بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعريف شوراي بين المللي موزه ها از موزه: موزه يك سازمان غير انتفاعي دائمي است كه در خدمت جامعه و پيشرفت آن قرار دارد وبه روي عموم باز است. اين سازمان شواهد مادي مربوط به انسان ها و محيط زيست ايشان را به منظور مطالعه، آموزش، كسب لذت، گردآوري و حفاظت كرده مورد پژوهش قرار مي دهد و آنها را به نمايش مي گذارد.

اسلاید 2 :

موزه:
موزه واژه ای است هلنی تبار که صورت هلنی آن توماسیون یا موسیون میباشد. موزه در عصر کلاسیک که به معنای حقیقی خود بود به نیایشگاه یا پرستشگاه مُزها اطلاق می شد. اساطیر یونان باستان  مُزها 9 الهه یونانی بودند که پدرشان زوئوس و مادرشان مِنموزینه  بوده است. بر طبق اساطیر یونانی، فراموشی و حافظه دو چشمه مجاور هم هستند. چشم فراموشی  لَـته وچشم حافظه همان مِنموزینه  است. مُـزها زمانی دراز به صورت یک مظهر موسیقی جدا ناشدنی بودند که به طور کلی کار شعر و موسیقی را بر عهده داشتند و لغت موسیقی music نیز از muses گرفته شده است. در روزگار بعد هر یک از مُزها مظهر یکی از هنرهای رایج یونانی گردیدند (تاریخ،تئاتر، شعر، رقص و...)
بنابر اساطیر یونانی، مِنموزینه دختر آسمان و زمین است. او الهه خاطره، تذکر و یاد و مشتقات آن از همین واژه اخذ شده است.

اسلاید 3 :

تعریف موزه در لغت نامه دهخدا:کلمه یونانی موزه یعنی مجلس و مکانی وقف شده به فرشتگان و مطالعه بر روی آنها .

آیین مُزها: خاستگاه این آیین ها با توجه به محرابه های ویژه مُزها در پیریا است. در سپیا هر5 سال یک بار به افتخار مُـزها جشنهایی برگزار میشد که مردم در آن به مشاعره میپرداختند. همچنین در آتن در نزدیکی آکروپلیس کوهی بنام المپوس به مُزها اختصاص داشته که در آن جا به ستایش مُزها می پرداختند.



موزه در حال حاضر: در یک تعریف کلی موزه ، نگاه امروز به دیروز است. موزه نهاد اجتماعی مدرنی است که مفهوم خود را از حضور ملت به دست می آورد. در واقع موزه نهادی است که گنجینه ها را از حوزه خصوصی و وابسته، به حوزه عمومی و    مردمی می کشاند.

اسلاید 4 :

تاريخ موزه ها

كلمه موزه Museum اولين بار در انگليسي در قرن 17 م. از واژه يوناني Mouseion كه به معناي محل زندگي موز، الهه يوناني، دختر زئوس يا ژئوپيتر است.

اگر چه موزه ها در اصل نهادي سر برآورده از تمدن مغرب به شمار مي روند، ليكن ايده هايي كه در شكل گيري آن نقش آفرين بودند، دير زماني است كه در فرهنگ هاي غير غربي نيز نمايان گرديده اند.

به طور مثال:

در قرن 16ق.م. در چين  اشياي گرانبها براي نگهداري به آرامگاه ها و معابد سپرده مي شدند.

در هند باستان نقاشي ها را براي مقاصد آموزشي يا تماشا و لذت عموم در گالري هايي به نمايش در مي آوردند.

اسلاید 5 :

هدف موزه ها:

گردآوري و نگه داري، تحقيق، انتقال و نمايش شواهد بر جاي مانده از انسان و محيط زيست او به منظور بررسي، آموزش و بهره برداري معنوي است.

تعريفي ديگر موزه: بنيادي است که سه وظيفه اصلي جمع آوري، نگه داشت .و نمايش اشيا را بر عهده دارد

اسلاید 6 :

اولين موزه هايي که در دنيا شکل گرفتند، هدف خاصي نداشتند. اماکن و پرستشگاههاي مقدس

چون کليساي کاتوليک،  معابد يوناني و پرستشگاه هاي بودايي در ژاپن را در بر مي گرفتند.

در دوره رنسانس که تحول عظيم فرهنگي.هنري در اروپا (قرن پانزدهم به بعد) پديد آمد، موزه ها نيز بيشتر مورد توجه قرار گرفتند و ارزش راستين خود را باز يافتند.

اولين موزه تاريخ طبيعي جهان و اولين موردي كه موزه ناميده شد. در سال 1683 ميلادي در آکسفورد انگلستان با نام موزه آشمولين.

اسلاید 7 :

اوج هنري موزه داري جهان را مي توان در موزه لوور پاريس ديد. اين موزه که هم اکنون به صورت يک مرکز بزرگ پژوهشي در آمده است. بزرگترين موزه دنيا محسوب مي شود.ساختمان اين موزه قبل از انقلاب کبير فرانسه، يکي از کاخ هاي سلطنتي فرانسه بود که در آن آثار با ارزش هنري نگه داري مي شد.پس از انقلاب کبير فرانسه در سال 1789م اين کاخ با آثارش به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 م تبديل به موزه ملي فرانسه گرديد.

اسلاید 8 :

سال 1889 م دمورگان به ايران آمد و به حفاري پرداخت سپس در سال 1895 م امتياز حفاري در ايران را از ناصرالدين شاه گرفت و بعد از آن در زمان مظفرالدين شاه آن را تمديد کرد که به موجب آن امتياز انحصار حفاري باستانشناسي در تمام ايران به دولت فرانسه واگذار شد. در اين مدت بيشتر اشياي تاريخي و منحصر به فرد چون لوح قانون حمورابي و ...زينت بخش موزه لوور پاريس شد.

اسلاید 9 :

  تاريخ تشکيل اولين موزه در ايران را بايدگنجينه هاي گرانبهايي که

  باستان شناسان به دست آورده اند.

اولين بار به دستور ناصرالدين شاه قاجار در داخل سلطنتي کاخ گلستان، تالاري

به موزه اختصاص يافت.

که سپس همين مکان با ملحقاتي غني تر شد و به نام موزه " همايوني " گشايش يافت. اين موزه پس از مدتي از بين رفت.جواهرات آن به خزانه بانک ملي انتقال يافت و بعدا به موزه مجهزي تبديل شد و سلاح هاي آن به موزه دانشکده افسري سپرده شد.

اسلاید 10 :

موزه به معناي عرف كلمه در ايران:  سال 1295 / 1916

موزه ملي : توسط مرتضي قلي خان ممتازالملك - در يكي از اطاق هاي

مدرسه دارالفنون مجموعه اي از اشيا مختلف در آن جمع آوري گرديد.

با خريد عمارت مسعوديه (سال 1304) اين اشيا به اطاقي در اين محل

انتقال داده مي شود.

با تاسيس موزه ايران باستان در سال 1315 به اين محل انتقال يافت.  

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید