بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

نظریه پایه توسعه استان مرکزی

در راستای تحقق اهداف چشم انداز بلند مدت توسعه کشور ، نظریه پایه توسعه ملی و جهت گیریهای آمایش سرزمین و با توجه به ویژگیهای استان، مأموریتها و وظایف اصلی استان به ترتیب بر پایه:

 «توسعه صنعت با تأکید بر تکمیل زنجیره ها و شکل گیری خوشه های صنعتی، توسعه کشاورزی و خدمات پشتیبان  تولید»استوار خواهد بود. تکیه بر اولویتهای فوق مانع بهره گیری از سایر توانمندیها و ظرفیتهای استان نخواهد بود.

اسلاید 2 :

اصلی ترین راهبردهای توسعه استان

1-توسعه صنعت با توجه به موقعیت استان در همجواری با قطبهای صنعتی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و محور ارتباطی شرقی –غربی کشور و ظرفیتهای تولیدی استان، با اولویت صنایع محصولات: شیمایی، پلاستیکی و لاستیکی، فلزی فابریکی، ماشین آلات و تجهیزات، کانی غیر فلزی و صنایع تولید سایر وسایل حمل و نقل با عملکرد ملی و فراملی.

2-توسعه صنایع مکمل فعالیتهای صنعتی مستقر در استان و قطبهای مهم صنعتی همجوار با تأکید بر تکمیل زنجیره های تولید و شکل گیری خوشه های صنعتی، ارتقاء سطح فناوری، افزایش سهم صنایع پاک و غیر آب بر و ساماندهی مکان استقرار واحدهای صنعتی.

اسلاید 3 :

3-توسعه فعالیتهای بخش کشاورزی با توجه به اقلیم متنوع و دشت های حاصلخیز با اولویت زیر بخشهای زراعت با محصولاتی نظیر(حبوبات،نبابات علوفه ای و غلات)، باغداری و (انار، انگور، پسته  میوه جات هسته دار) و تأکید بر جایگاه تخصصی در پرورش گل و گیاه زینتی و پرورش دام و طیور به شیوه صنعتی.

4-ارتقاء سطح فناوری و کیفیت تولید، استفاده ازروش های نوین تولید و آبیاری، گسترش الگوی کشت تخصصی، فشرده سازی و تجاری نمودن تولیدات بخش کشاورزی.

5-توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با فرآورده های بخش کشاورزی.

اسلاید 4 :

6-بهره برداری بهینه از آبهای موجود با تأکید بر افزایش راندمان مصرف و تأمین آب از طریق تقویت منابع آبهای زیرزمینی و انتقال بین حوضه ای.

7-ارتقاء کیفیت آب شرب با رعایت استانداردهای بهداشتی به ویژه در شهرهای اراک و ساوه.

8-توسعه و نوین سازی فعالیتهای معدنی و گسترش صنایع فرآوری معدنی بویژه در سنگهای تزئینی.

9-گسترش فعالیتهای خدمات برتر در شهر اراک با تأکید بر ارائه خدمات پشتیبان تولید نظیر خدمات مالی، بازرگانی، مشاوره ای فنی مهندسی و خدمات تخصصی درمانی با عملکرد منطقه ای.

اسلاید 5 :

10-تقویت و توسعه گردشگری در محور سیاحتی تفریحی دلیجان، محلات، خمین- شازند و کانونهای سیاحتی تفریحی با توجه به ویژگیهای طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی آن.

11-توسعه، ارتقاء و تجهیز شبکه های حمل و نقل جاده ای، ریلی و بهره برداری از فرودگاه اراک در راستای گسترش و تقویت پیوندهای اقتصادی منطقه ای و ملی.

12-توسعه و گسترش زیر ساخت ها و امکانات و تجهیزات مخابراتی و ارتقای سطح مهارت های لازم برای بکارگیری و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در بخشهای تولیدی و خدماتی استان.

اسلاید 6 :

13-کاهش شدت انرژی و تغییر ترکیب الگوی مصرف انرژی به سمت انرژیهای تمیز.

14-توسعه تأسیسات و زیربناهای فرهنگی و تفریحی و افزایش دسترسی عموم مردم به امکانات، متناسب با نیاز محیط اجتماعی و روابط صنعتی موجود در استان.

15-تقویت همگرایی و انسجام درونی استان از طریق تقویت راه های درون استانی، توسعه مناطق حاشیه ای غربی و پیوند این مناطق با اقتصاد استان.

اسلاید 7 :

16-تقویت و تجهیز کانونهای توسعه در نواحی غربی و جنوبی استان در راستای تراکم زدایی و انتشار آثار توسعه از محورهای اصلی در این کانونها.

17-رفع موانع توسعه کالبدی شهر اراک، توانمندسازی بافتهای مسأله دار و ساماندهی سکونتگاه های غیر متعارف شهرهای اراک و ساوه.

18-نگهداشت جمعیت در مناطق روستایی و توانمندسازی جامعه روستایی از طریق تنوع بخشی به فعالیتهای اقتصادی روستاها و تقویت بنیه خدماتی و اقتصادی شهرهای کوچک و روستا شهرها.

اسلاید 8 :

19-توسعه فعالیتهای دانش پایه از طریق ساماندهی مجموعه ای از مراکز علمی، پژوهشی و فناوری در قالب پارک علمی و فناوری و گسترش فعالیتهای پژوهشی در گرایش های اصلی توسعه استان.

20-توسعه و تقویت مراکز آموزش عالی دولتی و تحقیقاتی استان در راستانی تربیت نیروی انسانی متخصص در گروه فنی و مهندسی با عملکرد منطقه ای و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز با توجه به چشم انداز توسعه استان دررشته های اولویت دار.

21-توسعه آموزش های فنی و حرفهای با توجه به الزامات توسعه و گرایشهای تخصصی فعالیت ها در استان.

اسلاید 9 :

22-ارتقای شاخص های توسعه اجتماعی و فرهنگی استان با تأکید بر جوامع و نواحی حاشیه ای شهرهای بزرگ و نوآبادها.

23-حفظ و احیاء و بهره برداری بهینه از منابع پایه و منابع طبیعی.

24-تنظیم فرایند توسعه استان بر پایه ملاحظات محیط زیستی به منظور ارتقاء سطح پایداری توسعه از طریق اعمال مدیریت جامع زیست بوم مبتنی بر رویکرد مشارکتی با تأکید بر شهرهای اراک، ساوه و شازند.

اسلاید 10 :

25-بهبود وضعیت و تأمین استانداردهای زیست محیطی در شهر اراک.

26-با توجه به نقش و وظایف تعیین شده برای استان در عرصه ملی و توان آن در ایجاد و پذیرش فعالیت های جدید، سهم استان از جمعیت کل کشور اندکی افزایش خواهد یافت و با توجه به ترکیب مشاغل پیش بینی شده و توان جوامع روستایی در نگهداشت جمعیت نسبت شهرنشینی در این استان افزایش می یابد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید