بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

هپاتيت‌ ويروسي‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ كبد در اثر يك‌ ويروس‌. هپاتيت‌ ويروسي‌ انواع‌ مختلفي‌ دارد .

در15 سال اخیر، از میزان شیوع هپاتیت علامت دار در زنان حامله کاسته شده است.

تمام ویروس های هپاتیت بجز هپاتیت  B، از نوع ویروس های دارای   R A هستند.خود ویروس ها احتمالا هپاتو توکسیک نیستند، در عوض پاسخ ایمنی در برابر ویروس ها باعث نکروز سلول های کبد می شود.

اسلاید 2 :

علايم‌ شايع

 مراحل‌ اوليه:‌
علايم‌ شبيه‌ آنفلوانزا، مثل‌ تب‌، خستگي‌، تهوع‌، استفراغ‌، اسهال‌ بي‌اشتهايي‌
چندين‌ روز بعد:
زردي‌ چشم‌ها و پوست‌ در اثر تجمع‌ بيلي‌روبين‌ در خون‌
‌ تيره‌ شدن‌ رنگ ادرار در اثر وارد شدن‌ بيلي‌روبين‌ اضافي‌ به‌ ادرار
اجابت‌ مزاج‌ روشن‌، ‌ به رنگ‌ خاك‌ رس‌، يا سفيد

اسلاید 3 :

هپاتیتA

از طریق مدفوعی-دهانی انتقال می یابد در هفته اول بيماري‘ فرد مبتلا بدون بروز زردي‘ ويروس را از طريق مدفوع دفع مي كند و ناقل بيماري مي باشد. اين نوع بيماري معمولاً خود به خود بهبود مي يابد و به سوي مزمن شدن پيش نمي رود. مصون سازی زنان حامله که اخیرا در تماس نزدیک با افراد مبتلا به هپاتیت  Aبوده اند، از طریق تجویز ایمونوگلوبولین انجام می گیرد. این نوع هپاتیت در کشورهای توسعه یافته اثر چشم گیری بر حاملگی ندارد با وجود این در جمعیت هایی که سطح اقتصادی- اجتماعی پایینی دارند، هم مرگ و میر پری ناتال و هم مرگ و میر مادری به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

خطر انتقال به جنین در این نوع هپاتیت بسیار ناچیز است. با این وجود ممکن است شیوع زایمان پره ترم افزایش یابد.

اسلاید 4 :

اقدامات پيشگيري كننده

آموزش جامعه در مورد بهداشت فردي و اجتماعي به خصوص شستشوي دست ها قبل از صرف غذا و بعد از اجابت مزاج

تهيه آب آشاميدني سالم و دفع صحيح فاضلاب

عدم استفاده از كود انساني جهت كشاورزي(سبزيجات و صيفي جات)

در مهد كودك شستشوي دقيق دست ها پس از تعويض هر كهنه و قبل از مصرف مواد غذايي

درمان:

 تجویز رژیم غذایی متعادل و کاهش دادن فعالیت بیماران است. در زنان مبتلا به بیماری با شدت کم می توان درمان سر پایی انجام داد.

اسلاید 5 :

هپاتیتB

این عفونت عامل اصلی هپاتیت حاد و عوارض وخیم آن یعنی هپاتیت مزمن، سیروز و کارسینوم هپاتو سلولر است.

راه‌های انتقال:

از مادر الوده به نوزاد (در ایران شایع‌ترین راه است.)

از راه تزریق (تزریق خون، اعتیاد تزریقی، حجامت، خالکوبی و...)

از راه جنسی (اگر همسر فرد ناقل واکسینه شده باشد حدود ۵ درصد احتمال انتقال وجود دارد که با تزریق واکسن این احتمال به حدود صفر می‌رسد.)

ویروس‌های هپاتیت ب نوعی از ویروس هپاتیت است که در کبد انسان جایگزین شده و تکثیر می‌نمایند مواد تولید شده توسط این ویروس‌ها به گردش خون می‌ریزد. انجام آزمایشات خونی حساس، تکثیر ویروس در بدن را مشخص می‌نماید. کسانی که ویروس هپاتیت ب را به مدت بیش از شش ماه در خون شان داشته باشند ناقل این بیماری هستند. این افراد حال عمومی خوبی دارند و گاهی با انجام آزمایشات نیز اختلالی در کار کبد دیده نمی‌شود. در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت آمیز در داخل بدن وجود دارد ولی به کبد آسیبی نمی‌رساند در صورت انتقال ویروس هپاتیت ب از مادران آلوده به نوزادان، احتمال باقی ماندن عفونت و ناقل شدن نوزادان زیاد است و عمده ناقلین هپاتیت به در کشور ما شامل این موارد است.

اسلاید 6 :

جهت پیشگیری از عفونت نوزادی در نوزادان مادران سرم مثبت،      ایمنو گلوبولین بلا فاصله بعد از زایمان تجویز می شود. همزمان دوز اول واکسن نیز تزریق می شود. در آن دسته از مادران که پر خطر که سرم منفی هستند، می توان در دوران حاملگی از واکسن استفاده کرد.

اسلاید 7 :

هپاتيت سي

يكي از شش ويروس شناخته شده هپاتيت ويروس هپاتيت "سي" است كه عامل بسياري از موارد بيماري هپاتيت ويروسي در انسان مي باشد.

تشخيص هپاتيت سي

بسياري از افراد آلوده به ويروس هپاتيت "سي" علامتي از بيماري ندارد. تشخيص آلودگي به ويروس هپاتيت" سي" بايد خون فرد را از نظر وجود ويروس بررسي كرد و همراه آن آزمايش هاي تكميلي انجام داد.

اسلاید 8 :

هپاتیت C

چنین به نظر می رسد که انتقال عفونت هپاتیت C همانند هپاتیت B است.

عوامل خطر بروز عفونت در حاملگی شامل موارد زیر هستند:

استفاده از داروهای داخل وریدی

بیماری های آمیزشی

افزایش سن و پاریته

سابقه ی ترانسفوزیون

داشتن شرکای جنسی متعدد

اعتیاد شریک جنسی به داروهای داخل وریدی

شواهدی در مورد تغییر شدت عفونت هپاتیت C در دوران حاملگی وجود ندارد. عفونت هپاتیت C به طور عمدی به جنین و نوزاد انتقال می یابد وچنین به نظر می رسد که در صورت آلودگی همزمان با HIV میزان این خطر بیشتر است.در حال حاضر هیچ روشی برای  پیشگیری از انتقال این بیماری به نوزاد در هنگام تولد وجود ندارد. با وجود این، نوزادانی که از مادران شناخته شده ی دارای آنتیHCV  به دنیا می آیند، باید تحت آزمایش وپیگیری قرار بگیرند.

اسلاید 9 :

هپاتیت D

این ویروس هپاتبت دلتا نیز نامیده می شود.ویروس باید همزمان با هپاتیتB عفونت ایجادکند ونمی تواند به مدت بیشتری از ویروس هپاتیتBدر سرم باقی بماند. انتقال این ویروس مشابه هپاتیتB است. عفونت مزمن با هپاتیت B و هپاتیت D ، بیماری شدیدتری را در مقایسه با هپاتیت B به تنهایی ایجاد می کند. چون واکسیناسیون هپاتیت B  معمولاٌ از هپاتیت D جلوگیری می کند، انتقال به نوزادان نا شایع است

اسلاید 10 :

هپاتیت E

این ویروس از طریق آب و معمولاٌ از راه روده انتقال می یابد و ذخایر آب آلوده ، منبع انتقال آن هستند. این بیماری به آسانی از طریق تماس شخص با شخص قابل انتقال نیست. این ویروس از نظر اپیدمیولوژیک از ویژگی های بالینی شبیه هپاتیت A برخوردار است. برخی از شواهد نشان می دهد که در دوران بارداری میزان بروز انتقال عمودی (شامل انتقال از طریق جفت) زیاد است. هپاتیت E در دوران بارداری شدیدتر است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید