بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تاریخچه ثبت اختراع در ایران

1377: پذيرش اصلاحات معاهده پاريس

1380: الحاق ايران به سازمان جهانی مالكيت فكری

1382: الحاق ایران به موافقتنامه و پروتکل مادرید در مورد ثبت بین المللی علایم تجاری  کالا و خدمات

1383: الحاق ایران به معاهده لیسبون در مورد ثبت بین المللی نشانه های جغرافیایی و نشانه های مبدأ کالا

اسلاید 2 :

مدارک لازم جهت ثبت اختراع

فرمهای مربوط به ثبت اختراع (اظهارنامه)

شرح فنی اختراع (توصيف اختراع)

نقشه های اختراع

ادعای مخترع

اسلاید 3 :

کلیات ثبت اختراع

هر شخصيت حقیقی یا حقوقی كه مدعی ابداع محصول صنعتی جديد باشد و يا وسيله جديدی كشف نمايد يا راه و روشی را برای بدست آوردن يك نتيجه يا محصول صنعتی كشف نمايد، می تواند مورد اختراع خود را به ثبت رسانده و گواهی ثبت اختراع دریافت نماید.

در ایران ثبت اختراع به صورت اعلامی صورت می پذيرد. اعلامی بودن ثبت بدين معناست كه اداره كل ثبت شركتها و مالكيت صنعتی می تواند بدون بررسی طرح ارائه شده در خصوص جديد بودن اختراع آن را به ثبت برساند و تنها شرط آن اين است كه شخصی يا شركتی قبلاً اين مورد اختراع را در ایران به ثبت نرسانده باشد.

البته بايد خاطر نشان كرد كه گواهی ثبت اختراع در ایران به هيچ    وجه برای قابل استفاده بودن و يا جديد بودن و يا حقيقی بودن اختراع     سنديت ندارد.                                                                   

اسلاید 4 :

مقصود از حق تقدم چیست؟

حق تقدم، حق اولویتی است که به موجب معاهده پاریس، کشورها از جمله ایران عضو آن می باشند.به موجب اين حق چنانچه فردی اظهارنامه ثبت اختراع خويش را در يكی از كشورهای عضو معاهده پاريس و از جمله كشور متبوع خود ارائه نموده باشد ظرف مهلت 12ماه از تاريخ ثبت تقاضانامه در ديگر كشورهای عضو نيز تقاضای ثبت اختراع خويش را بنمايد و در اين مدت نسبت به ديگر افراد دارای حق اولويت می باشد.به اين معناكه ديگر افراد نميتوانند ظرف مهلت مذكور اختراع وی را به نام خود در ساير كشورها به ثبت برسانند.البته در صورتی كه وی تقاضای ثبت اختراع ظرف مهلت 12 ماهه در كشورهای موردنظرش بنمايد لذا چنانچه مخترع متقاضی ثبت اختراع خويش در سطح بين المللی باشد بايد ظرف مدت يكساله از تاريخ تقاضانامه ثبت اختراع در داخل نسبت به ثبت اختراع بين المللی آن اقدام نمايد.  

اسلاید 5 :

ثبت اختراع در کشورهای اروپایی

الف)1- نوشتن گزارش اختراع به زبان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه بطوریکه شامل زمینه و حوزه فناوری اختراع، سابقه قبلی، جزئیات کامل فنی، مزایای اختراع ادعایی و نحوه حل مشکلات موجود باشد. همچنین باید طریقه انجام عملی موضوع اختراع با ذکر مثال توصیف شود .
 2-نوشتن پیش نویس پتنت بر اساس گزارش اختراع که معمولا توسط وکیل انجام می شود

3-پرکردن فرمهای رسمی اداره ثبت اختراعات اروپا

ب)  تشکیل و پیگیری پرونده: این بخش با تسلیم  فرمهای پر شده و تقاضای تشکیل پرونده در یکی از شعب اداره ثبت اختراع اروپا (شعبه مرکزی در مونیخ آلمان) آغاز شده وشامل مراحل زیر است:                                                 1-بررسی شکلی پرونده در شعبه به لحاظ کامل بودن مدارک لازم

 2-جستجوی موضوع و ادعاهای اختراع توسط واحد جستجوی اداره ثبت اختراع اروپا
3-انتشار پرونده شامل جزئیات فنی-قانونی پرونده و نتایج جستجو در روزنامه رسمی به صورت چاپی و دیجیتال(لوح فشرده و اینترنت)
4-بررسی ماهوی محتویات پرونده در صورت تسلیم درخواست و پرداخت هزینه های لازم

    ج) اعطای گواهی ثبت اختراع: پس از بررسی ماهوی پرونده و در صورت متقاعد شدن کمیته مربوطه، گواهی اعطای پتنت به نام متقاضی صادر خواهد شد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید