بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فروشنده بزرگ نرم افزارهای اپن سورس و رایانه های سرور در آمریکا، اعلام کرد که قصد دارد شرکت سوئدی MySQL را به قیمت 1 میلیارد دلار بخرد. MySQL برترین شرکت تولید کننده بانک های اطلاعاتی اپن سورس است و نرم افزارش توسط غول هایی مثل یاهو و گوگل، یوتوب، و مای اسپیس مورد استفاده قرار می گیرد.
خرید MySQL یک بازار کوچک ولی رو به رشد را در اختیار سان قرار خواهد داد. محصول اصلی این شرکت سوئدی، MySQL Enterprise در حال حاضر حدود 11 میلیون کاربر در شرکت ها و سازمان های مختلف دارد که اکثر آنها برای مدیریت وب سایت خود از آن استفاده می کنند.
.

اسلاید 2 :

مدیرعامل سان، آقای شوارتز، در مورد این خرید بزرگ گفت: «حالا می توان سان را بزرگترین شرکت اپن سورس در اینترنت دانست. سان با خرید MySQL به تعداد زیادی کاربر فوق العاده و جامعه ای از کاربران برجسته در سرتاسر دنیا دست پیدا خواهد کرد.»
MySQL کد اصلی بیشتر نرم افزارهای خود را به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می دهد و هر کسی می تواند با استفاده از آنها محدودیت های نرم افزارهای انحصاری را دور بزند. شرکت سان، که در شهر سانتا کلارا از ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع است، در ده سال گذشته دچار دگرگونی های زیادی شده و از یک شرکت فروشنده محصولات
بسته و انحصاری، به فروشنده نرم افزارهای اپن سورسی مثل جاوا، سولاریس، و اپن آفیس تبدیل شده است

اسلاید 3 :

هم سان و هم MySQL از طریق ارائه خدمات برای نرم افزارهای رایگان خودشان و همچنین فروش نسخه های ویژه پولی به شرکت های بزرگ کسب درآمد می کنند. سان 28 درصد از درآمد 17 میلیارد دلاری خود در سال گذشت را از محل فروش خدمات برای نرم افزارهای رایگان خودش کسب کرده است.

سان 800 میلیون دلار به صورت نقدی و 200 میلیون دلار دیگر را به صورت گزینه های سهام در اختیار صاحبان MySQL قرار خواهد داد. MySQL در سال 1991 در سوئد تأسیس شد و در سال 2007 حدود 53 میلیون دلار درآمد خالص داشت.

آقای شوارتز گفت: «آینده صنعت نرم افزار در فروش خدمات است. خدمات برای سان در حال حاضر یک کسب وکار 4 میلیارد دلاری است. مدل سنتی فروش نرم افزارهای انحصاری به پایان کار خود رسیده است. مصرف کنندگان در همه جای دنیا ترجیح می دهند که از نرم افزارهای آزاد استفاده کنند تا حق انتخاب های شان محدود نشود.»

اسلاید 4 :

به گفته آقای شوارتز فروش MySQL در سال 2007 حدود 40 درصد افزایش یافته است. البته با وجود فروش خوب، این شرکت در پایان سال تراز منفی داشت. مدیران MySQL علت این امر را هزینه های مربوط به سهامی عام کردن این شرکت عنوان کردند که البته با این خرید دیگر روی نخواهد داد.

سان تخمین می زند که بازار جهانی برای نرم افزارهای پایگاه داده در سال جاری به 15 میلیارد دلار برسد. به گفته خود آقای شوارتز در حال حاضر سهم MySQL از این بازار کمتر از یک درصد است ولی به پیش بینی اکثر کارشناسان در آینده رشد آن از هر شرکت دیگری سریع تر خواهد بود.

حامیان مدل تجاری اپن سورس این خرید را برهان دیگری بر اعتبار این مدل می دانند. این مدل تجاری رقیب اصلی مدل تجاری بسته و انحصاری شرکت هایی مثل مایکروسافت، IBM ، اوراکل، و اپل است.

اسلاید 5 :

MySQL چیست؟

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) است که امکان ذخیره سازی، جستجو، مرتب کردن و بازیابی داده ها را فراهم می کند. سرور MySQL به چندین کاربر اجازه استفاده همزمان از داده ها را می دهد و دسترسی افراد معتبر به داده ها را تسریع می کند. بنابراین MySQL یک سرور چند کاربره و چند ریسمانه است. اگرچه تاریخچه پیدایش MySQL به سال1979 بر می گردد اما عرضه عمومی آن از سال 1996 آغاز شده است. این سیستم مدیریتی پایگاه داده، رایج ترین پایگاه داده کد باز (open Source) محسوب می شود.

برتری های MySQL

رقبای اصلی MySQL عبارتند از: PostgreSQL, SQL Server, و Oracle. در برابر این رقبا، MySQL از مزیت های زیر بهره مند است:
کارائی بالا
هزینه پائین
سهولت پیکربندی و یادگیری
قابلیت حمل
در دسترس بودن کد اصلی
خدمات پشتیبانی مناسب

اسلاید 6 :

پایگاه داده ها(1)

دادِگان (پایگاه داده‌ها یا بانک اطلاعاتی) به مجموعه‌ای از اطلاعات با ساختار منظم و سامانمند گفته می‌شود. این پایگاه‌های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می‌شوند. البته چنین شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات تنها روش موجود نیست و شیوه‌های دیگری مانند ذخیره‌سازی ساده در پرونده‌ها نیز استفاده می‌گردد. مسئله‌ای که ذخیره‌سازی داده‌ها در دادگان را موثر می‌سازد وجود یک ساختار مفهومی است برای ذخیره‌سازی و روابط بین داده‌ها است.

پایگاه داده در اصل مجموعه‌ای سازمان یافته از اطلاعات است.این واژه از دانش رایانه سرچشمه می‌‌گیرد ،اما کاربر وسیع و عمومی نیز دارد، این وسعت به اندازه‌ای است که مرکز اروپایی پایگاه داده (که تعاریف خردمندانه‌ای برای پایگاه داده ایجاد می‌‌کند) شامل تعاریف غیر الکترونیکی برای پایگاه داده می‌‌باشد. در این نوشتار به کاربرد های تکنیکی برای این اصطلاح محدود می‌‌شود.

یک تعریف ممکن این است که: پایگاه داده مجموعه‌ای از رکورد های ذخیره شده در رایانه با یک روش سیستماتیک (اصولی) مثل یک برنامه رایانه‌ای است که می‌‌تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولا به صورت مجموعه‌ای از اجزای داده‌ای یا رویداد ها سازماندهی می‌‌گردد. بخش های بازیابی شده در هر پرسش به اطلاعاتی تبدیل می‌‌شود که برای اتخاذ یک تصمیم کاربرد دارد. برنامه رایانه‌ای که برای مدیریت و پرسش و پاسخ بین پایگاه‌های داده‌ای استفاده می‌‌شود را مدیر سیستم پایگاه داده‌ای یا به اختصار (DBMS) می‌‌نامیم. خصوصیات و طراحی سیستم های پایگاه داده‌ای در علم اطلاعات مطالعه می‌‌شود.

اسلاید 7 :


پایگاه داده (2)
مفهوم اصلی پایگاه داده این است که پایگاه داده مجموعه‌ای از رکورد ها یا تکه هایی از یک
شناخت است.نوعا در یک پایگاه داده توصیف ساخت یافته‌ای برای موجودیت های نگه داری شده در پایگاه داده وجود دارد: این توصیف با یک الگو یا مدل شناخته می‌‌شود. مدل توصیفی، اشیا پایگاه‌های داده و ارتباط بین آنها را نشان می‌‌دهد. روش های متفاوتی برای سازماندهی این مدل ها وجود دارد که به آنها مدل های پایگاه داده گوییم. پرکاربرد‌ترین مدلی که امروزه بسیار استفاده می‌‌شود، مدل رابطه‌ای است که به طور عام به صورت زیر تعریف می‌‌شود: نمایش تمام اطلاعاتی که به فرم جداول مرتبط که هریک از سطر ها و ستونها تشکیل شده است(تعریف حقیقی آن در علم ریاضیات برسی می‌‌شود). در این مدل وابستگی ها به کمک مقادیر مشترک در بیش از یک جدول نشان داده می‌‌شود. مدل های دیگری مثل مدل سلسله مراتب و مدل شبکه‌ای به طور صریح تری ارتباط ها را نشان می‌‌دهند.

در مباحث تخصصی تر اصتلاح دادگان یا پایگاه داده به صورت مجموعه‌ای از رکورد های مرتبط با هم تعریف می‌‌شود. بسیاری از حرفه‌ای ها مجموعه‌ای از داده هایی با خصوصیات یکسان به
منظور ایجاد یک پایگاه داده‌ای یکتا استفاده می‌‌کنند.
 

اسلاید 8 :

تاریخچه پایگاه داده           

اولین کاربردهای اصطلاح پایگاه داده به June 1963 باز می‌گردد، یعنی زمانی که شرکت System Development Corporation مسئولیت اجرایی یک طرح به نام "توسعه و مدیریت محاسباتی یک پایگاه داده‌ای مرکزی" را بر عهده گرفت. پایگاه داده به عنوان یک واژه واحد در اوایل دهه 70 در اروپا و در اواخر دهه 70 در خبر نامه‌های معتبر آمریکایی به کار رفت.(بانک داده‌ای یا Databank در اوایل سال 1966 در روزنامه واشنگتن کار رفت.
تصویر:اولین سیستم مدیریت پایگاه داده در دهه 60 گسترش یافت. از پیشگامان این شاخه چارلز باخمن می‌‌باشد. مقالات باخمن این را نشان داد که فرضیات او کاربرد بسیار موثرتری برای دسترسی به وسایل ذخیره سازی را محیا می‌‌کند.

در آن زمانها پردازش داده بر پایه کارت های منگنه و نوار های مغناطیسی بود که پردازش سری اطلاعات را مهیا می‌‌کند. دو نوع مدل داده‌ای در آن زمانها ایجاد شد:CODASYL موجب توسعه مدل شبکه‌ای شدکه ریشه در نظریات باخمن داشت و مدل سلسله مراتبی که توسط North American Rockwell ایجاد شد و بعدا با اقباس از آن شرکت IBM محصولIMS را تولید نمود.

اسلاید 9 :

تاریخچه پایگاه داده

مدل رابطه‌ای توسط E. F. Codd در سال 1970 ارائه شد.او مدل های موجود را مورد انتقاد قرار می‌‌داد. برای مدتی نسبتا طولانی این مدل در مجامع علمی مورد تایید بود. اولین محصول موفق برای میکرو کامپیوتر ها dBASE بودکه برای سیستم عامل هایCP/M و PC-DOS/MS-DOS ساخته شد. در جریان سال 1980 پژوهش بر روی مدل توزیع شده (distributed database) و ماشین های دادگانی (database machines) متمرکز شد، اما تاثیر کمی بر بازار گذاشت. در سال 1990 توجهات به طرف مدل شی گرا(object-oriented databases) جلب شد. این مدل جهت کنترل داده‌های مرکب لازم بود و به سادگی بر روی پایگاه داده‌های خاص، مهندسی داده(شامل مهندسی نرم افزار منابع) و داده‌های چند رسانه‌ای کار می‌‌کرد.
در سال 2000 نوآوری تازه‌ای رخ داد و دادگان اکس‌ام‌ال (XML) به وجود آمد. هدف این مدل از بین بردن تفاوت بین مستندات و داده ها است و کمک می‌‌کند که منابع اطلاعاتی چه ساخت یافته باشند یا نه در کنار هم قرار گیرند.

اسلاید 10 :

ویژگی‌های سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها
پس از این مقدمه به توصیف سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها می‌پردازیم. سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها، مجموعه‌ای پیچیده از برنامه‌های نرم‌افزاری است که ذخیره سازی و بازیابی داده‌های (فیلدها، رکوردها و فایل‌ها) سازمان را در پایگاه داده‌ها، کنترل می‌کند.
این سیستم، کنترل امنیت و صحت پایگاه داده‌ها را نیز بر عهده دارد. سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها، درخواست‌های داده را از برنامه می‌پذیرد و به سیستم عامل دستور می‌دهد تا داده‌ها ی مناسب را انتقال دهد. هنگامی که چنین سیستمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر نیازمندیهای اطلاعاتی سازمانی تغییر یابد، سیستم‌های اطلاعاتی نیز آسانتر تغییر خواهند یافت. سیستم مذکور از صحت پایگاه داده‌ها پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب که اجازه نمی‌دهد بیش از یک کاربر در هر لحظه، یک رکورد را به روز رسانی کند. این سیستم رکوردهای تکراری را در خارج پایگاه داده‌ها نگاه می‌دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید