بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

موتورهاي الكتريكي

 يك موتورالكتريكي الكتريسيته رابه حركت مكانيكي تبديل   مي كند.

عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسيته است توسط ‍‍ژنراتور صورت مي گيرد. 

اسلاید 2 :


اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارد. در یک موتور دوار بخش متحرک که معمولاً درون موتوراست  روتوروبخش ثابت استاتور خوانده مي شود.

اسلاید 3 :

انواع موتورها

DCموتورهاي -1

AC-موتورهاي 2

اسلاید 4 :

DC موتورهاي

یکی از اولین موتورهای دوار، توسط مايكل فارادي درسال 1821 م ساخته شد.

يك موتوردي سي ماشيني است كه وقتي به آن جريان مستقيم داده مي شودمي تواند براي كارهاي مكانيكي از قبيل به حركت درآوردن پمپ ها گرداندن ماشين هاي ابزار و غيره به كار رود.همچنين از موتورهاي الكتريكي جريان مستقيم به طور وسيعي براي كاربردهاي كه به كنترل سرعت نياز دارد استفاده مي شود.بعضي از اين موارد عبارتند از:پرسهاي دستگاه چاپ. قطارهاي برقي .وسايل نقليه و آسانسورها. موتورهاي جريان مستقيم در اندازه هاي مختلفي از100/1 اسب بخار تا هزارها اسب ساخته مي شود.

اسلاید 5 :

سرعت موتور دي سي به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور بستگی دارد.سرعت موتور دي سي وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها(نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می‌شود.به دليل اينكه این نوع از موتورمی‌تواند در    
سرعت هاي پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند معمولااز آن در كاربردهاي كششي نظير لوكوموتيوها استفاده مي كنند.،

 

اسلاید 6 :

DC ساختمان موتور

قسمت هاي اصلي موتوردي سي عبارتند از:

1- آرميچر

2- قطب هاي ميدان تحريك

3- قاب بدنه

4- كاسه موتور(قالپاق ها)

5- جاروبك هاي نگه دارنده

 

اسلاید 7 :

انواع موتورهاي دي سي

1- موتورهاي سري

2- موتور شنت(موازي)

3-موتورهاي كمپوند

این سه نوع از نظر شکل ظاهری مشابه اند. تفاوت آنها در ساختمان سیم پیچی کلافهای میدان تحریک و اتصال بین کلافهای میدان و آرمیچر است.

اسلاید 8 :

موتورهاي سري

موتورهای سری شامل سیم پیچ های میدان متشکل از چندین دورسیم که به طور سری با آرمیچر قرار گرفته اند ، می باشد که در شکل دیده می شود. . این موتور دارای گشتاور راه اندازی زیاد و مشخصۀ سرعت متغیر می باشد . هر چه بار بیشتر باشد ، سرعت آن کاهش می یابد . موتور سری عموماً در جرثقیل های معمولی و کابل دار ، قطارهای برقی و غیره به کار می رود .

 

اسلاید 9 :

موتور شنت (موازی)

شامل یک میدان متشکل از تعداد زیادی دورسیم پیچی است که به طور موازی با آرمیچرمتصل شده است و در شکل دیده می شود. این موتور دارای گشتاور متوسط و مشخصۀ سرعت ثابت می باشد و برای کاربردهایی که احتیاج به سرعت ثابت دارند ، از قبیل پرس مته ای و دستگاههای تراش و غیره به کار می رود.

اسلاید 10 :

موتور كمپوند

در موتورهای كمپوندکه در شکل ديده مي شوند،هرکلاف میدان ترکیبی ازمیدانهای سری وشنت بوده ومتشکل ازدوقسمت می باشد. یک قسمت(میدان سری) به طورسری به آرمیچرمتصل شده وقسمت دیگر(میدان شنت) به طورموازی با آرمیچراتصال یافته است.مشخصات اين موتور تركيبي از موتور سري وموتور شنت مي باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید