:

—مهندسي فرهنگي واژه‌اي تركيبي و پيچيده است كه گشايش آن مستلزم نگاهي جدا و در عين حال تركيبي به واژه‌هاي فرهنگ و مهندسي و رويكرد سيستمي خواهد بود. مهندسي نيز عبارت است از مجموعه مهارتهايي كه با استفاده از معلومات رياضي و علوم طبيعي كه در اثر مطالعه، تمرين و تكرار حاصل شده‌اند و ما را به بهره‌گيري اقتصادي‌تر از مواد اوليه و منابع طبيعي در جهت منافع انساني رهنمون مي‌كنند.

—با توجه به ضرورت نگاه سيستمي به فرهنگ، برنامه‌ريزي فرهنگي سرلوحه مباحث مهندسي فرهنگي قرار مي‌گيرد. برنامه‌ريزي فرهنگي بدون توجه به تحولات اقتصادي، سياسي و اجتماعي موثر نخواهد بود و از طرف ديگر نيز صبغة فرهنگي بايد در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي مورد بررسي قرار گيرد.

 

اسلاید 9 :

—حیات هر سازمانی به فرهنگ آن بستگی دارد. پس سازمانها وظیفه دارند که برای ادامه ي حیات انسانی و تکامل معنوی خویش، محیط زیست فرهنگی خود را مهندسی و مدیریت کرده و آن را از ضعف ها پاک سازند، همچنین عناصر و مؤلفه های حیات بخش آن را تقویت نمایند و از نفوذ و ورود عناصر آلاینده و خسارت بخش فرهنگ دیگر، جلوگیری نمایند. بنابراین می توان گفت که مهندسی فرهنگی در هر سازمانی، برای تحقق فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی می باشد.

در مهندسی فرهنگی سازمان  این زمینه فراهم می شود که اولا مجموعه عناصر و اجزای فرهنگی  در جهت تحقق اهداف فرهنگی منسجم باشد و در ثانی اگر نیاز به تحول، پویایی و تغییر اهداف فرهنگی احساس شد، این کار نیز انجام شود تا مهندسی فرهنگی شکل گرفته و سازمان برای رسیدن به اهداف متعالی فرهنگی خود موفق گردد. مهندسی فرهنگی به بیان دیگر مهندسی سیستم فرهنگ است. بنابراین در یک سیستم مهندسی شده، نقش و وظیفه ي هر یک از اجزاء به خوبی مشخص شده و تعامل هر یک از عناصر و اجزاء با یکدیگر مشخص می‌باشد، به‌گونه ای که این سیستم، کارکرد لازم را داشته و به هدف خود دست یابد .

اسلاید 10 :

5منظر گاه بررسی و تحلیل فرهنگی از منظر استوارت هال:

—-ساخت نهاد فرهنگی که در جامعه شامل زبان،هویت (اشخاص)،خانواده و رسانه و .... و در سازمانها شامل اجزای اداری و سازمانی می شود.

—-تاریخ فرهنگی و تداوم صور فرهنگی شامل بازتولید فرهنگ در زمان و مکانهای متفاوت میشود که تاریخچه فعالیت 60 ساله سازمان یک هویت و شکل فرهنگی خاصی در بین همکاران سازمانی ایجاد کرده است مانند اعتقاد به غیر دولتی بودن سازمان و مستقل بودن از ساختار دولتی و همچنین بحث کلید واژه هایی مانند سه جانبه گرایی ،شرکای اجتماعی و یا پول بیمه شده گان

—-تولید و توزیع اجتماعی فرهنگ شامل محصولات و نمادهای بین مردم شامل آثار مکتوب دیداری ،شنیداری و نوشتاری که توسط اجزای فرهنگی سازمان تهیه و ارایه می شود و بعنوان یکی از شاخصهای ارزشیابی مزایای انگیزشی همکاران فرهنگی سازمان نیز منظور میشود .

—-دریافت و تاثیرات فرهنگی شامل بازخورد گیری فعالیتها و کارکردهای فرهنگی سازمان با توجه به تنوع قومیتی و محیطی ،بطوریکه اگر قرار باشد بیمه گریزی را با فرهنگ سازی بین آحاد جامعه کم کنیم شاید اقدام و بازخورد گیری آن در مناطق مختلف قومیتی و مذهبی ایران مکانیزم های متفاوتی لزوما و مسیرهای اجرایی متفاوت داشته باشد.

—-معنا و اقلام اجتماعی شامل بررسی و توجه به عاملان فرهنگی بجای پذیرش مظاهر آشکار یعنی بجای اینکه کاهش تعهد سازمانی در سالهای اخیر را بعنوان یک آسیب جدی و اجتماعی سازمان مطرح کنیم بهتر و مناسبتر است بستر کارکردی این آسیب را در سالهای اخیر بررسی کنیم که چه  عاملهایی  باعث کاهش تعهد سازمانی شده است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید