بخشی از مقاله

آب درمانی


فهرست:
مروری بر تاریخچه آب درمانی
جلوگيری از پوكی استخوان
تاثیر شنا و آب درمانی در پوکی استخوان زنان

تاثیر شنا و آب درمانی در پوکی استخوان زنان
هر چند بقراط اين سخن را ، ۲۵ قرن پيش از ميلاد بر زبان آورد؛ اما به تازگي اين اتفاق نظر شكل گرفته است كه ورزش بخشي تفكيك ناپذير از موضوع سلامت و تندرستي است.

موافقان اين نظر بر شركت درفعاليت هاي ورزشي به عنوان راه دستيابي به زندگي سالم و با نشاط تاكيد مي كنند؛ اما بايد به خاطر داشت كه آمادگي به معني صحت مزاج نيست و اين كه انجام فعاليت هاي جسماني زماني به سلامتي مي انجامد كه به طور منظم انجام شود و با رژيم غذايي مناسب همراه باشد.


در زماني كه ما زندگي مي كنيم، تغيير و تحول در تمام امور به سرعت رخ مي دهد و همگام با اين تحولات، علوم مختلف يافته ها و شيوه هاي جديدي معرفي مي كنند تا شرايط براي بهتر و راحت زيستن آماده شود. پيشرفت سريع تكنولوژي و خارج شدن امور مكانيكي و حركتي از دست بشر و تسليم انسان در مقابل وسايل و دستگاه هاي صنعتي سبب شده است

تا قدرت و توانايي انسان به به تدريج تحليل رفته و او را در مقابل حوادث و اتفاقات آسيب پذير نمايد، در اين ميان زنان به دليل شرايط خاص و اسكلت بندي متفاوت بيشتر از مردان در معرض اين آسيب ها قرار مي گيرند؛ آسيب هايي كه به ظاهر جدي نبوده ولي در صورت ادامه دار بودن به مرگ فرد منتهي خواهد شد.


شكل خاص اسكلتي، زايمان هاي متوالي و يائسگي از جمله موارد تهديد كننده سلامت زنان است كه بي تاثير برروي فرزند وي نيز نيست و جامعه ي امروز ما سرشار از اين جمله زنان بي توجه به سلامت خود است.


ورزش شنا از جمله ورزش هايي است كه در سطح جهان نه به عنوان يك سرگرمي و نه به عنوان وسيله اي براي تنظيم نمودن فعاليت هاي فيزيولوژيكي بدن، بلكه به عنوان درمان بسيار مورد توجه قرار گرفته است. آب به دليل خاصيت آرامش بخشي، براي بسياري از بيماران رواني مورد استفاده قرار مي گيرد.

در بحث زايمان در آب نيز به دليل آرامش فوق العاده اي كه در حين زايمان به مادر داده باعث و كاهش زياد درد زايمان ] مي شود[ مورد توجه است. با شروع سن يائسگي و اختلافات هورموني متعاقب آن، عدم تغذيه مناسب در دوران بارداري و شيردهي، زنان اكثراً به مشكل پوكي استخوان مبتلا شده و به دليل شكننده شدن استخوان ها، امكان انجام فعاليت هاي ضروري روزانه از فرد مبتلا گرفته شده تا برسد به ورزش كردن.

در ورزش شنا و همچنين آب درماني به دليل اين كه وزن مخصوص در آب بسيار كم مي شود، فشار وارده بر استخوان ها و مفاصل تا حد بسيار زياد كاهش مي يابد و با فعاليت هاي انجام گرفته علاوه بر قوي تر شدن عضلات بر تراكم استخوان ها نيز افزوده مي شود. تحقيقات اخير تاثيرات شگرف و فوق العاده، آب درماني در زنان مبتلا به پوكي استخوان،

پس از تست تراكم استخوان نشان مي دهد، تاثير ي كه هيچ دارو هيچ گونه عمل جراحي قادر به ايجاد آن نبوده است. اين ورزش در دوران بارداري نيز بسيار با اهميت است و بر سلامت مادر و به خصوص در رشد و اكسيژن رساني به جنين موثر است و پرداختن به آن بارداري و زايمان را تسهيل مي كند. ۶ تا ۸ هفته پس از زايمان نبايد فعاليت هاي ورزشي را از سرگرفت،

زيرا در اين مدت تخليه متوقف شده و رحم به اندازه عادي خود برمي گردد، در خلال ۸ هفته پس از زايمان انجام تمرينات مربوط به عضلات ناحيه لگن به پيشگيري از بروز مشكلات احتمالي آينده (از قبيل پرولاپس رحم) كمك خواهد كرد. ساير تمرينات را نيز مي توان به مرور زمان از سرگرفت. همچنين انجام اين فعاليت هاي بدني قدرت مقابله با علائم قاعدگي در دختران به خصوص در سنين نوجواني را بالا برده و تاثير سودمند و مثبتي دارد.


اما ورزش شناي زنان به عنوان يك ورزش پايه هيچگاه از سوي مسولين جدي گرفته نشده؛ گويا عدم شركت در مسابقات برون مرزي و كسب مدال بين المللي حكايت «آب در هاون كوبيدن» را براي آنها بخاطر مي آورد. وجود مربيان كم تجربه و نابلد؛ نگنجاندن اين ورزش در مدارس؛ نبود يك استخر ويژه زنان، جذب نكردن استعدادهاي درخشان شنا،

اختصاص ساعات مرده به سالن هاي زنان، عدم رعايت بهداشت لازم، هزينه بالاي آموزش و سالن هاي آزاد شلوغي بيش از حد سانس هاي اختصاصي به زنان، سبب مي شود تا بسياري از زنان يا از بوي تند كلرزده شوند و يا شلوغي جمعيت را بر نتابند. ورزش بانوان در بسياري از رشته ها باري به هر جهت حركت مي كند؛ اما گويا ورزش شنا بيش از بقيه اين قابليت را دارد. اين در حالي است كه مردان و زنان در اين رشته فرصت هاي نابرابري براي تمرين دارند. استخرهاي خصوصي و روباز، باغها، دريا، كانال آب و ... همانقدر كه امكان آب تني غيرحرفه اي را به مردان مي دهد، اين امكان را از زنان دريغ مي كند.


بسياري از دختران تا سال ها هرگز تن به آب نسپرده اند و شايد هرگز اين امكان براي آنان فراهم هم نشود. زنان بسيار مستعد در زمينه مشكلات مطرح شده جسماني و رواني هستند؛ مشكلاتي كه از نوجواني تا جواني از ميانسالي تا سالمندي جامعه زنان را تهديد مي كند.
تهديدي كه در هر مرحله از زندگي آنها بايد توجه خاص به آن كرد. جامعه سالم در گرو سلامت مادراني سالم و شاداب است و اين امر نيز ميّسر نمي شود، مگر با همگاني كردن، و هدفمند كردن فعاليت هاي پراكنده ورزش زنان.


ورزش ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد
یکی از متخصصین استخوان و مفاصل، فعـالیت‌های ورزشـی را یکی از راهـکارهای پیشگیری و درمان بیماری‌های مفصلی ذکر و تاکید کرد


ورزش از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. وی ورزش‌های آیزومتریک،‌ آیزوتونیک و آیزو را از جمله ورزش‌های بهبود دهنده بیماری‌های مفصلی دانست و افزود: ورزش‌های آیزومتریک باعث افزایش قدرت عضلات بدن و حرکت مفاصل مجاور آنها و ‌کاهش فشار به مفاصل و غضروف‌ها می‌شود. ورزش‌های آیزومتریک ضمن کاهش درد در نواحی مفاصل،‌

بیماری‌های مفاصل زانو، ‌کمر و ناحیه گردن را نیز بهبود ‌بخشیده و باعث کاهش فشار به مفاصل کشکک و ران می‌شود. از دیگر فواید ورزش‌ به ‌افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود در راه‌رفتن، ایستادن و انجام فعالیت‌های روزانه، تاثیر بر سیستم عضلانی واسکلتی‌ و در نتیجه بهبود عملکرد سایر ارگان‌های بدن از جمله قلب می توان اشاره کرد.

افزایش کارایی فرد در سنین جوانی، میانسالی و پیری از جمله تاثیرات ورزش مداوم در رابطه با بیماری‌های مفصلی است. تاثیر ورزش بر مفاصل ناحیه ستون فقرات فراوان است، ورزش ایستادن صحیح را تقویت و فشار بر دیسک و لیگامان‌های مهره‌های فقرات‌ و همچنین میزان بیرون زدگی دیسک در ناحیه کمر و بالطبع دردهای ناحیه کمر را کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در پایان از اصول پایه‌ای درمان دردهای نواحی کمر را انجام ورزش‌های ناحیه کمر بیان کرد و متذکر شد: در حال حاضر به منظور کاهش دردهای کمر از ورزش‌های تقویتی و تکنیک‌هایی از قبیل ماساژ درمانی، آب درمانی، طب سوزنی و کشش درمانی بهره گرفته می‌شود.


فوايد آب درماني براي معلولين
قدمت استفاده از آب جهت درمان به زمانهای گذشته بر می گردد. در آن زمان جهت بدست آوردن آرامش و رفع خستگی يا برای درمان برخی از بيماريهای خود از آب درمانی استفاده می كرده اند . در هنگام قرار گرفتن يك جسم در آب به اندازه وزن حجم آبی كه جابجا می شود. از وزن جسم كاسته می شود. از ويژگی فوق ( كاهش يافتن وزن اندام در آب ) می توان جهت اهداف درمانی استفاده نمود. بنابراين از اثرات مستقيم آب درمانی می توان به اين موارد اشاره نمود


عضو يا اعضايی كه بخاطر نداشتن عصب و عضله در خشكی حركت ندارند به دليل سبك شدن بدن در آب، اين اعضاء توسط عضلاتی كه اعصاب دارند به حركت در می آيند.
جريان خون عضو فلج زياد شده و تغذيه آن بهتر می شود .
از تحليل رفتن عضلات نيمه فلج جلوگيری می شود.


از اثرات مستقيم آب درمانی ايجاد روحيه نشاط و شادابی و سرزندگی و جلوگيری از عوارضی همچون خمودگی ، گوشه نشينی و ركود است كه منجر به افسردگی ها و ناراحتی های روحی و روانی می گردد.


اسپاسم يكی از معضلات بيماران نخاعی است آب تا حد بسيار زيادی اسپاسم را كم می كند بخصوص اگر اين آب گرم باشد .
اثرات گرما نيز به حركت در آب اضافه شده و تاثير بسزايی در كاهش اسپاسم می گذارد.


افزايش گردش خون و گرم شدن نواحی دردناك روی دريچه درد در شاخ نخاع اثر گذاشته و از شدت درد می كاهد. حركت در آب و آب درمانی اثرات غير مستقيم بسياری دارد كه می توان به آن موارد اشاره كرد :
از بين بردن محدوديت حركتی در مفاصلی كه عضلات فلج و يا نيمه فلج دارند.


جلوگيری از پوكی استخوان
از ديگر فوايد غير مستقيم حركت در آب برای كسانی كه مشكل حركتی دارند و يا دچار ضايعه نخاعی هستند و يا قطع عضو هستند (بخصوص در افرادی كه صدمه نخاع ديده اند ) عدم تغيير -كل در ستون فقرات می باشد. در افراد دچار ضايعه نخاع به علت عدم استفاده بيش از حد از ويلچر و نشستن دراز مدت در آن،

انحنايی بصورت جانبی در ستون فقرات ايجاد می شود ( اسكليوز ) كه اين معضل با حركت درمانی در آب حل می شود. زيرا در آب ستون فقرات به حالت كشيده در می آيد و حركت دستها در آب به تقويت عضلات ناحيه پشت كمك كرده و از ايجاد اسكليوز جلوگيری می نمايد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید