بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

ابوعلی سینا اب جاری را مطلوب تر از اب سرچشمه می داند و هر ابی که بسترش گلی است بهتر ار ابی است که بر بستر سنگ روان است٬ زیرا گل اب را تصفیه می کند و این کار در بستر سنگ عملی نیست. همچنین اب خنک اشتهااور است و اب گرم اشتها را کور می کند و تشنگی را رفع نمی کند. البته نوشیدن اب بسیار سرد از جمله در حالت ناشتا و در حین ورزش برای بدن مضر است.

اسلاید 2 :

مصرف مناسب آب برای متابولیسم و عملکرد حیاتی بدن ضروری است.
سبب فراهم شدن مقدار مناسب مواد معدنی ضروری چون:
کلسیم
منیزیم
فلوئور
میزان جایگزینی روزانه آب در بدن مشخص نمی باشد

اسلاید 3 :

جزء مهم و عمده‌ي سلول‌هاي بدن است و به آنها فرم و شكل مي‌دهد.
براي انجام واكنش‌هاي بيوشيميايي (متابوليسم) داخل سلول ضروري است.
قسمت عمده خون را تشكيل مي‌دهد.
در دفع مواد زايد نقش مهمي دارد.
تنظيم درجه حرارت بدن يكي از وظايف بسيار مهم آب است.

اسلاید 4 :

ميزان توصيه شده مصرف آب البته ميزان مصرف آب در روز به عوامل مختلفي از جمله: درجه‌ي حرارت محيط، ميزان فعاليت بدني، رژيم غذايي، ميزان چاقي و لاغري، سن و جنس انسان دارد، اما نكته مهم تعادلي است كه بايد در طول روز بين آب مصرفي و آب دفع شده ايجاد كرد. به‌طوركلي تعادل آب بدن طبق جدول زير قابل شكل‌گيري است:

اسلاید 5 :


در حین انجام ورزش های کمتر از 1 ساعت آب خالص جهت هیدراسیون، مناسب می باشد.اما فواید نوشابه های ورزشی دارای کربوهیدرات و الکترولیت (به خصوص سدیم ) در این است که به افزایش جذب آب از روده کوچک و بهبود جذب مایعات کمک می کند.
آیا دریافت بیش از حد آب منجر به پر آبی بدن می شود؟
آیا آب بهتر از نوشابه های ورزشی است؟

اسلاید 6 :

بعضی شرکت ها تولید کننده آب اکسیژن دار شده هستند.
آب اکسیژن دار شده مفید یا مضر؟
بررسی ها نشان داده اند اکسیژن از طریق جذب از راه سیستم گوارشی،وارد بدن نمی شود.حتی اگر اکسیژن از معده یا روده هم جذب شود، باید به قلب و سپس شش منتقل شود.
بنابر این از نظر عملی افزودن اکسیژن به آب کاری بیهوده است.

اسلاید 7 :

نتایج پژوهش ها نشان داده است که مصرف مایعات در طول تمرین ، ظرفیت تمرین را بهبود می بخشد
در طول فعالیت بدنی ، به منظور پیشگیری از افت عملکرد مرتبط با کم آبی نوشیدن مایعات کافی و مناسب،برای ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است،ولی متاسفانه زمانی که مایعات به اندازه کافی در دسترس ورزشکار است به اندازه کافی نمی نوشند،در حالت کلی مکانیزم تشنگی که اشخاص را برای خوردن مایعات تحریک می کند،آنان را فقط برای خوردن 1/3 تا 2/3 از مایعات از دست رفته شان بر می انگیزد. این عمل به کم آبی اختیاری معروف است.

اسلاید 8 :

بنابر این برای ارزيابي نياز بدن به آب، اصولاً تشنگي شاخص ضعيفي براي از دست دادن مايعات بدن است و نمي‌توان به‌عنوان يك معيار آن را مورد توجه قرار داد. به‌همين منظور توصيه مي‌شود كه براي نوشيدن آب، يك ورزشكار نبايد منتظر تشنگي باشد.
کم آبی باعث ایجاد فشار فیزیولوژیکی بر روی سیستم قلبی عروقی،عضلانی و سیستم اعصاب مرکزی می شود.
در نتیجه برای پیشگیری ورزشكار حتي قبل از شروع فعاليت نيز بايد مصرف آب را در برنامه‌ي خود داشته باشد تا بدن او با مشكل بي‌آبي روبه ‌رو نشود.

اسلاید 9 :


در حين فعاليت بدني نيز مصرف آب مشكلي براي ورزشكار به وجود نمي‌آورد مشروط بر اينكه زياده ‌روي نكند. به‌خاطر داشته باشيد كه كاهش آب بدن در حين فعاليت ممكن است باعث خستگي، گرفتگي عضلاني، استرس و گرمازدگي شود كه همگي افت عملكرد ورزشي فرد را به دنبال خواهد داشت.
نوشيدن آب مي‌تواند پس از پايان تمرين يا مسابقه هم، شروع شود، اما بايد توجه كرد كه در يك مرحله از نوشيدن آب زياد خودداري شود. و آب در دفعات زياد و به مقدار كم بايد مصرف شود.

اسلاید 10 :

امروزه توليد و فروش نوشيدني هاي ورزشي به يك صنعت رقابتي و رو به رشد تبديل شده است، به طوريكه در ايالات متحده سالانه 1/2 بيليون دلار براي خريد نوشابه هاي ورزشي هزينه مي شود.
اين نوشيدني ها شامل كربوهيدرات ها، الكتروليتها (به ويژه سديم)، تورين ،گلوكورونولاكتون، كافئين، ويتامين ها و مواد معدني، گليسرول و ... هستند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید