بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پروتکل های کنترل همروندی

7/8 - پروتکل های مبتنی بر قفل   ( lock- based )

7/9 -  پروتکل های مبتنی بر گراف (gragh - based )

7/10 - پروتکل های مبتنی بر مهر زمانی

اسلاید 2 :

قفل :

امتیاز دستیایی به یک واحد داده است که توسط زیر سیستم قفل گذاری ( در سیستم مدیریت پایگاه داده ) به یک تراکنش داده می شود و یا از او پس گرفته می شود.

اسلاید 3 :

7/8 - پروتکل های مبتنی بر قفل   ( lock- based )

پروتکل های مبتنی بر قفل کاربردی ترین روش کنترل همروندی می باشند.

در این روش که بر اساس تخصیص داده ها به تراکنش هاست ، هر گاه تراکنشی بخواهد برای خواندن یا نوشتن به داده ای دسترسی داشته باشد ، ابتدا درخواست قفل مناسب با آن دستور را به واحدی به نام مدیر قفل ( lock manager)  می دهد.

اسلاید 4 :

مدیر قفل هر درخواست رسیده را برای یک داده را با قفل هایی که احیانا توسط تراکنش های دیگر روی آن داده زده شده است مقایسه می کند. اگر این درخواست سازگار و مجاز باشد درخواست مربوطه اجابت شده و روی داده قفل زده می شود و تراکنش می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

اسلاید 5 :

ادامه صفحه قبل

اما چنانچه درخواست قفل به دلیل عدم سازگاری با قفل های از پیش زده شده اجابت نشود تراکنش به حالت انتظار می رود تا زمانی که قفل های زده شده روی آن داده طوری آزاد شوند که قفل درخواستی مجاز باشد.

اسلاید 6 :

حالت انتظار :

هر گاه تراکنش به منابعی نیاز داشته باشد که در اختیار تراکنش های دیگر است باید منتظر بماند.

اسلاید 7 :

1-7/8 – سازگاری قفل ها

به طور کلی دو نوع قفل مرسوم است :

الف : قفل دو حالتی ( باینری – binary  )

در این حالت داده یا قفل است یا باز . اشتراک داده ها وجود ندارد و درخواست تراکنش ها فقط در صورت باز بودن قفل داده اجابت می شود.

اسلاید 8 :

ب : قفل اشتراکی – انحصاری (shared – exclusive)

 به منظور بالا بردن سطح همروندی تراکنش ها و امکان به اشتراک گذاشتن داده ها ، قفل ها به دو نوع اشتراکی  (s) و انحصاری (x) تقسیم می شوند.

اسلاید 9 :

ادامه صفحه قبل

قفل اشتراکی برای خواندن (read) داده استفاده می شود. پس در صورت نیاز به اجرای دستور خواندن باید در خواست قفل اشتراکی بدهیم و  مدیر قفل به سایر تراکنش ها  نیز اجازه  قفل اشتراکی  و خواندن  داده  را می دهد.

اسلاید 10 :

قفل انحصاری برای نوشتن (write) داده استفاده می شود.

داده ی مربوطه را به طور انحصاری قفل  و آن را در اختیار تراکنش مربوطه قرار می دهد. هیچ تراکنش دیگری به هیچ  وجه نمی تواند تا باز شدن این قفل به آن داده دسترسی داشته باشد.

جدول 7/2 : جدول سازگاری قفل های S  و X

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید