بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هندسه های غیراقلیدسی

هندسه نتاری

هندسه مطلق

هندسه‌ هذلولوی

هندسه دیجیتال

اسلاید 2 :

هندسه نتاری

¨اقلیدس 28 قضیه نخست اصول خود را بر اساس چهار اصل موضوع نخست اثبات کرد و از قضیه 29 بود که استفاده از اصل پنجم آغاز می‌شود. در واقع پس از آن که اصل توازی موجب انشقاق هندسه شد ریاضی‌دان‌ها هندسهٔ بدون استفاده از اصل توازی ابداع کردند که به آن هندسهٔ نتاری می‌گویند. اگر به خواهیم بر اساس "مبانی هندسه" هیلبرت تعریف خود را گسترش دهیم. هندسهٔ نتاری مربوط به آن قضایای می‌شود که با استفاده از بنداشت‌های وقوع، میانبود، قابلیت انطباق و پیوستگی و بدون استفاده از بنداشت توازی ثابت شوند. یانوش بویویی به این نوع هندسه، هندسهٔ مطلق می‌گفت اما و. پرنوویچ و م. جردن نام نتاری را برای آن برگزیدند.

¨

اسلاید 3 :

هندسه مطلق

     یانوش بویویی به هندسه‌یی که بدون اصل توازی و صرفاً بر اسا  چهار اصل اول اقلیدس اثبات می‌شوند. نام هندسهٔ مطلق را برگزید. اما امروزه به این هندسه، بیشتر هندسه نتاری می‌گویند.

¨

اسلاید 4 :

هندسه‌ هذلولوی

     یکی از هندسه‌های نااقلیدسی است که به هندسه‌ لیاچفسکی نیز مشهور است. نام انگلیسی این نوع هندسه, یعنی (Hyperbolic), از کلمهٔ یونانی هیپربالئین به معنی "افزایش یافتن" گرفته شده است که در آن فاصلهٔ میان نیم‌خط‌ها در اصل توازی افزایش می‌یابد.
زیر شاخه‌ای است از علم هندسه که به بررسی روابط بین سطح و طول اجرامی که روی کره تصویر می‌‌شوند می‌‌پردازد.
از لحاظ تاریخی مطالعه این علم برای کاربرد های آن در نجوم سماوی آغاز شد. پس از معرفی هندسه‌های نا اقلیدسی در اروپا توسط ریمان این شاخه از ریاضی مورد توجه دوباره واقع شد و در دوره نوین در علوم کیهانشناسی و فیزیک نسبیت کاربردهایی دارد.

اسلاید 5 :

هندسه دیجیتال

     درباره مجموعه‌های محدود (مجموعه‌های محدود نقاط) که معمولاً نشان دهنده مدل‌های دیجیتال یا تصاویر دو بعدی یا سه بعدی از فضای اقلیدسی می‌باشد به مطالعه می‌پردازد.
بطور خلاصه می‌توان گفت هنگام دیجیتالی کردن یک شی را با مجموعه محدودی از نقاط آن جایگزین می‌نماید. تصاویر تلویزیون و تصاویر رستر شده در رایانه و تصاویر روزنامه‌ها در حقیقت دیجیتالی شده‌اند.
کاربرد اصلی آن در گرافیک کامپیوتری و تحلیل تصاویر است.
مهم ترین بخش‌های مورد مطالعه در این علم شامل موارد زیر است:

    . ساخت نمایش دیجیتال از اشیا با تاکید بر دقت و کارایی

    .  مطالعه مجموعه‌های دیجیتال

¨

اسلاید 6 :

چارلز جنکز

     چارلز جنکز یکی از شاخص تربن چهره ها و نظریه پردازان معماری در طی سه دهه گذشته بوده. در دهه هفتاد میلادی که مبانی معماری مدرن پس از یک دوره طولانی شصت ساله به طور اساسی مورد پرسش واقع شد  وی یکی از کسانی بود که شدیدترین انتقادات را به اصول فکری معماری مدرن مطرح نمود .نقش وی در تبیین اندیشه های معماری دیکانستراکشن وفولدینگ در طی دو دهه هشتاد و نود میلادی غیرقابل  انکار است .بنا بر قول پیتر آیزرمن  چارلز جنکز قدرت قابل ستایشی برای اعلام جنبشهای جدید معماری قبل از شروع هر جنبش دارد.

¨

اسلاید 7 :

    اگرمبانی نظری رشته ی معماری بر پایه های علم و فلسفه استوار است، هنگامی که علم و فلسفه متحول می شود ، معماری نیز به تبع ان باید عوض شود . به قول جکنز " فرم تابع دیدگاه جهانی است" . زمانی که نظر ودیدگاه انسانی عوض می شود ، معماری هم به تبع آن باید عوض شود. معماری باید معلول باشد ، معلول دیدگاه انسان از خود و جهان پیرامون خود ، معماری امروز باید معلول شرایط امروز باشد ، معلول علم ، فن آوری و فلسفه ی کنونی .

¨

اسلاید 8 :

چارلز جنکز و پست مدرنیسم   

    چارلز جنکز منتقد معماری است که در منازعات غالبا تند و داغ بین معماران مدرنیست و پست مدرنیست در خصوص اینکه آیا معماری پست مدرن میتواند و یا باید وجود داشته باشد یا خیر،مشارکت فعالی داشته است.وی همچنین از منادیان برجسته و پیشتاز جریانی است که سعی در توصیف و تعریف پست مدرنیسم دارد.در واقع کتاب وی "زبان معماری پست – مدرن " (1977) ،نخستین اثری بود که کوشید تا پست مدرن را مفهوم پردازی کرده ودر عنوان خود نیز برای اولین بار از واژه ی "پست – مدرن" استفاده کرد.

اسلاید 9 :

جنکز در آثار بعدی خود یعنی کتابهای " پست – مدرنیسم چیست؟ " و "پست – مدرنیسم " به پیگیری و ریشه یابی تاریخ این مفهوم می پردازد.این واژه نخستین بار اساسا از سوی نویسنده ی اسپانیایی "فدریکو دو انیس" در سال 1934 در توصیف واکنشی شاعرانه علیه شعر مدرنیستی بکار گرفته شده بود؛بعدها در سال 1975 توسط "آرنولد توین بی" مورخ مشهور برای مشخص ساختن پلورالیسم و ظهور فرهنگ های غیر غربی مورد استفاده قرار گرفت.

اسلاید 10 :

    در سال های دهه 1960 نخستین ریشه های پست مدرنیسم توسط یک گروه  روشنفکران انگلیسی موسوم به "گروه مستقل" شروع به نشو و نمو کرد.گروه مذکور شیفته و مجذوب وجوه مختلف و متنوع فرهنگ آمریکایی بودند: تلویزیون ، فیلم ، سینما ، ویدئو ، آگهی های تبلیغاتی ، فرهنگ ماشینی و تجاری.اعضای این گروه دست به ترکیب و اختلاط و ایجاد کولاژهای پاپ از موضوعات ذکر شده زدند و نخستین هنر پاپ را بوجود آوردند.

¨

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید