بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هپاتيت به معني ايجاد التهاب و تورم در كبد است و به علل مختلف از قبيل داروها، الكل، ويروسها يا  عوامل ايمني و.... ايجاد مي‌شود. هپاتيت خود به دو نوع حاد و مزمن تقسيم مي‌شود.

هپاتيت حاد به مواردي اطلاق مي‌شود كه كمتر از شش ماه ادامه يافته وبيماري كبد به طور كامل بهبود مي‌يابد و كار كبد به حد طبيعي باز مي‌گردد يا آنكه حمله حاد ظرف مدت كوتاهي منجربه از بين رفتن بافت كبد و مرگ مي‌شود.

اسلاید 2 :

هپاتيت مزمن به مواردي اطلاق مي‌شود كه تغييرات التهابي بيشتر از شش ماه در كبد ادامه داشته باشد. يكي از علل مهم ايجاد هپاتيت ويروسها مي‌باشند و هپاتيت ويروسي عمدتا توسط پنج ويروس هپاتيت A، B،  C، D و E ايجاد مي‌شود. البته علاوه بر اين ويروسها، ويروسهاي ديگري هم در ايجاد التهاب و هپاتيت موثرند.

اسلاید 3 :

عامل بيماري : 

ويروس هپاتيت B ، و انسان تنها ميزبان طبيعي اين ويروس است.
    ويروس مي تواند مدت ها در محيط زيست زنده بماند و كاملاً پايدار است. در دوره پنهاني بيماري و در مرحله حاد آن، ويروس در خون وجود دارد.
    از خصوصيات اين ويروس دوره نهفتگي طولاني بين6 هفته تا6 ماه است.
    ويروس در خون، سرم، ادرار و مايعات بدن (بزاق، ترشحاتِ واژن و اسپرم) وجود دارد.

اسلاید 4 :

بيماري هپاتيت B انتشار جهاني دارد به طوري كه در حال حاضر بيشتر از 2 ميليار نفر در جهان مبتلا به عفونت HBV (hepatitis B virus) مي‌باشند و حدود 300 ميليون نفر از اين افراد حاملين يا ناقلين مزمن اين عفونت هستند كه علائم بيماري كبدي را هم ندارند. شيوع جهاني عفونت ويروس هپاتيت B (HBV) در حال كاهش مي‌باشد و اين اتفاق علاوه بر ساخت و استفاده از واكسن، به علت رعايت بهداشت و نيز ترس و نگراني از بيماري AIDS/HIV مي‌باشد چراكه اكثر راههاي انتقال

اسلاید 5 :

ويروس هپاتيت B و ايدز مشابه هستند شيوع هپاتيت B در جمعيت‌هاي نرمال در ايالات متحده آمريكا و اروپاي غربي نادر، (1 تا 5 درصد است) ولي در كشورهاي خاور دور و در بعضي از كشورهاي حاره بين 5 تا 20 درصد است.

در ايران حدود دو ميليون نفر آلوده به HBV وجود دارد كه حدود 3 درصد كل جامعه را تشكيل مي‌دهد سالانه حدود 50 ميليون مورد جديد عفونت، ويروس هپاتيت B در سطح جهان به وجود مي‌آيد. آلودگي ويروس هپاتيت B بسيار شايع‌تر از ايدز و احتمال مسري بودن آن نيز به مراتب بيشتر از ويروس ايدز است.

اسلاید 6 :

  • علائم بيماري هپاتيت B:
  • اكثر افرادي كه به هپاتيت B مبتلا مي‌شوند علامت و يا شكايت مشخصي ندارند (مهمترين علامت اين بيماري بي‌علامتي است) برخي موارد در ابتداي ايجاد عفونت ممكن است علائمي شبيه آنفولانزا، بي‌اشتهايي، تهوع و استفراغ، تب، ضعف، خستگي و درد خفيف شكم را داشته باشند كه معمولا با اين علائم نمي‌توان هپاتيت را تشخيص داد ممكن است فرد دچار علائم زردي (يرقان) شود و در آزمايشات آنزيم‌هاي كبدي تغيير كنند.

اسلاید 7 :

  • راههاي انتقال:
  • ويروس هپاتيت B در خون و ترشحات بدن فرد آلوده وجود داشته و عمدتا از راههاي غيرخوراكي منتقل مي‌شود.
  • از جمله راه‌هاي انتقال عبارتند از:
  • از مادر آلوده به نوزاد در زمان تولد، از بافت خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده، تماس جنسي با فرد آلوده، استفاده از وسايل فرد آلوده، وسايل دندان‌پزشكي، خالكوبي، ‌سوراخ كردن گوش با روش‌هاي غيربهداشتي، استفاده مشترك از تيغ ريش‌تراش، ناخن‌گير، مسواك و يا سرنگ آلوده و سابقه هپاتيت در خانواده و....

اسلاید 8 :

افرادي كه در معرض خطر ابتلاء به عفونت ويروس هپاتيت B هستند عبارتند از:

شركاي جنسي آلوده (به خصوص مردان همجنس‌باز)، كاركنان مراكز بهداشتي-درماني به ويژه جراحان، دندانپزشكان، كاركنان آزمايشگاههاي باليني، كاركنان بخش دياليز، استفاده‌كنندگان از داروهاي وريدي و شيرخواران به دنيا آمده از مادران آلوده  و بيماراني كه به ميزان زياد در معرض دريافت خون يا فرآورده‌هاي خوني هستند و يا دچار اختلال ايمني مي‌باشند.

اسلاید 9 :

به ياد داشته باشيد كه هپاتيت B از طريق حيوانات، و تماس‌هاي عادي و روزمره نظير دست دادن، معاشرت كردن، در يك كلاس حضور داشتن و در يك مكان غذا خوردن خطر انتقال بيماري را به دنبال ندارد. مبتلايان به هپاتيت B مي‌توانند ازدواج كنند ولي قبل از ازدواج بايد همسرشان بر عليه هپاتيت B واكسينه شود.

اسلاید 10 :

  • هپاتيت A
       
    اين بيماري، يرقان همه گير نيز ناميده مي شود. بيماري واگيرداري است كه به وسيله ويروس هپاتيت A ايجاد مي شود. بيماران منبع اصلي انتشار عفونت هستند و بيماري از طريق آب و مواد غذايي آلوده، دست و لوازم آلوده بيمار (ظروف) قابل انتقال است. ويروس به مدت يك تا دو هفته پيش از آغاز بيماري و تا چهار هفته پس از آن از طريق مدفوع دفع مي شود كه خطر انتقال به ديگران وجود دارد. هپاتيت A بندرت از طريق خون و فرآورده هاي خوني منتقل مي شود.
       
  • راههاي پيشگيري
        - رعايت بهداشت فردي شامل شستن دست ها قبل و بعد از غذا خوردن.
        - ضد عفوني كردن ميوه ها و سبزيجات قبل از مصرف.
        - ضد عفوني كردن وسايل بيمار.
        - دفع بهداشتي فاضلاب جهت جلوگيري از آلودگي آب، ميوه ها، سبزيجات و خوراكي ها.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید