بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

از نظر اسلام، خانواده يك ركن بزرگ است. اگر باشد و سالمش باشد و تربيت درست باشد، در پيشرفت كار جامعه به صورتي كه اسلام مي‌خواهد، تأثير زيادي دارد. اگر خانواده‌ها صحيح، قوي، سالم، بي‌انحراف و طبق سنت الهي تشكيل بشوند، آن وقت جامعه، جامعة سالمي خواهد بود. مسئلة مادري، مسئلة همسري، مسئلة خانه و خانواده، مسائل بسيار اساسي و حياتي است. در همة‌طرح‌هايي كه ما داريم، بايستي«خانواده» مبنا باشد.

مقام معظم رهبري(دامت بركاته)

اسلاید 2 :

مقدمه

در راستاي تحقق بخشيدن به منويات مقام معظم رهبري(دامت‌بركاته) مبني بر رفع مظلوميت از عرصه فرهنگ، مهندسي فرهنگ، عمق بخشي و نگاه كارشناسانه به مسائل فرهنگي و انجام فعاليت‌هاي دانش‌بنيان، و همچنين لزوم تحول مستمر و متعالي در اين حوزه، « نظام جامع آموزشي و تربيتي خانواده» در كميته امداد امام خميني(ره)، طراحي و اجرا گرديد. اين نظام بر مبناي نگرش سيستمي، و با اتخاذ رويكرد خانواده‌محوري و همچنين استفاده از آراي نخبگان و صاحب‌نظران طراحي گرديده است. توزيع عادلانه خدمات فرهنگي، احراز نيازهاي واقعي خانواده‌ها و اجتناب از اعمال سيلقه ،بومي‌سازي محتوا و شيوه‌هاي آموزش، توجه به تأثير عوامل محيطي بر نهاد خانواده، تقويت بصيرت ديني براي مقابله با تهاجم فرهنگي، احياي عزت و كرامت فردي- خانوادگي و ترويج فرهنگ كار و تلاش در خانواده‌ها، از مهم‌ترين راهبردهاي اين نظام هستند.

اسلاید 3 :

گامهای اجرای طرح

نظام مذكور در ١٠ گام اجرايي، براي تعداد ١٤٥٠٠٠ خانوادة تحت پوشش و داراي شرايط خاص عملياتي شد. شرح اجمالي گام‌هاي اجرايي نظام بدين ترتيب مي‌باشد؛

گام اول

اولين مرحله انتخاب خانواده‌هاي هدف مي‌باشد. به دلايلي از قبيل گستردگي جامعة تحت پوشش، محدوديت منابع سازماني و امكان كنترل هر چه بهتر روند اجرايي، اقدام به انتخاب خانواده‌ها مي‌شود. در اين مرحله، استان‌ها بر اساس دو معيار:

 

سهيمه بندي مي‌شوند. در اين مرحله تلاش مي‌شود كه با لحاظ نمود ميزان فقر موجود در منطقه در سهيمه‌بندي، خدمات فرهنگي- آموزشي به صورت عادلانه توزيع گردند.

 

اسلاید 4 :

بعد از تعيين سهميه‌ها، نوبت به گزينش بر مبناي شاخص‌هاي مشخص مي‌رسد. اين شاخص‌ها به گونه‌اي ترسيم شده‌اند كه ويژگي‌هاي كلي خانواده‌هاي هدف اين نظام را مشخص مي‌كنند و ماحصل آن معرفي ١٤٥٠٠٠ هزار خانواده مبتلي به يكي از آسيب‌هاي اجتماعي، فرهنگي، رواني و ... است.

به عبارت ديگر گزينش‌ خانوده‌ها در دو قالب كمي و كيفي انجام مي‌شود؛ مرحلة كمي با تعيين سهمية استان‌ها، و مرحلة كيفي با در نظر گرفتن شاخص‌هاي ذكر شده، اعمال مي‌گردند. پس از دريافت داده‌هاي مربوطه، كلية داده‌ها در واحد استان و شاخه پردازش مي‌گردند و گزارش توصيفي استان‌ها به تفكيك شاخه تهيه مي‌گردد. در اين گزارش، فراواني متغيرهاي مختلف از قبيل اعتياد، طلاق، فقر دانش فقهي، ميزان دسترسي به امكانات فرهنگي و .... مشخص مي‌گردد. (٤٤ شاخص منظور گرديده است.)

اسلاید 5 :

گام دوم

درگام دوم نظام، نسبت به پالايش و آموزش عوامل اجرايي نظام اقدام مي‌گردد. عوامل اجرايي عبارتند از مشاورين ديني و مشاورين خانواده كه هر ٥٠ الي ٢٠٠ خانواده يك مشاور ديني و يك مشاور خانواده جذب مي‌گردند. پالايش مشاورين در دو مرحله عمومي و تخصصي انجام مي‌شود. پس از انتخاب و جذب مشاورين، اقدام به ارائه آموزش‌هاي لازم مي‌گردد.

گام سوم

در اين مرحله اقدام به شناسايي و سطح‌سنجي خانواده‌ها مي‌گردد. شناسايي و سطح‌سنجي در دو سطح خانواده و محيط انجام مي‌پذيرد. در محيط خانواده نيز علاوه بر شناسايي فضاي عمومي خانواده، نسبت به شناسايي تك‌تك أعضاي آن در محورهاي ديني، اجتماعي، فرهنگي، رواني، بهداشتي، تحصيلي و ... اقدام مي‌شود. در شناسايي محيط نيز قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهديدهاي محيطي از قبيل جريان‌ها و امكانات موجود شناسايي مي‌گردند. ماحصل اين گام در داخل يك پايگاه داده ساماندهي مي‌گردد كه امكان جستجو و اخذ گزارش‌‌هاي متعدد و تقاطعي را فراهم مي‌سازد. (حدود ١٢٠ مؤلفه مورد شناسايي قرار مي‌گيرند).

اسلاید 6 :

گام چهارم

در گام چهارم اقدام به تدوين شيوه‌هاي آموزش مي‌گردد. اين شيوه‌ها داراي گستردگي و تنوع بسيار بالايي هستند كه با توجه به محيط و بوم مناطق و همچنين وضعيت مخاطبين(مددجويان) كاربردي مي‌گردد. هم‌اكنون ١٦ شيوة اجرايي طراحي گرديده است. يكي از اين شيوه‌ها كه با تأسي از شيوه تبليغي و تربيتي حضرت رسول اعظم(ص )  طراحي گرديده است عبارتست از حضور متخصصين ديني، مشاوره، بهداشتي و كارشناسان مسائل اجتماعي در مناطق محروم و انجام فعاليت‌هاي ميداني . هر يك از شيوه‌ها داراي تفصيل مخصوص به خود است كه در اين مختصر امكان ذكر آن‌ وجود ندارد. همچنين در مناطق داراي شرايط خاص‌ (مانند مناطق مرزي و در معرض تهديد) شيوه‌هاي خاص آن مناطق بومي‌سازي گرديده است.

اسلاید 7 :

گام پنجم

در گام چهارم با توجه به نتايج حاصله از شناسايي و سطح‌سنجي محيطي و خانواده، تنوع شيوه‌ها و همچنين نياز مخاطبين، اقدام به محتواسازي مي‌گردد. اين محتواها بر اساس نياز مناطق و مخاطبين و بر اساس شيوه متون آموزشي طراحي مي‌گردد. استفاده از شيوه‌هاي رسانه‌اي مختلف و بهره‌گيري از ابزار هنر، راهبرد اصلي اين گام مي‌باشد. تهيه مجله شنيداري، تدوين ٩ جلد كتاب با رويكرد ديني در موضوعات كاربردي، متون ادواري، پاسخگويي به شبهات نوجوانان در قالب مجموعه پرسمان نوجوان، تدوين پيوست‌هاي خاص محتوايي بر اساس مسائل بومي استان‌ها و حتي شاخه‌ها و ....، برخي از نتايج اين گام است.

اسلاید 8 :

گام ششم

برگزاري افتتاحيه نظام جامع- آموزشي تربيتي خانواده به منظور:

١) معرفي راهبردهاي اصلي مجموعه كميته امداد امام خميني(ره) (تحول مستمر، توانمندسازي خانواده‌ها، اتخاذ رويكردهاي علمي)

٢) معرفي ماهيت فعاليت‌هاي فرهنگي كميته امداد امام خميني(ره) به افكار عمومي و سازمان‌ها

٣) ارائه مدل و الگوي فرهنگي به ساير سازمان‌ها و نهادها

٤) بسترسازي به منظور جذب مشاركت‌، اعتبارات و هماهنگي‌ها

٥) اعلام آمادگي كميته امداد امام خميني(ره) براي توسعه، مديريت و هدايت فعاليت‌هاي فرهنگي در سراسر كشور و ايفاي نقش به منزله بازوي توانمند فرهنگي دولت خدمتگذار

اسلاید 9 :

گام هفتم

اجراي فعاليت‌هاي طرح ريزي شده

گام هشتم

نظارت و ارزيابي ستادي و استاني بر اجراي طرح

گام نهم

انجام  اقدامات اصلاحي و بهبود مستمر

گام دهم

جشن توانمند سازي فرهنگي خانواده‌ها

اسلاید 10 :

برخي نتايج متصور از طراحي و اجراي نظام جامع:

١) شناخت نيازهاي فرهنگي  مخاطبين و تلاش‌ در جهت رفع آن‌ها و پرهيز از انجام اقدامات سليقه‌اي و كليشه‌اي

٢) تلاش در جهت آموزش مهارت‌هاي زندگي، اصول و مباني زندگي خانوادگي به منظور تحكيم اين نهاد مقدس

٣) فرهنگ ‌سازي لازم در زمينه‌هاي كار، مصرف، بهداشت و .... به منظور افزايش بهره‌وري و كارايي خدمات ساير حوزه‌ها(حمايت و خودكفايي)

٤) تلاش در جهت تربيت عقل معاش مددجويان به منظور برنامه‌ريزي وضعيت معاش و حسن تدبير معاش

٥) تلاش در جهت توانمندسازي مددجويان از طريق حمايت تحصيلي آن‌ها

٦) تقويت مشاركت اجتماعي- سياسي خانواده‌ها

٧) واكسيناسيون خانواده در مقابل تهديدهاي محيطي

٨) توليد نرم‌افزار و محتواي فرهنگي

٩) طراحي «مدل تحول فرهنگي كشور» براي ارائه به ساير سازمان‌ها و نهادها

و در نهايت: هدفمند نمودن برنامه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید