بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—بیماری کیست هیداتیک یکی از خطرناکترین بیماریهای قابل انتقال از حیوانات به انسان است. 

—بیماری توسط نوزاد یک انگل روده ای سگ که وارد بدن انسان و دام می شود بروز می کند.

—کرم بالغ در روده سگ و نوزاد در بدن انسان و حیوانات اهلی نشخوارکننده زندگی می کند.

—عامل ایجاد بیماری مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس است.

اسلاید 2 :

—عامل این بیماری کرم کوچک پهن و بندبندی است به نام اکی نوکوکوس گرانولوزوس از خانواده سستودها ( کرم های پهن ) که طول آن ۵ – ۳ میلی متر می‌باشد و به سختی با چشم دیده می‌شود .

—میزبان اصلی این کرمها سگ سانان هستند و کرم در روده باریک سگهای آلوده زندگی می‌کند .

—بدن این کرمها سه بند دارد و در آخرین بند ، هزاران تخم آلوده کننده وجود دارد که بعد از پاره شدن این بند تخمها آزاد می‌گردند .

—

اسلاید 3 :

¨

¨میزبانان اصلی آن گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند اما انگل در سایر حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، روباه، خوک و شتر نیز دیده می شود.

¨پراکندگی انگل در سطح جهان وسیع بوده ولی شایعترین مناطق درگیر ساحل مدیترانه، جنوب روسیه ، ایران، استرالیا وبلغارستان میباشد.

¨به دلیل دشواری تشخیص و درمان کیست هیداتید و خطرات این بیماری برای انسان،‌ کنترل بیماری و پیشگیری از وقوع آن در سراسر دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسلاید 4 :

راههای انتقال بیماری:

—دفع تخم های کرم بالغ باعث آلودگی خاک و آب می شود و حیوانات اهلی مانند گوسفند، بز، گاو و شتر (میزبان واسطه) هنگام چریدن تخمها را میخورند و انسان به طور تصادفی از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به تخم ها و یا از طریق تماس مستقیم با سگ های آلوده با مرحله حد واسط انگل آلوده می شود.

—تخم ها دارای چند لایه و لایه هااز جنس کراتین و نسبت به تغییرات محیط  بسیار مقاوم و می توانند در 2 درجه سانتی گراد به مدت 2 سال و در طبیعت بر حسب درجه حرارت و شرایط جوی بین 3تا8ماه زنده بمانند.

اسلاید 5 :

ارگانهای درگیر بیماری:

¨

¨انگل بلع شده از روده نفوذ می کند و از طریق سیستم خونی به کبد و ریه ها و به طور کمتر شایع به بافتهای دیگر منتقل می شود .

¨امکان ابتلاء همه ارگانها در این بیماری وجود دارد ولی شایعترین محل ابتلا کبد (60 تا 70 درصد) و سپس ریه و مغز میباشد.

¨ابتلاء در سایر اعضاء مانند طحال، عضله و ابتلاء چند ارگانی کبد و ریه یا کبد و طحال- ریه و مغز نیز گزارش شده است. به طور نادر کیست هیداتیک در قلب، تیروئید، پستان، کلیه و بافت نرم گردن و مهره گزارش شده است.

¨

اسلاید 6 :

چرخه انگل کیست هیداتیک در بدن:

¨چرخه زندگی این انگل بین سگ سانان و گیاهخواران تکمیل می شود. کرم بالغ در روده کوچک گوشتخواران مخصوصا سگ ها زندگی می کند و تخم های خود را از طریق مدفوع به محیط بیرون می رساند. تخم های دفع شده در مدفوع سگ بلافاصله برای دام و انسان آلوده کننده است.

¨گوسفند، گاو و بز نیز به هنگام چریدن و خوردن علف های آلوده تخم های اکینوکوک را همراه علوفه آلوده وارد دستگاه گوارش خود می کنند و تخم ها پس از ورود به دستگاه گوارش میزبان باز شده و جنین قلابدار به درون بافت روده مهاجرت نموده و از طریق عروق روده یا مجاری لنفاوی، به کبد می رسند.

اسلاید 7 :

علائم کیست هیداتیک در دام:

    علائم بیماری معمولاً در نشخوارکنندگان خصوصاً گوسفند در زمان کشتار مشاهده می شود و علائم بالینی معمولاً در دام زنده مشاهده نمی شود.

علائم کلبد گشائی شامل:

تشکیل کیست در اندامهای

مختلف خصوصاً کبد و ریه

است.

—

اسلاید 8 :

سیر تکامل عامل بیماری کیست هیداتید:

¨تخم های کرم همراه با مدفوع سگ آلوده خارج شده و در محیط پراکنده می شوند. انسان و حیوانات با خوردن این تخم ها همراه با آب، غذا و سبزیجات، آلوده شده و کیست هیداتید در بدن آنها تشکیل می شود.

¨

¨میزبان نهایی : میزبانی است که انگل دوران بلوغ یا مرحله تکثیر جنسی خود را در بدن آن موجود می گذراند.

¨میزبان واسط : میزبانی است که انگل دوران قبل از بلوغ جنسی خود را در بدن آن موجود می گذراند.

¨

اسلاید 9 :

درمان انگل اکینوکوس در سگ:

    در صورت آلودگی سگ به راحتی با دادن داروی ضد انگل درمان می شود. توصیه می شود مرتباً زیر نظر دامپزشکی هر چند ماه یک بار از داروی ضد انگل برای حیوانات استفاده شود. بنابراین کسانی که دارای سگ خانگی و گله می باشند، بایستی این موضوع را مدنظر داشته باشند. اما به طور معمول برای درمان دام از دو داروی آلبندازول و پرازیکوانتل (درونسیت)استفاده می شود .

    کاربردتوأم آلبندازول و پرازیکوانتل میتواند جهت کنترل بهتر و نابود سازی قوی تر آن از اندامهای حیاتی، مورد استفاده قرار گیرد که البته در انسان نیز این روش دارو درمانی توصیه شده است.

اسلاید 10 :

راه‏های انتقال بیماری به انسان:

üآلودگی انسان زمانی اتفاق می افتد که به طریقی تخم انگل وارد بدن وی
شود. 

—تماس نزدیک و مستقیم با سگ های آلوده

—تماس مستقیم با مدفوع سگ های آلوده

—مصرف آب،غذا و سبزیجات آلوده با مدفوع سگ

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید