بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

. رشد و خصوصیات نانو لوله ها

. روش های رشد نانو لوله

 . رشد بهسازی نانو لوله های تک یواره

.مکانیزم رشد نانو لوله های تک دیواره

.رسوب بخار شیمیائی برای تولید نانو لوله های کربنی چند دیواره

. ساختار به صف در امده نانو لوله ها ی چند دیواره

اسلاید 2 :

فناوري‌نانو واژه‌اي است كلي كه به تمام فناوري‌هاي پيشرفته در عرصه كار با مقياس نانو اطلاق مي‌شود. معمولاً منظور از مقياس نانوابعادي در حدود 1nm تا 100nm مي‌باشد. (1 نانومتر يک ميليارديم متر است).
اولين جرقه فناوري نانو (البته در آن زمان هنوز به اين نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در اين سال ريچارد فاينمن طي يك سخنراني با عنوان «فضاي زيادي در سطوح پايين وجود دارد» ايده فناوري نانو را مطرح ساخت. وي اين نظريه را ارائه داد كه در آينده‌اي نزديك مي‌توانيم مولكول‌ها و اتم‌ها را به صورت مسقيم دستكاري كنيم.
واژه فناوري نانو اولين بار توسط نوريوتاينگوچي استاد دانشگاه علوم توكيو در سال 1974 بر زبانها جاري شد. او اين واژه را براي توصيف ساخت مواد (وسايل) دقيقي كه تلورانس ابعادي آنها در حد نانومتر مي‌باشد، به كار برد. در سال 1986 اين واژه توسط كي اريك دركسلر در کتابي تحت عنوان : «موتور آفرينش: آغاز دوران فناوري‌نانو»بازآفريني و تعريف مجدد شد. وي اين واژه را به شكل عميق‌تري در رساله دكتراي خود مورد بررسي قرار داده و بعدها آنرا در کتابي تحت عنوان «نانوسيستم‌ها ماشين‌هاي مولكولي چگونگي ساخت و محاسبات آنها» توسعه داد.

اسلاید 3 :

فلورنها قفسهایی با شبکه کروی از60 اتم آرایش یافته هستند ، که به صورت 6 ضلعی و 5 ضلعی به هم زنجیر شده اند . نانو لوله های کربنی از رول شدن صفحات گرافیتی حاوی آرایه های 6 ضلعی کربنی که به صورت لوله ایجاد می شود ، دارای خواص و روش مشابه با فلورنها هستند . اولین روش تولید آن به این صورت بود که 150 آمپر از یک میله کربنی عبور داده و دوده بنزن استخراج می شود که محلول ارغوانی حاصل حاوی C60 است . فلورنها از نظر فیزیکی بیش از حد قوی هستند .

اسلاید 4 :

گرافیت یکی از آلوتروپ‌های کربن است که ساختار لایه-لایه داشته و به رنگ سیاه است. از گرافیت به عنوان الکترودهای کوره، روان کننده، مادهٔ نسوز، قطعات الکتریکی، رنگ‌ها، فولادهای پرکربن و چدن‌ها و... استفاده می‌شود.

فولریت (فولرین ها، مولکولهایی در حد بیلیونیوم متر هستند که در شکل ساده آن، 60 اتم کربن یک لایه گرافیتی با ساختمان 3 بعدی منحنی، شبیه به روروئک (روروئکی که قسمت جلوی آن مانند چوب اسکی خم شده)، تشکیل می‌‌دهند .

اَلماس یکی از سنگ‌های قیمتی و یکی از آلوتروپ‌های است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد.

اسلاید 5 :

رشد و خصوصیات نانو لوله ها

رسوب بخار شيميايي اين امكان را به ما م يدهد كه نانولول ههايي با كيفيت خوب و با توليد بالا ساخته شود.

    كنترل شده بر پايه مواد كاتاليزوري مدلسازي شده م يتواند ساختار نانولول هاي منظمي را ايجاد كند.

در ژاپن اولين نانولول ههاي چند ديواره را در كربن دوده اي حاصل از تخليه NEC از آزمايشگاه Ijima

در سال 1991قوس الكتريكي مشاهده كردند.

اسلاید 6 :

روشهاي رشد نانولوله

  1. 1. تخليه قوس
  2. 2. روش تابش ليزر
  3. رسوب بخار شيميايي

اسلاید 7 :

1. روش تخلیه قوس

در روش تخليه قوس اتمهاي كربن بوسيله عبور جريان بالا از دو قطب آند و كاتد در داخل پلاسماي گاز هليم داغ شده بخار ميشوند. (شكل 1)

اسلاید 8 :

  1. 3. رسوب بخار شيميايي

    روش و مكانيزم معمول

    روش رسوب بخارشيميايي موفقيتهايي در ساخت فيبرهاي كربني و مواد نانولول هاي از ده سال گذشته تا حالا داشته است.

    در شكل 1 مراحل رشد روش CVD بصورت شماتيك نشان داده شده است.

اسلاید 9 :

رشد و بهسازي نانولول ههاي تك ديواره:

براي زمان طولاني تخليه قوس وتابش ليزر روشهاي تقريبا كامل براي توليد نانو لول ههاي تك ديواره بودند. چندين مطلب در مورد اين روشها وجود دارد.

اولا: هر دو روش مبتني بر بخار اتمهاي كربن درون محفظه كوچك هستند كه ميزان توليد نانولول ه پايين م يباشد.

ثانيا: نانولول ههايي كه بصورت تبخيري تهيه شده اند بصورت در هم پيچيده هستند كه براي خالص و تمييز كردن آنها با مشكل مواجه هستيم همچنين براي تهيه ساختارهاي نانو لول هاي. اخيرا رشد نانولول ههاي تك ديواره با ساختار كامل با استفاده از روش رسوب بخار شيميايي ميسر گشته است. براي مثال محققان كشف كرده اند كه با استفاده از متان بعنوان گاز منبع كربن و دما در رنج -8501000درجه سانتيگراد و استفاده از كاتاليزور مناسب م يتوان نانولول ههاي تك ديواره با كيفيت عالي تهيه كرد.

اسلاید 10 :

كاتاليست يك سطح به اندازه m²/g 200 و به حجم 800ميليمتر مكعب ارائه ميدهد(شكل 4 )

تصاوير بدست آمده از TEM و SEM نانولول ههاي سنتز شده با مقادير زياد كاتاليزور تحت شرايط خاص در مدت 15 دقيقه نشان داده شده است.

اين روش شامل شدت جريان عبور گاز 1000 ميليمتر در هر دقيقه از روي يك اينچ لوله واكنش دهنده كوارتز در900 درجه سانتيكراد میباشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید