بخشی از مقاله

آب و هوا خور


روستا و آبشار خور:
واژه خور مخفف خورشيد است ، روستاي خور با داشتن ارتفاع 2800 متري در دامنه‌غربي قله گندم چال که داراي 3600 متر ارتفاع از سطح دريا در شمال غرب تهران ويکي از مناطق مرتفع البرز مرکزي مي‌باشد و داراي طبيعت منحصر به فرد از نظر منطقه‌اي است که در تابستان داراي هواي خنک و عاري از رطوبت است و مناطق ديدني همچون قله‌ها و دره‌هاي سرسبز و پيچ در پيچ و باغ‌هاي زيبا را دارا مي‌باشد يکي از شاخص‌هاي منحصر به فرد آن آبشارخور است که جزء

مناطق ويژه طبيعت ايران است که حدود 60 متر ارتفاع از سطح زمين دارد.‌منطقه توريستي خور داراي جاذبه‌هاي خاص گردشگري و سياحتي و ورزشي همچون (کوهنوردي،پيست اسکي) مي‌باشد و يکي از مسير‌هاي کوهنوردي با مناظر جالب، مسير قله گندم چال از روستاي سنگان به خور و بالعکس مي‌باشد که در گذر از اين مسير پس از پيمودن حدوداً 2 ساعت راه و طي نمودن قله گندم چال و شيب نسبتاً آرام به روستاي خور مي‌رسيد.


در زمستان با توجه به داشتن پيست اسکي که از نظر مسافت رفت و برگشت حدود 120 کيلومتر از پيست اسکي ديزين به تهران نزيک‌تر است محيطي دلخواه براي ورزشکاران و طرفداران طبيعت زمستاني مي‌باشد. جاده آسفالته آن در فاصله20‌کيلومتر بعد ازکرج و قبل از سد امير کبير فرعي پيست اسکي خور مي‌باشد که حدود 14 کيلومتر است .


مردم آنجا خونگرم و مهمان‌نواز همراه با اعتقادات مذهبي اسلامي هستند و در مرکز روستا گورستان قديمي قرار دارد که در آنجا آثار سنگ‌هايي با قدمت 600 الي 700 سال پيش با نام اشخاصي که پسوندهاي منتصب به خور دارند يافت مي‌شود و همچنين بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسگري و تپه دژبر که در اسناد باستاني اداره ميراث فرهنگي به همين نام به ثبت رسيده است نيز قرار دارد . محصولات توليدي آن انواع ميوه‌هاي درختي مانند: سيب ،هلو ، گلابي ،

گيلاس ، آلبالو، گردو، و.... مي‌باشد و در فصل بهار گونه‌هاي گياهي وحشي مانند: والک ،کنگر ، ريواس ،آويشن و قارچ به فراواني يافت مي‌شود . با توجه به داشتن آب و هواي کوهستاني جانوراني مانند: قوچ،ميش ،کل ، بز،گرگ ،شغال ،روباه‌و پلنگ معروف آسيايي و پرندگاني از نوع کبک ، مرغ کوهي ،عقاب ، شاهين، جغد، قناري ، بلبل ، شانه بسر و دارکوب و غيره يافت مي‌شود . لازم به توضيح است ( قله گندم چال) که به اشتباه( قله پهنه حصار يا پهنه سار) نيز

خوانده مي‌شود يکي از قله‌هاي مرتفع البرز مانند: توچال وکلک چال از گويش باستاني برخوردار است، دامنه‌غربي قله گندم چال مشرف است به‌روستاي خور که پيست‌اسکي خورو آبشــار معروف خـور و دره‌اي که با گويــش محلي ( خور دره )گفته مي‌شود در آن قرار دارد . اين مناطق جزو منطقه خور و اطراف آن مي‌باشد و اهالي از مناطق سرسبز جهت کشاورزي و دامپروري استفاده مي‌کنند . دامنه شرقي قله گندم چال روستاي سنگان قرار دارد و ( زيارتگاه‌بي بي زرين قمر) که در محوطه مرکزي ( پهنه حصار) مي‌باشد بين روستاهاي کشار و چاران و خور است‌و به خاطر اينکه مسير اين زيارتگاه که در پهنه حصار قرار دارد ا

ز کنار قله گندم چال مي‌گذرد و به اشتباه اين قله را به آن نام مي‌خوانند که اين خود جاي تعمق‌واصلاح دارد زيرا با سرسري گرفتن نام‌ها و فرهنگ‌هاو انتشار ناصحيح چه بسا مکان‌هايي از سرزمين‌مان ديگر شناسايي نشود مانند اينکه تخت جمشيد را هزاران سال به اين نام ناميده‌اند حالا يک گروهي بدون تحقيق از منابع مطلع اقدام به انتشار اسامي ديگري کنند و اين اقدام خود نوع ديگر تخريب مناطق باستاني وطبيعي مي‌باشدکه بايد از آن پرهيزگردد.قله گندم چال (پهنه سار):


قله گندم چال (پهنه سار يا پشته بند) از قلل البرز مركزي به ارتفاع 3600 متر در بين جاده چالوس و جاده سولقان قرار گرفته است . اين قله از شمال به شهرستانك ، از غرب به روستاي خور و جاده چالوس ، از شرق به دهكده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد منتهي مي‌شود . براي دست‌يابي به اين قله از دو مسير مي‌توان صعود نمود، از جاده چالوس و روستاي زيباي خور و يا از جاده سولقان و سنگان . اما نكته جالب توجه اينجاست كه در هر دو مسير آبشارهاي زيبايي وجود دارد كه هر رهگذري را براي ديدن خويش فرا مي‌خواند . آبشارهايي كه در زمستان زيبائي‌شان چند برابر مي‌شود . كله قند يخي در پاي آبشار، گاه تا ارتفاع 20 متري تشكيل مي‌شود كه در نوع خود كم نظير است .


پيست اسكي خور: در جاده كرج – چالوس و ارتفاع 2800 تا 3000 متر از سطح دريا واقع شده است. هنوز ، كاملاٌ رسمي نشده است و براي آموزش توصيه نمي‌شود. يك تله ‌اسكي‌ بشقابي دارد و زير نظر سازمان ايرانگردي و جهانگردي است. زيبائي‌هاي جاده چالوس: ‌چند بار تا به حال شمال رفته‌ايد؟ چند بار تا به حال ساعت‌ها دلهره داشته‌ايد؟ چند بار تا به حال جاده معروف كرج چالوس را به سلامت عبور كرده‌ايد؟ تقريبا بدون هيچ استثنايي جاده كرج - چالوس از ذهن مسافران اين جاده كوهستاني، مهيب و زيبا پاك نمي‌شود.


حتماً بارها در حاشيه جاده ايستاده‌ايد. كنار راه نشسته و ساعتي به كوه‌هاي پر اُبهت و رود خروشان زل زده‌ايد. مقصدتان چالوس، نوشهر و ساحل زيباي خزر است اما بيشتر از تمامي اينها سلامت سبقت‌هايي كه در جاده چالوس گرفته‌ايد خاطرات شما را رقم مي‌زند. آيا تا به حال سفري به مقصد جاده چالوس داشته‌ايد؟ در حاشيه اين جاده به فواصل كوتاه و بلندي، جاذبه‌ها و زيبايي‌هايي وجود دارد كه با تمام زيبايي‌هاي شمال برابري مي‌كند.
آبشار چاران، دره سير ابشم، گردنه عسلك، دره آزادبر، دره ونس، شهرستانك،جيان كندر، دره سپهسالار، نازچشمه و آبشار خور. تمامي اين مناطق ييلاقي در حاشيه جاده‌اند. اگر طالب سفرهاي جديد و تجربه‌هاي نكرده هستيد قيد شمال را بزنيد اما تمام زيبايي‌هاي آن را در فاصله‌اي بسيار نزديك‌تر به آغوش بكشيد. جاذبه‌‌اي مانند آبشار خور.


آبشار خور:
آبشار خور در شمال كرج و ابتداي جاده چالوس واقع است. باغات روستاي خور، پيست اسكي و آبشار مي‌تواند روز بسيار جذابي را براي شما رقم بزند. اين منطقه نيز همانند ساير نقاط حاشيه جاده چالوس سرشار از باغ است كه شكفتن غنچه‌ها و گل‌ها در فصل بهار نخستين جاذبه آن است. از روستاي خور تا آبشار بيشتر از يك ساعت زمان نياز نداريد.

دره كن سولقان - تهران
اين دره در شمال خاوري شهر تهران قرار دارد و رودخانه کن که از بلندي‌هاي شمال البرز سرچشمه مي‌گيرد، در مسير آن جريان دارد . مسير اين دره داراي هوايي بسيار فرح بخش و قهوه‌خانه هايي است كه انبوه مشتاقان براي گذران اوقات فراغت خود به آن روي مي‌برند. رودخانه پر آب کن، ماه‌هاي گرم تابستان جايي براي آب‌تني کوه‌نورداني است که به ارتفاعات منطقه صعود مي‌کنند. در فصل بهار و پاييز مي‌توان زيباترين چشم انداز‌ها را در دره کن سو لقان ديد .
آبشارها:


در اطراف تهران آبشارهاي زيادي مانند: دوقلو، کمرد، سنگان و پيچ آدران وجود دارد که آبشار دوقلو از زيباترين آنهاست که در ارتفاع دو هزار و 700 متري ارتفاعات دربند و در زير پناهگاه شيرپلا قرار دارد.آبشار کمرد در منطقه‌اي به نام منوچهرآباد بين جاده جاجرود و شهرک پرديس در دهکده‌اي کوچک به همين نام در قسمت شرقي آراکوه واقع است.
آبشار سنگان: اين آبشار در انتهاي جاده کن - سولقان در روستاي سنگان واقع است. اوج شکوه اين آبشار فروردين و ارديبهشت ماه است.
آبشار پيچ آدران:


از جمله آبشارهاي فصلي در اطراف تهران است که از ذوب برف‌ها در بهار‌و تابستان پديد مي‌آيد و در 15کيلومتري جاده کرج - چالوس واقع است. چشمه‌ها آبعلي هراز، قلعه دختر، اعلا، تلخ آب
آب گرم لاريجان، چشمه شور، چشمه آب اسک.
چشمه آبعلي:


دوغ و آب معدني آبعلي را همه مي‌شناسيم، خود چشمه هم دور نيست و در شمال دهکده آبعلي در60 کيلومتري شمال شرق تهران و در کنار بستر رودخانه مبارک‌آباد از زمين مي‌جوشد.


چشمه قلعه دختر:
اين چشمه در دو کيلومتري غرب جاده هراز در محل پل دختر بين گردنه امامزاده هاشم و پلور به فاصله 50 کيلومتري تهران واقع شده و وجه تسميه چشمه به قلعه‌اي است که به همين نام در کنار آن قرار دارد.


چشمه شور:
در ناحيه علي‌آباد و نزديک درياچه حوض سلطان است و زمان مناسب استفاده از آن، ماه‌هاي آبان و آذر و اواخر زمستان تا ارديبهشت ماه است.
دره‌هاي تفريحي تهران:
دره‌کن سولقان ( شمال شرقي تهران) هملون، وزباد ، کشار، آهنگرک، دو چناران، وارنگرود، کردان، واريان ارنگه ، اوشان فشم، دره چالوس و اوين.
دره دوچناران:


دره حصارک فرحزاد در شمال غربي فرحزاد قرار دارد که دره‌اي طولاني با ديدگاه‌هاي متنوع، باغ‌ها، چشمه‌ها و مسيري پراُفت و خيز و مناسب براي راهپيمايي است که از آن مسير مي‌توان به امامزاده داوود رسيد.


دره هملون:
دره کوچک و کمي صخره اي در 30 کيلومتري جاده جاجرود بعد از روستاي ميگون پس از پل آهني واقع است و داراي آب و هواي بسيار سرد در فصل بهار و اوايل تابستان است.
دره آهنگرک:


اين دره در غرب آبادي ميگون، پنج کيلومتر بالاتر از بخش فشم، حد فاصل حاجيه آفتاب کوه و کوه آهنگرک با مزارع و درختان سرسبز و بسيار نزديک به بخش ميگون از جمله محيط‌هاي مناسب براي گردش يک روزه است.دره وزباد در شمال گلاب دره شميران در مکاني سراشيبي در زيردامنه‌هاي صخره‌اي قله سه هزار و 100 متري اسپيلت قرار دارد و داراي تعدادي چشمه کوچک است.
درياچه‌ها:
درياچه تار و ممج، ولشت، سد اميرکبير، لار و منظريه، سد لتيان، اوان و شور مست.
درياچه تار و ممج: اين دو درياچه ميان دو رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرين در جنوب واقع شده اند. اين درياچه‌ها در مدخل کوه و در ارتفاع دو هزار و 500 متري قرار دارند. اين درياچه براي تفريحات آبي از جمله شنا و قايقراني مناسب است.
درياچه ولشت:
در نزديکي کوهِ علم کوه قرار دارد و به دليل قرارگرفتن در يک گودال بزرگ از ديد پنهان است. از طريق جاده کرج - چالوس، مرزن‌آباد، جاده اسفالته تاکلنو و چلاجور مي‌توان به اين درياچه رسيد.درياچه لار و منظريه: اين درياچه در 84 کيلومتري تهران در جاده هراز قرار دارد و داراي هواي خنک است و از دو راه مي توان به آن رسيد؛ جاده هراز، رودهن روستاهاي وسکاره اردينه و گردنه سياه پلاس و جاده هراز - پلور، جاده سد لار کمردشت.
رودخانه ها:جاجرود، حبله رود فيروزکوه، طالقان رود، شورو لار
غارها:
بورنيک ( در جاده دماوند - فيروزکوه نزديک روستاي هرانده)، بيوک آغا (مسير جاده کن ) ،
رود افشان، گل زرد ( در دشت لار) ،
يخ مراد ( منطقه گچسر در منطقه آزادبر).
غار رود افشان:
اين غار بسيار زيبا در دهکده رودافشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزي واقع است، درون غار پوشيده از مواد آهکي است که به صورت قنديل‌هايي از سقف آن آويزان شده، در داخل غار چاله‌هايي است که آبي زلال از دل صخره‌هاي سنگي آن بيرون مي‌آيد.
دشت‌ها جانستون، لار، پهنگ، هويج و مشاء دشت بي‌نظير پهنک در شمال قله زرد يکي از ديدني ترين نقاطي است که مي‌توان يک برنامه يک روزه از طريق بخش پلور در جاده هراز به آن رسيد.
دشت هويج:


اين دشت يکي از مناطق زيبا و کوهستاني واقع در منطقه افجه لواسانات و از مناطق ييلاقي و زيباي استان تهران است، اين دشت براي گردش در فصول بهار، تابستان و پاييز مناسب است.
مکان‌هاي تاريخي اطراف تهران تپه گبري، برج‌هاي نقاره‌خانه و علاء‌الدين، مسجد جامع دماوند، آتشکده ري و تپه ميل، برج علاءالدين، قلعه‌هاي دختر، ايرج، امامه،


رودخان ، الموت و قلابن.قلعه ايرج از بزرگ‌ترين قلعه‌هاي ايران به شمار مي‌آيد که به شکل مستطيل و با خشت و گل ساخته شده و در شمال شرقي ورامين، نزديک دهکده جعفرآباد واقع است. پارک‌هاي شهر تهران باغ وحش تهران، پارک‌هاي ارم، جمشيديه، بعثت، آلاچيق ( بزرگراه ساوه کنار شهرک وليعصر) ، چيتگر، ساعي، لاله، ملت، شهر و شطرنج (در خيابان شهيد ساري) از جمله پارک‌هايي هستند که مي‌توان با گردش و گشت و گذار در آنها خاطرات خوشي را براي خانواده رقم زد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید