بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

- تاریخچه :

استفاده از کوره بلند برای تولید آهن خام و سرباره مذاب از قرن چهارده و پانزدهم میلادی آغاز شد.در روش های قدیمی تهیه آهن به علت پایین بودن درجه حرارت (حداکثر 1400درجه سانتی گراد)سرباره ذوب نمی شد در حالیکه در کوره بلند درجه حرارت خیلی بالاتر بوده و سرباره کاملا سیال تهیه می شود.

کوره بلند تا اوسط قرن شانزدهم میلادی گسترش زیادی نیافت ولی کم کم با استفاده از کک و دمیدن هوای گرم تولید آهن رو به افزایش نهاد. امروزه بیشتر برای تهیه آهن خام از کوره بلند استفاده می شود.

اسلاید 2 :

شکل کوره بلند:

کوره بلند از یک استوانه فلزی به ارتفاع حدود 30 متر تشکیل یافته است و حجم مفید آن به حدود 3000 متر مکعب می رسد.ارتفاع کوره ثابت است و برای افزایش حجم کوره غالبا قطر کوره را افزایش میدهند .

اسلاید 3 :

- چرا بدنه مخروطی شکل است؟

چون وقتی مواد پایین می آیند گرم میشوند ،لذا حجم بالا می رود.اگر استوانه بود ،مواد گیر می کرد و پایین نمی آمد.

 

2- چرا ناحیه استوانه ای شکل داریم؟

برای پایداری و استحکام بیشتر.

مخروط پایینی به چه دلیلی ایجاد شده است؟

  فقط کک ماده جامد در این ناحیه است این جا مذاب وجود دارد .باید حجم را کم کرد و شیب تند را داد.

- ارتفاع مفید کوره:از نیم متر پایین تجهیزات بارگیری تا کف کوره که حجم این منطقه حجم مفید کوره است.

اسلاید 4 :

قسمت های مختلف کوره بلند عبارتند از:

- پی: 

وظیفه پی کوره بلند انتقال وزن عظیم ان به طوریکنواخت به زمین می باشد . پی از دو قسمت تشکیل شده است . قستمت اول که در بالای زمین قرار دارد پایه و قسمت دوم که در زیر زمین است کف نامیده میشود . پایه به طور مطلوب وزن کوره را تحمل می کند وان را از طریق کف به طور مطلوب به زمین منتقل میکند . معمولا ساختمان پی با سکوی اطراف بوته مرتبط است . پی کوره بلند باید مقاوم به حرارت بوده وتحت هیچ شرایطی نباید دراثر دمای بالا ترک برداشته تغیر شکل داده ویا ذوب شود .پی ها را به دو گونه مسلح وغیر مسلح طبقه بندی می کنند .پی ها ی غیر مسلح را از سنگ اجر شفته می سازند که در دماها ی بالا مقاوم نبوده واز این پی ها دیگر استفاده نمی کنند . پی کوره های جدید بتون مسلح می باشد . قسمتهایی از پی که دما درآن بیشتر از 250 درجه سانتی گراد می رسد از بتون مقاوم به حرارت ساخته می شوند . درصورتی که درجه حرارت کمتر باشد از بتن معمولی استفاده می شود .

اسلاید 5 :

- بوته:

آن قسمت از کوره است که مواد مذاب فلزی و سرباره در آن جمع میشود.

اجر چینی بین بوته وپایه پی را بلوک بوته می نامنند وقسمت فوقانی بلوک را کف بوته می نامند . توسعه درساخت کوره بلند با ظرفیت زیادتر همیشه در ارتباط با قطر بوته کوره بلند است و قطر بوته خود مقیاس جهت ازدیاد تولید روزانه کوره مورد نظر می باشد . هر چه قطر افزایش یابد به میزان تولید روزانه کوره افزوده می شود . قطر کوره بلند از 4-9 متر بوده وتولید روزانه آن 10000-2000 تن در روز می باشد فرم بوته به شکل استوانهای بوده واز طریق دو محل که به روی سرباره از کوره می باشد .این استوانه تعبیه شده است اقدام به گرفتن فلز مذاب وسرباره از کوره می نمایند محل خروج که در قسمت پایین تر بوته تعبیه شده است برای خروج اهن مذاب وخروجی بالاتر برای گرفتن سرباره استفاده می شود .

اسلاید 6 :

- شکم :

این قسمت گرمترین قسمت کوره بلند است و منطقه مذاب آن را تشکیل می دهد.

- بدنه :

 بدنه کوره از شکم تا دهانه کوره ادامه می یابد و بیشترین ارتفاع کوره را در بر می گیرد.

در قسمت بدنه کوره به علت وجود گازهای حال از سوختن مواد اولیه در داخل کوره و استفاده از این گازها در هنگام عبور ازقسمت های مختلف کوره بدنه کوره را با ارتفاع زیاد می سازند که در هنگام عبور گاز با تمام داخل کوره تماس گرفته واز وجود گاز حداکثر استفاده را نمایند قسمت داخلی کوره نیز از لایه های اجر نسوز به ضخامت حدود یک متر ساخته شده است .

معمولاارتفاع کوره بلند از قسمت دهانه تا انتهای کوره از 25-35 متر بسته به قطر بوته متغیر است .

تمامی قسمت های فوق الذکر از بوته تا سینه کوره در قسمت خارجی بوسیله زره فولادی که از ورق ساخته شده است محفضت می گردد . پایه های کوره بلند به علت وزن زیاد کوره بلند بایستی پیین تر از سطح اب های زیر زمینی باشد که به وسیله بتن ریزی در سطح زمین استوار می گردد .

اسلاید 7 :

- دهانه :

بالاترین قسمت کوره بلند را که شکل استوانهای دارد دهانه می نامند   از این قسمت بار وارد و گازها خارج می شوند.

- پوسته کوره بلند :

پوسته کوره بلند از ورقه های فولادی استوانه ای و مخروطی شکل ساخته شده است که روی آجر چینی کوره بلند را می پوشاند . وظیفه ان محافظت اجر چینی در مقابل فشار مواد اولیه وگازها و همچنین جداسازی قسمت داخلی کوره از محیط اطراف میباشد . ست های سکوی دهانه ولوله های خروجی گاز کاملا به قسمت فوقانی کوره متصل شده اند . ضخامت ورق های اطراف دهانه و پایه کوره بلند تا 30 میلی متر برای اطراف بوته تا 24 میلی متر برای اطراف بستر کک و32 میلی متر برای اطراف بوته وبرای بلوک های بوته تا 36 میلی متر می رسد پوسته فلزی کوره بلند از ورق های نرم فولاد کربنی ساخته شده است .

اسلاید 8 :

مواد ورودی و خروجی کوره بلند:

ـ مواد شارژ :

مواد جامد:مواد سینتر شده که عموما از کارگاه آگلومراسیون به کوره بلند حمل میشوند و دارای اندازه دانه عموما 25 تا 50 میلی متر هستند .

2- سنگ آهن با اندازه 10 تا 25 میلی متر

 3- فلاکس (آهک) که آن نیز در کارگاه آگلومره به مواد سینتر شده افزوده می

شود.

 4- کک با دانه بندی 25 تا 100 میلی متر است که دارای استحکام مکانیکی مناسبی بوده و تحمل وزن مواد ورودی کوره بلند را دارد و در موقع دمش موجب به اصطلاح خفه شدن کوره می شود.(برای تولید هر یک تن چدن حدود 5/. تن کک مصرف می شود ).

اسلاید 9 :

مواد خروجی از کوره بلند:

1- گازهای خروجی

2- چدن مذاب با کربن حدود3.8٪و درجه حرارت 1350-1300 درجه سانتی گراد .

3- سرباره .

شارژموادبه کوره بلند:

مواد به صورت لایه لایه درون کوره ریخته می شود و دارای دانه بندی مشخصی است از ریختن مواد ریز و گردو غبار به داخل کوره پرهیز شود ریرا این مواد در موقع دمش گاز موجب به اصطلاح خفه شدن کوره و پل بستن مواد می گردد مسله مهم در باردهی این است که مواد به صورت ستونی در نیاید و توزیع مناسبی از موا داشته باشد .

اسلاید 10 :

 علت توزیع مواد:

   چون شازرژ در کوره باعث یک تفکیک ذاتی در مواد می گردد ریختن مواد باعث تفکیک می شود لذا تاثیر در قابلیت عبور گاز می گذارد و قابلیت عبور گاز در نواحی مختلف فرق می کند و راندمان کوره را تحت تاثیر شدید قرار می دهد مخصوصا اگر ناحیه ای دارای مقاومت کمی دربرابر عبور گاز داشته باشد شدت گارز عبوری ان از نواحی دیگر بیشتر خواهد بود لذا واکنشهای احیا ء تشدید می گردد دما بالا می رود و نهایتا حضور این منتقه باعث گسترش خود می شود لذا یک کانال عبور گاز در کوره ایجاد می شود گازها بدون واکنش فقط ار گکوره عبور کرده و محتوی مقدار زیادی Co2 ( در دمای بالا ) است لذاا برای رفع اشکال به توزیع یکنواخت نیاز است برای این کار ازسیستمهای بار دهی کمک می گیرند حتی قسمت ورود مواد هم به توزیع یکنواخت کمک می کند.

کوره بلند یک سیستم متقابل است . موادجامدکه به کوره شارژ می گردند به طور مداوم پایین امده وعملیات احیا و ذوب روی ان صورت میگیرد وگازها از طرف پایین به طرف بالا حرکت می کنند  گازها طول کوره را طی کرده وبا مواد وارد واکنش میشوند .

لذابایدازسیستمی کار گرفت که توزیع یکنواخت راایجاد کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید