بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—1    کاربرد نورپردازی در پارک ها و میادین

— 2   اهداف نورپردازی

— 5   ضوابط نورپردازی پارکها و فضای سبز

— 12   لامپ های مورد استفاده در فضای سبز

— 16  جهت تابش نور در مکان های مختلف پارک

— 24  نمونه ی موردی: پارک جفرسون در اوهایو

— 28  منابع

اسلاید 2 :

—در نور پردازی پارک ها و میدان ها علاوه بر زیبایی، کاربردهای عملی را نیز باید در نظر گرفت. در واقع در این مکان کنترل روشنایی، امنیت و کنترل شبانه گوشه های خلوت ، در عین حال پرهیز از شدت نوری که چشم آزار باشد و در مجموع ایجاد محصولی از نورپردازی که مکمل عملکرد یک فضای عمومی   باشد، مد نظر می باشد.                                         

اسلاید 3 :

—نورپردازی فضاهای مختلف پارک، به صورت مجرد، نیاز به شناخت روشهای و فنون مختلف نورپردازی و استفاده صحیح از ویژگی های نور و ارتباط با محیط پیرامونش را دارد. نورپردازی در پارک شهری می بایست در راستای اهداف فوق باشد؛ 1- کمک به خوانایی نقاط عطف، نشانه ها، مسیرهای عبوری و مناطق پر تراکم 2- تسهیلاتی برای حرکت پیاده ها و وسایل نقلیه، ترویج ایمنی بیشتر در محیط 3- کمک به تاکید نقاط عطف پارک و تشویق استفاده کنندگان در شب              

اسلاید 4 :

—نورپردازي محيط بيروني با نورپردازي محيط داخلي يكي نبوده و معيارجهاني نورپردازي بيروني خورشيد ميباشد. تاريك بودن آسمان در شب به نورپردازي معنا مي دهد در نورپردازي قدرت منبع نوري و نزديكي و دوري نور به موضوعات مختلف در فضاي بيرون بايد مدنظر قرار بگيرد. نور بر احساسات انسان نيز تأثير دارد و تماشاي صفحه هاي نورپردازي براي انسان شادي آوراست نورپردازي بيروني از فاصله هاي زياد ديده ميشود و چنانكه مناسب به نظر نيايد موجب آشفتگي انسان و تاريكي شب ميگردد و طراحي مناسب با محيط اطراف ميتواند براي زيبائي محيط تأثير بسزائي داشته باشد در آرايش شهري نورپردازي خيابانها و پاركها و فضاي سبز محوطه اطراف در روشنائي و زيبائي چهره شهر نقش مؤثر دارند. شامل نورپردازي خيابانها، بازار، پارك، جاده ها، پياده روها، ساختمان و فضاي سبز مي باشند.                                                

اسلاید 5 :

در مرکز محله ای در فلوریدا از درختان به عنوان تیرهای نورانی در مسیر عبور پیاده در کنار رود خانه استفاده کرده اند.

اسلاید 6 :

—ضوابط نورپردازی پارک ها و فضای سبز شهری در بخش های مختلف به روش های مختلف انجام می پذیرد که بسته به نوع استفاده عموم مردم از آن فضاها باید متناسب با مکان فوق نورپردازی گردد که به تفکیک قسمتهای مختلف پارک به شرح زیر می باشد :

—1. مجموعه ورودی : ورودی اصلی عموماً بعنوان فضایی معرفی مجموعه مطرح است و با توجه به این مسئله باید قابل رویت بودن و تشخیص آنها از فضای اطراف با سهولت انجام گیرد بنابراین برای نورپردازی این قسمت عمدتاً از چراغهای پرنور و نورافکن استفاده گردد استفاده از زوایه تابش مناسب به گونه ای که موجب خیرگی چشم در افراد نگردد و علاوه بر آن در ایجاد زیبایی فضای ورودی نیز موثر باشد از ویژگیهای نورپردازی این قسمت است .

—

اسلاید 7 :

—2. مسیر چند منظوره : مقدار نور ، زیبایی ، فواصل چراغها نسبت به یکدیگر و نسبت به عرض خیابان از جمله مسایلی هستند که اهمیت بسزایی دارند بوسیله نورپردازی می توان مسیرهای عبور و مرور را طراحی و تعیین نمود همچنین نور مورد استفاده برای روشن کردن این قسمت بر فضای سبز نیز اثر مستقیم دارد .

—

اسلاید 8 :

—3. فضاهای سبز : نورپردازی حجم های توده ای از قبیل بته زار و گیاهان می توانند در برقراری ویژگیهای بصری – عمومی تاثیر بگذارند و دسترسی بهتر به این گونه فضاها و تسلط بر آنها و همچنین بر وضوح پوشش های گیاهی می تواند موثر باشد باید توجه داشت که گل ، چمن ، درخت و گیاهان مختلف به رنگهای گوناگون خود نمایی می کنند و هر کدام از آنها ، در روشنایی بخصوص جلوه دارند ، بنابراین باید برای روشن کردن آنها از روشهای متفاوتی استفاده نمود بسیاری از گیاهان که در طول روز با نور طبیعی قابل توجه نیستند وقتی در زمینه تاریک نورپردازی شوند منظره جالبی را ایجاد می کنند ، درختان بعنوان اعضاء اصلی و حاکم بر فضای سبز هستند ، لذا بعنوان عناصر نوری عظیم مورد استفاده قرار گیرند و بعنوان سطوحی در جهت ایجاد مفهوم بعد ، مطرح شوند .                                                   

—

اسلاید 9 :

—4. سطح دریاچه : بر آبهای راکد مستقیماً نور تابنده نشود ، بلکه با استفاده از آینه و شیشه نور تغییر جهت داده و بر آب تابانید تا تصویر درختان و سایر اشیاء در آن انعکاس یابد ، فواره های مجموعه رقص آب را نمی توان بطور بسیار دقیقی روشن نمود ، چون نور بایستی از میان پودر آب عبور داده شود ، می توان چراغهای واترپروف ( ضد آب ) را در زیر سطح   آب نصب شوند .                                                    

—

اسلاید 10 :

—5. زمین بازی و والیبال : مهمترین و اصلی ترین مطلبی که برای روشنایی زمین بازی مطرح است ایمنی می باشد که از دو جهت قابل بررسی است نخست از جهت ایمن بودن وسایل روشنایی مورد استفاده در این بخش و دومین مطلب مربوط به تامین روشنایی کافی جهت بازی است زوایه نورافکن ها باید طوری تنطیم شود که حتی المقدور ، در تمام نقاط مختلف میدان ، روشنایی یکسان و کافی باشد همچنین ترکیب نورافکن ها در اطراف زمین ایجاد سایه های تند و طولانی را ایجاد ننماید .

—

—

—6. آلاچیق ها و سایبانها : طراحی نورپردازی ، در محل های نشستن باید دارای ویژگیهای روانشناسانه نیز باشد ، بطوریکه افراد به هنگام نشستن و استراحت در مکانی که واحد نورپردازی مناسبی است باید احساس آرامش و امنیت نماید و جنبه های خصوصی گرایانه فضا بطور کامل از بین نرفته باشد این مکانها از یک سو نباید بوسیله نور افکن ها و چراغهای پر نور محاصره شوند و از سوی دیگر نیز نباید در تاریکی فرو رفته و یا با نورهای بسیار ضعیف طراحی شوند .

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید