بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

تحليل اقتصادي پروژه، تکنيکهاي مقايسه و تصميم گيري و انتخاب از ميان راه حلها، بر اساس شرايط مطلوب پولي يا اقتصادي را شامل مي شود. به همان ميزان که تکنولوژي صنعتي افزايش مي يابد، تصميم گيري اقتصادي نيز مشکل تر و حساس تر مي شود. مجموعا استفاده از اين تکنيکها داراي اهميت اساسي هستند، زيرا ميزان سود يا ضرر حاصل از کيفيت راه حل خاص انتخاب شده، بستگي به استفاده ي بجا از اين تکنيکها دارد.

اهيمت ارزيابي در تحليل هاي اقتصادي

از آنجا که تحليل هاي اقتصادي براي دستيابي به راه حل يا راه حل هايي که در آينده مورد استفاده قرار ميگيرند بکار ميروند، طبيعتا مبتني بر ارزيابي هاي وقايعي هستند که در آينده اتفاق مي افتند. مشکل ترين بخش از يک تحليل اقتصادي، ارزيابي کميت هاي مرتبط با آينده مي باشد. ارزيابي ها، بيشتر مبتني بر نتايج گذشته بوده و بهترين و معمول ترين منبع اطلاعات در مورد نتايج گذشته، اطلاعات مربوط به گذشته ي تشکيلات اقتصادي است. بررسي سوابق ، به جهت حصول ارزيابي هاي مثمرثمر وپر ارزش، مي بايست مکررا در مورد سوابق آماري اقتصادي و مهندسي، با قضاوت صحيح و تحليل معقول اجرا شود.

اسلاید 2 :


تعريف اقتصاد مهندسي

اقتصاد مهندسي عبارت است از مجموعه اي از تکنيکهاي رياضي، براي ساده کردن مقايسه اقتصادي پروژه هاي صنعتي و يا به عبارت ساده تر، اقتصاد مهندسي ابزار تصميم گيري براي انتخاب اقتصادي ترين پروژه هاست.

مهندسين، طراحان و مجريان هستند . وظايف آنها مديريت، تصميم گيري وحل مسائل جهت دستيابي به اهداف سازمان مي باشد. اقتصاد مهندسي در تمام فعاليت هاي ذکر شده براي مهندسين نقش اساسي دارد، زيرا کليه فعاليتهاي صنعتي بايد مورد تجزيه و تحليل اقتصادي قرار گيرند.

اسلاید 3 :


يک متخصص اقتصاد مهندسي با بهره گيري از علوم مهندسي و اقتصاد، بياد برترين پروژه را با توجه به محدوديت منابع شناسائي کند .

 امروزه سوالات بسياري از طرف مهندسين مطرح است:

آيا ماشيني که در حال کار است بايد با يک ماشين جديد تعويض شود؟

با توجه به محدوديت سرمايه، در کداميک از پروژه ها بايد سرمايه گذاري انجام گيرد؟

آيا بهتر نيست سرمايه گذاري در پروژه هايي صورت گيرد که احتمال خطر کمتري براي سرمايه گذار دارد؟

بررسيهاي اقتصادي پروژه هايي که اجراي آنها با مخاطره همراه است، چگونه است؟

بين چند پروژه که ظاهرا داراي درآمد ساليانه مساوي هستند، اما فرآيندهاي مالي مختلفي دارند، کدام اقتصادي تر است؟

آيا منافع در يک پروژه عام المنفعه در حدي هست که هزينه هاي اجرائي طرح را توجيه کند؟

با تغيير (افزايش يا کاهش) هر يک از پارامترهاي اقتصادي در يک پروژه، چه تغييري در تصميم گيري اجرائي پروژه پديد مي آيد؟ به عبارت ساده تر، پروژه نسبت به کدام پارامتر حساس تر است؟

آيا در زمان تورم، سرمايه گذاري بايد صورت گيرد؟ تورم چه نقشي در مقايسه اقتصادي پروژه ها ايفا مي کند؟

اسلاید 4 :


در کليه سوالات فوق، دو مورد اساسي را بايد مورد توجه قرار داد:

1 – کليه پروژه ها با توجه به محدوديت سرمايه مشخص شوند و اطلاعات مورد نياز جمع آوري گردد.

2 – اطلاعات، مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و اقتصادي ترين پروژه شناسائي شود.

تا سال 1940 وظيفه اصلي مهندسين، طراحي و ساخت ماشين آلات و تجهيزات صنعتي و شناخت شيوه هاي توليدي بود و توجه کاملي به حدود استفاده در مواد اوليه، نيروي انساني و فيزيکي در توليد محصول نداشتند. امروزه مهندسين نه تنها براي کسب تکنولوژي جديد و پيشرفته کوشش مي کنند، بلکه تجزيه و تحليل اقتصادي کاملي را براي اجراي آن تکنولوژي انجام مي دهند و نه تنها پارامترهاي اقتصادي را مد نظر قرار مي دهند، بلکه پارامتر هاي ديگري چون اصول ايمني و حفاظت پرسنل، عوامل مختلف در محيط کار شامل عوامل فيزيکي، رواني، و ... و جلب رضايت بيشتر مشتريان، با توجه به يک رقابت کامل در بازار جهاني را از نظر دور نمي دارند.

اسلاید 5 :


امروزه هدف اصلي مهندسين کاهش هزينه هاست. هزينه هاي عملياتي شامل هزينه هاي نيروي انساني، مواد اوليه، انرژي و ... بيشترين سهم را در قيمت تمام شده محصول دارند. مهندسين سعي مي کنند نرخ بهره وري را به حداکثر برسانند، از ضايعات بکاهند، راندمان کاري را افزايش دهند و نهايتا قيمت تمام شده محصول را کاهش و سود را افزايش دهند. بنابراين مهندسين دائما در حال تصميم گيري هستند، تصميم گيري تحت شرايط معين و معلوم يا شرايط احتمالي و نامعلوم. کليه تصميم گيريها بر اساس شناخت پارامتر هاي اقتصادي و استفاده از تکنيکهاي کمي در اقتصاد مهندسي قابل انجام است.

تاريخچه ي اقتصاد مهندسي

در سال 1887 کتابي تحت عنوان نظريه اقتصادي محل راه آهنها توسط آرتور م. ولينگتن به چاپ رسيد. او که يک مهندس ساختمان بود، مهندسين را تشويق به بررسيهاي اقتصادي پروژه هاي صنعتي نمود. او براي بررسي اقتصادي طرح راه آهن از روش ارزش فعلي با عمر بي نهايت استفاده نمود.

در سال 1920 کتابي تحت عنوان مهندسي مالي بوسيله 1. بي گلدمن و در سال 1923 کتاب ديگري به نام اقتصاد مهندسي توسط جي. سي . ال . فيش منتشر شد. در کتابهاي فوق سعي شده تا به کمک مدلهاي رياضي، پروژه ها بصورت مدلهاي سرمايه گذاري فرموله شوند. گلدمن در کتاب خود از اينکه نويسندگان کتابهاي مهندسي، به شناخت هزينه هاي لازم جهت اجراي طرحهاي مهندسي و نهايتا بررسيهاي اقتصادي توجه کافي نمي نمايند، اظهار تاسف مي کند. او بررسي اقتصادي طرحها را امري ضورري مي داند.

اسلاید 6 :


در سال 1930 کتابي تحت عنوان مباني اقتصاد مهندسي توسط پروفسور اوژن ال. رانت به چاپ رسيد. کتاب او اولين کتابي بود که پارامترهاي اقتصادي را شناسائي و تکنيکهاي کمي اقتصاد مهندسي را ارائه نمود. او از مقايسه اقتصادي بين چند طرح سخن گفت و اصول اقتصاد مهندسي را معرفي نمود. به همين دليل او را بنيانگذار علم اقتصاد مهندسي مي نامند.

امروزه اين علم وسعت کاملي يافته، کتابهاي متعددي در اين زمينه انتشار يافته، در تکنيکهاي قديمي بازنگري شده و تکنيکهاي جديد و پيشرفته اي خصوصا در زمينه آناليز حساسيت، مخاطره (شرايط عدم اطمينان يا ريسک) و تورم ارائه شده است.

اسلاید 7 :


تکنيک هاي اقتصاد مهندسي و کاربرد آنها

         معرفی فاکتورها و کاربردهای آنها در روش های اقتصاد مهندسی

         روش ارزش فعلی                                                          Present Worth Method

روش يکنواخت ساليانه             Equivalent Uniform Annual Cost (Benefit)

   (EUAC , EUAB)

روش نرخ بازگشت سرمايه                                           Rate Of Return Method

اسلاید 8 :


در اینجا تعدادی از فاکتورهای مهم و اساسی در اقتصاد مهندسی بیان میشود. این فاکتورها در حقیقت روابط بین پارامترهای (بهره – ارزش زمانی پول – تعادل نرخ بازگشت سرمایه – حداقل نرخ جذب کنده سرمایه و ...) را نشان میدهند که کلیه محاسبات اقتصادی بر مبنای این فاکتورها بنا شده است.

روابط بین F و P

میخواهیم ارزش آینده ی سرمایه یا اصل و فرع (F) برای مبلغ (P) در مدت nدوره(سال) با نرخ بهره ی i محاسبه کنیم:

-فاکتور              به نام فاکتور یکبار پرداخت معروف است.

رابطه ی 2 زمانی استفاده میشود که مقدار F معلوم و P مجهول باشد:

-فاکتور            به نام فاکتور ارزش فعلی یکبار پرداخت معروف است.

اسلاید 9 :


فرآیند مالی روبرو رابطه ی 2 را نشان میدهد:

روابط بین P و A :

فرآیند مالی روبرو رابطه ی بین P و  A را بهتر نمایان میسازد.

اسلاید 10 :


ارزش فعلی سرمایه (P) یک سری پرداخت های یکسان (A) را میتوان با فرض اینکه هر پرداخت یا (A) نقش (P) را ایفا میکند با استفاده از فرمول 2 تعیین کرد:

فاکتور                          (فاکتور ارزش سری یکنواخت) نامیده میشود و مقدار ارزش فعلی یک سری یکنواخت درآمد یا هزینه ی مساوی که در پایان هر دوره اتفاق می افتد را با نرخ بهره (i) تعیین میکند.

رابطه ی 3 را میتوان برای محاسبه ی مقدار پرداخت یکسان (A) با داشتن ارزش فعلی (P) بصورت زیر تغییر داد:

فاکتور                          (فاکتور بازیافت سرمایه) نامیده میشود و در حقیقت سرمایه (P) را با توجه به نرخ بهره (i) در مدت n دوره به پرداخت های مساوی یکنواخت توزیع میکند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید