بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

 

اسلاید 1 :

—1- تغذیه،دانش تغییر و تبدیل مواد غذایی به انرژی است. به عبارت دیگر تغذیه نشان می دهد که چگونه مواد غذایی لازم باید به بدن برسد.

—2- تغذیه تحصیلی، به ما نشان می دهد که برای یادگیری و مطالعه و فعل و انفعالاتی که لازمه ی این دو امر مهم هستند به چه موادی نیازمندیم؟ واین مواد را به چه میزان؟ و از چه منبعی؟و به چه شکلی؟ باید بدست آوریم یا مصرف کنیم.

—3- مواد مغذی، موادی هستند که نیازهای بدنی ما را فراهم می کنند و به ما در حفظ تعادل و سلامت جسمی و روانی  کمک می کنند. عمده ترین این مواد عبارتند از:

—الف) کربوهیدرات هایی که در نان، سیب زمینی، مربا، بسکویت، شکر و.. یافت می شوند.

—ب) چربی هایی که به ویژه در کره، پنیر، روغن زیتون، مارگارین و... پیدا می شوند.

—ج) پروتئین هایی که عموماً در گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر و پنیر فراوانند.

—د) مواد معدنی که به شکل فراوانی در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند.

—ه) آب که نقش بسیار مهمی هم به عنوان ماده و هم به عنوان یک رسانا و حلال دارد و معمولا از طریق مصرف آب آشامیدنی، نوشابه، میوه یا سبزی ها به بدن می رسد.

—و) ویتامین ها که نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کنند و عموماً در میوه ها و سبزی ها یافت می شوند.

—

اسلاید 2 :

—4- بخاطر داشته باشید که هر چیزی که مورد مصرف واقع می شود الزاماً از ارزش غذایی برخوردار نیست. چیزهایی را به عنوان خوراکی مورد مصرف قرار دهید که ارزش غذایی بالا داشته باشند یعنی پاسخگوی نیاز های بدنی شما باشند. بسیاری از تنقلاتی که با استفاده از انواع ادویه ها نمک و رنگهای غیر طبیعی تهیه می شوند ممکن است خوش طعم باشند اما ارزش غذایی ندارند.

—5- صرف صبحانه به عنوان اصلی ترین وعده ی غذایی تحصیلی متاسفانه مورد بی مهری فراوانی هم واقع شده است. صبحانه باعث می شود که انرژی مورد نیاز مغز برای یادگیری تحصیلی کاملاً به موقع فراهم شود و بدن برای نیاز های خود به مواد ذخیره  شده ای که باید صرف رشد جسمی شما شود مراجعه نکند.

—

اسلاید 3 :

—6- بخش اعظم انرژی ما توسط کربوهیدرات ها تامین می شود، بنابراین استفاده از نان در صبحانه یا میان وعده های غذایی که بخصوص در زنگ های تفریح از آن استفاده می کنید به همراه عسل، پنیر، کره یا تخم مرغ توصیه می شود ضمناً استفاده از مواد خوراکی ای چون آجیل، کشمش، توت فرنگی، خرما، برگه زردآلو یا انواع شیرینی های مورد علاقه تان می تواند بسیار بیش از مواد خورکی غیر مغذی مثل :پفک، چیپس و.. برایتان مفید باشد.

—

—7- عادت به مصرف به اندازه، بسیار بیش از پرخوری مفید است. در پر خوری متاسفانه بخش اعظم خون به جای آنکه به مغز برسد و فرایند یادگیری و فعالیت های مغزی را تسهیل کند برای هضم غذا متوجه احشاء داخلی شده و در نتیجه یادگیری را مختل میکند و حالت خستگی رخوت، سستی و خواب آلودگی ایجاد می کند. به همین دلیل توصیه میشود که به جای  3 وعده غذای  سنگین، 5  وعده غذای سبک میل کنید تا همواره برای یادگیری آماده باشید.

—

—8- در صرف صبحانه، این عادت را در خودتان ایجاد کنیدکه علاوه بر صبحانه ی مختصر و سنتی خودمان مثل صرف چای شیرین و پنیر و کره و مربا یا تخم مرغ سعی کنید حتماً از میوه های تازه مثل: سیب، پرتغال، انگور، موز یا سایر میوه های مورد علاقه استفاده کنید.

اسلاید 4 :

—9- از صرف صبحانه ی بسیار مفصل هم جداً اجتناب کنید. زیرا صرف صبحانه ی سنگین بسیار مفصل هم به همان اندازه نخوردن صبحانه فرایند یادگیری را مختل می کند. زیرا بخش اعظم انرژی بدن متوجه دستگاه گوارش برای هضم و جذب مواد غذایی مصرف شده میگردد و این باعث میشود که نوعی حالت رخوت و کسالت صبحگاهی بر شما حاکم شود که مانع یادگیری هر چه بیشتر و بهتر شما       می شود. اما مصرف زیاد آب میوه یا حتی میوه ی تازه در صبحگاهان هرگز چنین اثری ندارد.

—10- در تغذیه، زیاد خوردن مهم نیست. خوب خوردن مهم است یعنی ممکن است شما در طول شبانه روز مقادیری زیادی میوه، آب میوه یا انواع مواد غذایی دیگر را میل فرمایید اما اگر اصول تغذیه ای را رعایت نکرده باشید چندان مفید فایده نخواهد بود. به همین دلیل وقتی صحبت از سوء تغذیه به میان می آید برخلاف تصور اولیه ای که ذهن متوجه اقشار فقیر و کم درآمد میشود. تحقیقات نشان میدهد که بسیاری از افراد مرفه و ثروتمند نیز به دلیل سوء مصرف مواد غذایی دچار سوء تغذیه هستند.

—11- یکی از عادات تغذیه ای نادرست مصرف میوه  بعد از صرف غذا است. میوه حتماً باید قبل از غذا صرف شود زیرا میوه ای که بعد از غذا صرف شود با انباشت مواد غذایی صرف شده در معده در همانجا باقی مانده و تخمیر میشود و  ارزش ویتامینی اش را از دست می دهد.

اسلاید 5 :

—12- فسفر و کلسیم دو عنصر مهم در فعالیت های مغزی هستند. علیرغم اینکه مقادیر زیادی از این ماده در استخوان و نیز تا حدودی در دندان ها وجود دارند اما انجام فعالیت های مثل یادگیری و حفظ کردن توام با افزایش دفع فسفر و کلسیم از طریق ادرار است. بنابراین توصیه می کنیم که مقدار مصرفی شیر و پنیر و تخم مرغ، جوانه گندم و... در تغذیه روزانه تان   به حد کافی باشد و حداقل روزی 2 لیوان شیر مصرف کنید.

—13- منیزیم یکی از عنصرهای معدنی است که ضمن خاصیت آرام بخش و متعادل کنندگی ای که دارد باعث تهسیل مکانیزم بخاطر آوردن مطالب به حافظه سپرده شده میشود. رژیم غذایی ما متاسفانه به لحاظ این ماده بسیار فقیر است اما منیزیم لازم بدن را می توان در نان سبوس دار، جوانه گندم،    سبزی ها و همچنین کاکائو و شکلات که دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم است جستجو کرد.

—14- مجموعه ویتامین های B به ویژه برای حفظ سلامت جسمی و روانی ما لازمند و در یادگیری و حافظه نیز نقش مهمی دارند. حفظ رژیم غذایی ای که در بردارنده ی همه ی این ویتامین ها باشند میتواند به ما در انجام فعالیت های تحصیلی مان کمک کند. استفاده از عدس،گردو، فندق، گندم، پرتغال، شیر، اسفناج، تخم مرغ و کاهو در رژیم غذایی روزانه میتواند کاملاً نیازمان را  بر طرف کند.

اسلاید 6 :

—15- قهوه به لحاظ غنی بودن از نظر ویتامینPP  می تواند بسیار مفید باشد. به شرط آنکه به اندازه و به موقع مصرف شود. بعضی از دانش آموزان در شب های امتحان برای فعال نگه داشتن مغز علیرغم خستگی به دلیل اضطرار و اضطراب در یادگیری مطالب از این ماده زیاد استفاده می کنند. توصیه  می کنیم که در هنگام خستگی و نیاز به خواب از قهوه استفاده نکنید و اجازه بدهید ذهن استراحت کامل کند به جای آن سعی کنید درسها را در طول روزهای متمادی منتهی به امتحان به تدریج فرا بگیرید و بر آن مسلط شوید. این ویتامین علاوه بر قهوه در جگر، سویا، هویج، حبوبات، ماهی های چرب و گندم سبوس دار هم یافت می شود.

—مواد مغذی عبارتند از:

—1)پروتئین ها    2)چربیها        3) ویتامین ها  4)مواد معدنی            5)آب        6)کربوهیدرات ها

—

 

اسلاید 7 :

—17- حفظ سلامت اعضای  دخیل در یادگیری، از جمله چشم ها نیز باید در بحث تغذیه در نظر گرفته شوند. از آنجایی که خیلی از ما ها با استفاده از نور غیر طبیعی برق به مطالعه می بپردازیم لازم است با مصرف مقادیر مورد نیاز ویتامین  A به بهداشت چشم و بینایی خود نیز توجه داشته باشیم. ویتامین A به صورت فراوانی در کره، روغن ماهی، پنیر تخم مرغ، هویج و گوشت گوساله یافت می شود.

—18- پاره ای از افراد از عادات غذایی نامناسبی پیروی می کنند. مثلاً از خوردن سبزی ها امتناع  می کنند. یا اصلاً گوشت نمی خورند. یا ابراز می دارند که شیر دوست ندارم و به همین ترتیب بدن را از دریافت پاره ای از منابع غذایی محروم می کنند .به نظر می رسد عادات غذایی خودمان را باید مورد  باز نگری قرار دهیم و تغییراتی در آن ایجاد کنیم.

—

اسلاید 8 :

—19- تا جایی که ممکن است سعی کنید از مصرف مواد غذایی آماده اجتناب کنید و به جای آن به مواد غذایی تازه تر و طبیعی تر رو بیاورید.

—20- آهن به عنوان یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن، نقش خیلی مهمی در سلامت بدن دارد و فقر آهن یکی از عوامل مهم در چگونگی یادگیری شماست. به ویژه دختر خانم ها که معمولاً از  فقر آهن  بیشتری در رنج هستند.برای این منظور تغذیه سرشار از آهن را برای آنها توصیه می کنیم. استفاده از مواردی چون جگر، گوشت گاو،  تخم مرغ ، عدس ،  پیازچه و به ویژه کشک که سرشار از آهن است توصیه می شود. به خاطر داشته باشید که %75 آهن موجود در بدن در خون وجود دارد که برای حمل اکسیژن به ماهیچه ها و مغز بسیار ضروری و حیاتی است. به همین دلیل است که حالاتی مثل عدم تمرکز،  خستگی پذیری بالا،  بیحالی،  خواب آلودگی و... در افراد مبتلا به کمبود آهن به وفور دیده می شود و این حالات  نقش فوق العاده مهمی در یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید