بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

آروماتراپی (Aromatherapy):

 علمی است که در آن با استفاده از عطر و بویی که از عصاره قسمت های مختلف گیاهان بدست می آورند به درمان جسمی و روحی اشخاص می پردازند.

واژه آروماتراپی از دو تک واژ (aroma) به معنای عطر و بو (therapy) به معنای درمان تشکیل شده است.

اسلاید 2 :

تاریخچه

این روش سابقه شش هزار ساله و یا بیشتر دارد. در یونان، روم و مصر باستان از مواد معطر برای درمان استفاده می‌کردند. ازجمله این افرادایمهوتپ درمصروهیپوکارت دریونان بودند.

رایحه درمانی نوین در سال1930 دوباره شکل گرفت. هنگامی که شیمیدان  فرانسوی، رنه موراسین گاته فوس متوجه خواص سنبل در درمان زخم‌های سوختگی دست  خود بدون برجا گذاشتن هیچ اسکاری شد .

در طول جنگ جهانی دوم جراح فرانسوی ارتش دکتر جین والنت، از عصاره‌های معطر به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می کردند.

اسلاید 3 :

چگونگی اثر بخشی رایحه ها،بر سیستم های بدن

سیستم بویایی:تحریک گیرنده عصب بویایی                    انتقال به سیستم لیمبیک                         درک وکدبندی                تاثیربررفتارجسمی وعاطفی

تاثیر بو بر سیستم های هورمونی و دفاعی:

بوها می توانند بر روند ساخته شدن هورمون ها،گرایش های شخصی،حرارت بدن،سطح هورمون ها ،ساخته شدن انسولین ،سوخت و ساز بدن،سطح هورمون استرس،هورمون های جنسی،سیستم دفاعی بدن ،ا فکار و واکنش های آگاهانه اثر بگذارند.بوها با تحریک مغز ،در ترشح نوروترنسمیترها باعث حالات روانی خاصی می گردند.

اسلاید 4 :

استفاده از مواد معطر استرس و درد را کاهش داده و باعث تعادل عاطفی شوند.

تنفس مواد خوش بو               ورود به درون ریه ها                اتصال به مولکول های اکسیژن               ورود به درون خون              خود بهبودی و خود درمانی اعضا  .

ماساژموادمعطر               ورود به درون مایع بین سلولی زیر پوست                ورودبه    جریان خون                  ورود به اعضای مختلف و سیستم های لنفاوی بدن وتاثیر بر سیستم دفاعی.

اسلاید 5 :

اثرات شگفت انگیز بوهای خوش در درمان بیماری های روانی

امروزه روانشناسان در درمان بیماری های روانی ،استفاده از روغن های گیاهی معطر را به شکل های مختلف توصیه می کنند.حتی در درمانگاه ها و بیمارستان ها مواد خوش بو کننده ی فضا را به صورت اسپری در هوا می پاشند،تا باعث آرامش و آسایش روانی بیماران شود .رایحه درمانی به طور طبیعی ،انرژی های درمانی و شفا دهنده ی بدن را به فعالیت واداشته و باعث سلامتی جسمی و فکری می شود و از این طریق به کارایی بهتر و بیشتر ذهن و سیستم دفاعی کمک کرده و موجب بهبود کیفیت زندگی می شود

اسلاید 6 :

حافظه و رایحه

آیا بوی خاصی وجود دارد که بتواند حافظه را تقویت کند؟

در یک ارزیابی شناختی اثبات شد که رایحه رزماری بر تقویت حافظه اثر میگذارد.

  گل مریم از قدیم به عنوان عامل اثرگذار بر روی تقویت حافظه به شمار می رفته و اخیراً به فرم کپسول های اسانسی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

اسلاید 7 :

تمرکز و هشیاری ذهنی

به نظر می رسد برخی از اسانس هایی که بوی تندی دارند، مانند: نعناع و اکالیپتوس خستگی و بیحالی را از بین می برند. بنابراین ،این اسانس ها توانایی تقویت تمرکز و ارتقای هشیاری را دارند.

 رایحه اسطوخودوس آرام بخش و رزماری محرک و نیرو بخش است.

اسلاید 8 :

خستگی و استرس

  بوی نعناع، اسطوخودوس، و رازیانه خستگی را کاهش میدهند زیرا مانع از کاهش سرعت گردش ماده مغذی میشود.

بی خوابی و اضطراب

یکی از اصلی ترین دلایل بی خوابی وجود اضطراب و استرس است.  . لیست اسانس هایی که عموماً در ایجاد آرامش، تمدد اعصاب، و متعادل ساختن حالات مفید بوده و محرک نیستند عبارت است از:

اطلسی                                        شمعدانی

اسطوخودوس                               نارنگی

رز                                           مرزنگوش

هل

تا کنون از بوی این گیاهان به جای مسکن استفاده شد و دیده شده که تاثیر آنها کمتر از قرص های مسکن نیست.

اسلاید 9 :

سرماخوردگی، آنفلونزا، سینوزیت گرفتگی سینوس ها

بهترین گزینه برای تخلیه کردن سینوس ها قرار گرفتن در معرض بخارهای معطر است زیرا گردش خون به دلیل استنشاق بخار گرم روغن های معطر تسریع می یابد، خلط نرم شده، و به راحتی از بینی خارج می شود.

  اکالیپتوس  دارای خاصیت تسکین دهنده، ضد عفونی کننده، و ضد ویروسی می باشد. عصاره این گیاه برای باکتری هایی که عامل ایجاد سرماخوردگی و سینوزیت هستند حکم سم را دارد. در ضمن شادی آور است. همچنین به بهبود سر دردهای خفیف و رفع خستگی نیز کمک می کند. 

اسلاید 10 :

یکی دیگر از رایحه هایی که خاصیت درمانی در سرما خوردگی دارد نعنای بیابانی است  که خواصی مشابه اکالیپتوس دارد 

بخور رزماری هم به تسریع روند بهبود سرماخوردگی کمک میکند.

خاصیت ضد درد، محرک و ضد میکروبی دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید