بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سرور چيست ؟ هر گاه سامانه اي نصب شود و كاربران زيادي بتوانند به آن از طرق مختلف وصل شده و اطلاعات درخواستي خود را دريافت نمايند آن سامانه را سرور گويند. طبيعي است هر سرور بايستي آدرس مخصوص به خود را داشته باشد كه اين آدرس همان IP است.

انواع سرور :

سرورها با كاربري مختلف و داراي اطلاعات متفاوت مي باشند در زير تعدادي از سرور ها و كاربري آنها ذكر شده است :

فايل سرور  FTP Server

ميل سرور  Mail Server

دايركتوري سرور     Direcrory Name Server (DNS)  

وب سرور  Web Server

اسلاید 2 :

وب سرور سامانه اي است که توانایی پاسخگوئی به يك مرورگر وب  و ارسال صفحه درخواستی مرورگر را داراست. صفحات وب بر پایه یک ساختار مشخص و با یک نام واحد كه همان آدرس IP است  بر روی وب سرور قرار می‌گیرند. همچنين بر روی یک  وب سرور امکان قرار گرفتن صفحات متعدد و با ساختارهای جداگانه نيز وجود دارد.

هدف از ايجاد يك وب سرور ارائه صفحات وب به کاربران است. این بدان معناست که صفحه‌های شامل كدهاي HTML همراه با هر نوع مطالب اضافی مانند تصاویر، شيوه نامه ها و اسكريپت ها قابل ارائه به كاربران از اين طريق امكان پذير است.

روش كار بدين صورت است كه کاربر از طريق یک مرورگر وب (مانند Internet Explorer) ارتباط اولیه را با ارسال درخواست اوليه (شامل آدرس محل مورد نظر) براي  وب سرور فراهم نموده و وب سرور نيزپس از دريافت اطلاعات را به دستگاه كاربر ارسال و يا با ارسال  پیام خطایی به كاربر عدم وجود منبع خاص را به اطلاع مي رساند.

اسلاید 3 :

بعنوان مثال اگر در صفحه مرور گرتان آدرسhttp://example.com  را وارد کنید، یک درخواست به دامنه‌ای که نامش example.com  است، فرستاده می‌شود. آنگاه وب سرور صفحه index.htm را برای شما ارسال مي كند. هر کامپیوتری می‌تواند با نصب نرم‌افزار وب سرور به يك دستگاه سرور وب (خدمات رسان وب)  تبدیل شود.

در عمل بسیاری از وب سرورها داراي ویژگی‌های زیر مي باشند:

1-شناسایی: قبل از اينكه اجازه دسترسي به منبع درخواستي كاربر را بدهند آن را شناسايي مي كننند.

2-  نه تنها اجازه دسترسي به منابع استاتیک (مانند محتويات فايلها که بر روی سیستم فایلی وجود دارد) بلکه وب سرور ها  با استفاده از ساختارهايي مانند SSI , GI , CGI ,FastCGI ,JSP ,PHP ,ASP , ASP.NET   دسترسي به منابع ديناميك را نيز فراهم مي سازد

3- وب سرورها امكان استفاده از پروتكل HTTPS  را نيز فراهم نموده تا به کاربران اجازه دهند ارتباطات مطمئن و امني را داشته باشند.

 4- فشرده سازی مطالب تا بتوان از حجم پاسخها کم کرد.

5 - پشتیبانی از فایلهای بزرگ تا بتواند فایلهای بزرگ‌تر از 2 گیگا بایت را سرویس دهی کند.

6- وب سرورها پهناي باند را کنترل کرده تا بدين طريق از سرعت پاسخها كاسته و همچنين از ترافيك و ازدحام شبكه جلوگيري نمايند در اينصورت وب سرورها قادر به پاسخگوئي به كاربران بيشتري خواهند بود.

اسلاید 4 :

مرحله اول : براي ايجاد يك وب سرور  يك دستگاه كامپيوتر خانگي نيز كفايت مي كند وليكن توجه به اين نكته ضروري است كه چنانچه هدف از ايجاد يك وب سرور ارائه خدمات تجاري و حرفه اي است بايستي از يك دستگاه سرور (كامپيوتري كه فقط براي اين منظور ساخته مي شود) استفاده نمود.

مرحله دوم : استفاده از يك نرم افزار وب سرور كه در اين نوشتار دو نرم افزار آپاچي و وب سرور IIS و نحوه نصب آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اسلاید 5 :

این نرم افزار وب سرور در توسعه و همگانی شدن وب جهانی نقش بسیار مهمی داشته ‌است. این وب سرور به زبان C  نوشته شده ‌است دارای قابلیت cross-platform  (سازگار با سيستم هاي عامل مختلف) بوده و بر روی ماشین‌های مختلف قابل اجرا میباشد. يكي از دلايل انتخاب این اسم برای اين وب سرور را به خاطر احترام به یکی از قبایل قدیمی بومی آمریکا که به خاطر مقاومت و مهارت در ساخت ابزار آلات جنگی مشهور میباشند ذكر نموده اند این وب سرور از سال 1996 به عنوان محبوب‌ترین وب سرور برای HTTP  در وب جهانی شناخته شده بود ولی در سال 2005 میدان مبارزه را به IIS  مایکروسافت واگذار كرد و در حال حاضر نزدیک به 49 % بازار وب سرورهاي جهان را به خود اختصاص داده‌ است آپاچی برای میزبانی هر دو نوع وب ایستا و وب پويا مناسب است.

اسلاید 6 :

اين وب سرور را شركت مایکروسافت ارائه نموده كه آخرین نسخه آن 7.0IIS  مي باشد. در واقع IIS مجموعه‌ای از سرویس‌های اینترنتی است که بصورت یکجا نمایش داده شده‌است. طبق آخرین آماری که منتشر شد بعد وب سرور  آپاچی بیشترین محبوبیت را بین کاربران داشته‌است و هم اکنون نزدیک به 36% بازار وب سرورهاي جهان را در اختیار دارد. اين وب سرور تنها در ساختار مايكروسافت ويندوز قابل ارائه مي باشد و در پلت فرمهای ديگر كار نمي كند. برای اولین بار مایکروسافت اين وب سرور را در یک پروژه آکادمیک در دانشگاه اسکاتلند به صورت مجانی عرضه کرد.

سپس برای اولین بار از آن در  Windows NT استفاده کرد که در آن  قابلیتActive Server Page  یا صفحه‌های فعال کارساز را به آن افزود. بعدها با تکامل نسخه‌های ویندوز، IIS هم تکامل پیدا کرد و در نسخه شماره 6.0 آن مایکروسافت پشتیبانی از IPV 6.0 را نیز به آن اضافه کرد.

اسلاید 7 :

  • Apache يكي از معروفترين وب سرورهاست دانلود آن مجاني است. همچنين اين نرم افزار وب سرور داراي خاصيت هاي فراواني است كه ازآن يك نرم افزار انعطاف  پذير ساخته يعني شما مي توانيد از آن به عنوان يك نرم افزار وب سرور شخصي استفاده كرده و يا از آن در حجم وسيعتري براي برپايي يك وب سرور حرفه اي استفاده كنيد.

اسلاید 8 :

براي نصب يك وب سرور آپاچي مراحل زير را انجام دهيد:
1 – به آدرس زير رفته و نرم افزار را بصورت مجاني دانلود كنيد.
http://www.apache.org/dist/httpd/binaries/win32
لازم به ذكر است در آدرس بالا ليستي از فايلهاي قابل دانلود مربوط به وب سرور آپاچي وجود دارد (مربوط به محيط هاي مختلف)
اگر شما وب سرور را براي نصب بر روي ويندوز مي خواهيد بايستي از محل آدرس بالا فايل httpd-2.2.15-win32-x86-no_ssl.msi  را دانلود كنيد

اسلاید 9 :

 2– پس از دانلود فايل فشرده آن را باز كنيد و بر روي فايل اجرايي دابل كليك نماييد صفحه خوش آمد گويي زير ظاهر مي شود كليد next را فشار دهيد (شكل زير)

اسلاید 10 :

3 – گواهي نرم افزار را به دقت مطالعه و بر روي محل پذيرش آن كليك نموده  و كليد next را فشار دهيد (شكل زير)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید