بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تاريخچه
اسفناج به صورت خودرو spinacia tetranda در آسياي مركزي (تركستان ،ايران وافغانستان)مي روييد با اسفناج اهلي (spinacia oleracea l.) قرابت زيادي داشته است.(1)
اسفناج بومي آسيا و به احتمال زياد بومي ايران است(9).تاريخ نشان مي دهد كه اين سبزي دز 2000 سال قبل در ايران كشت مي شده و ايرانيان باستان به خواص آن پي برده بودند(11). اسفناج در سال 1100 ميلادي از ايران به اسپانيا برده شد،سپس از اروپا به امريكا انتقال يافت(9). مردم چين در سال 764 ميلادي آن را كشت مي نمو ده اند (6) و از آن به عنوان سبزي استفاده مي كرده اند(2).

اسلاید 2 :

مشخصات گيا ه شناسي
نام علمي اسفناج spinacia oleracea L.
مي باشد كه متعلق به تيره chenopodiaceae است(2) گياهي است يكساله و روز بلند و دو پايه(1) گلهاي نر و ماد ه آن روي دو گياه مختلف قرار دارند. پايه هاي نر بعد از توليد دانه گرده از بين مي روند ، ولي پايه هاي ماده باقي خواهند ماند و توليد بذر می کنند.

اسلاید 3 :

اسفناج بعد از سبز شدن بذر توليد برگهاي روزت مي كند. اين برگها از ساقه بسيار كوتاهي كه نزديك زمين قرار دارد خارج مي شوند(2) ممكن است شاخه هاي فرعي از ساقه اصلي به وجود آيند و همچنين شاخه هاي درجه سوم از شاخه هاي درجه دوم خارج شوند. زماني كه برگها رشد كافي كردند و شرايط مسا عد گرديد ، ساقه بلندي شروع به رشد مي كند كه از انتهاي آن شاخه هاي جانبي به وجود خواهند آمد.گلها به صورت خوشه در انتهاي ساقه اصلي و شاخه هاي فرعي ظاهر مي شوند.

اسلاید 4 :

تعداد گل در هر خوشه متفاوت است و ممكن است تا 12 عدد برسد. البته باز شدن گلها و تشكيل ميوه ها هم زمان صورت نمي گيرد. اسفناج داراي دو نوع بذر مي باشد يكي بذر گرد وصاف و بدون تيغ به نام علمي spinacia oleracea L.var hnermis و ديگري بذر خاردار يا تيغ دار به نام علمي spinacia oleracea var. spinosa(7)

اسلاید 5 :

ريشه اسفناج عميق است و مي تواند تا عمق 140 سانتيمتري در خاك نفوذ كند. از اين نظر مي توان اين گياه را در خاكهاي شور به خوبي كشت نمود. ريشه هاي فرعي اين گيا ه دوكي شكل است و حداكثر تا 60 سانتيمتري خاك پزاكنده اند(1)

اسلاید 6 :

برگها در ارقام مختلف فرم و رنگ متفاوتي هستند و به شكلهاي تخم مرغي ، بيضوي و يا نيزه اي وجود دارند. كناره برگها مي تواند كاملا صاف و يا دندانه دار باشد. پهنك برگ نيز صاف و يا داراي چين وچروك است. ارقامي كه داراي برگهاي چروكيده هستند از نظر نگهداري در انبار مناسب ترند زيرا تهويه در آنها بهتر صورت مي گيرد ولي در عوض به سختي قابل شستشو هستند(1).

اسلاید 7 :

اسفناج گياهي يكساله يا دوساله به ارتفاع تا 50 سانتي متر ،يك پايه و يا دو پايه ، با ساقه منفرد و يا از پايين منشعب ، با غده هاي بادكنكي پايكدار. برگهاي قاعده اي به طول تا 20 و عرض 5 تا 6 سانتي متر، با پهنك تقريبا برابر دمبرگ ، پهنك با 1تا 3 جفت پهنه جانبي خطي و يا مستطيلي و پهنه انتهايي تخم مرغي كشيده، برگهاي ساقه اي هم شكل اما كوچكتر از برگهاي قاعده اي.

اسلاید 8 :

گلهاي نر در نيمه بالايي گياه ، در گويچه هايي به تعداد زياد، قطعات گلپوش 4 ، پرچمها 4، بلندت از گلپوش. گلهاي ماده در دسته هاي حدود 10 تايي ، بدون پايك در محور برگها ، در نوك بدون خار و يا منتهي به خار درفشي به طول تا 6 ميلي متر. كلاله ها 4. زمان گلدهي اوايل بهار و زمان رسيدن ميوه اواخر بهار. گياه كاشته شده.

اسلاید 9 :

پراكندگي جغرافيايي: كاشته شده در مناطق معتدله و نيمه گرمسيري دنيا.پراكندگي در ايران : كاشته شده در مناطق مختلف به خصوص نواحي مركز و جنوبي ايران . اسفناج گياهي كاشته شده است و اشكال وحشي آن مشاهده نگرديده است. ميوه گياه به دو صورت شكل خاردار و بدون خار(4).

اسلاید 10 :

ارزش غذایی و دارویی اسفناج دارای عناصر کانی مختلفی از قبیل کلسیم،آهن، فسفر ،گوگرد،پتاسیم و منیزیم می باشد(9).اسفناج از نظر ویتامینهای Aو C غنی است.همچنین به مقدار کم دارای ترکیبات تیامین ،ریبو فلامین و نیاسین می باشد.درصد گرم برگ و ساقه اسفناج ترکیبات زیر وجود دارد:
آب 92 درصد ، کربوهیدرات 23 درصد ، پروتئین 2 درصد ، چربیها 7/. درصد ، فیبر و تر کیبات سلولزی 6/. درصد و مواد کانی 7/1 درصد(11).

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید